Supercar

Praga niet bij te houden op Spa, Tubben-Weering naar winst in GT

16:40 04-06-2023

Gisteren lukte het nog niet helemaal, maar vandaag in de tweede Supercar Challenge race tijdens de Spa Euroraces liet equipe William Stowell en Rudolfo Gonzalez zien dat zij met hun Praga toch echt de snelste combinatie zijn. Veel spanning in de GT divisie, waar een lang gevecht tussen drie bolides gereduceerd werd tot een duel, nadat Mex Jansen er hard vanaf ging in Eau Rouge. Equipe Tubben-Weering maakt hun pech van race 1 goed en pakt de winst in de GT divisie, voor Bob Herber en Ted van Vliet. Een dubbelslag voor Jonas De Kimpe, die net als gisteren de volle winst in de Supersport 1 divisie pakt voor vader en zoon De Borst en Laurens de Wit. Andy Dam is de grote winnaar in de Supersport 2 divisie voor Maik Broersen en vader en zoon Keric. Rob Nieman weet de Sport 1 te winnen voor Mark Jobst en Wouter Manderveld. Volgende afspraak is op 8 en 9 juli op Circuit Zolder.

Het is een mooie dag in de Ardennen. Op deze onbewolkte racezondag tikt de temperatuur gewoon 25 graden aan. Rond half drie is het tijd voor de tweede Supercar Challenge race. De racetijd bedraagt 60 minuten en één ronde. Die ene extra ronde gaf in de eindfase gisteren problemen voor Max Tubben in zijn BMW M6, die zonder benzine kwam te staan en een zekere overwinning in de GT divisie aan equipe Mex Jansen-Jordin Poland moest overlaten. De fraaie Praga R1 van William Stowell kreeg dezelfde problemen.

De Norma M20FC van equipe Alain Berg en Patrick Engelen reed op vrijdag de tweede tijd in de kwalificatie, maar hun tweede snelle ronde was goed voor een poleposition in race 2. Naast dit snelle duo staat de Praga van Speedy Gonzales en William Stowell, hopelijk nu met de juiste hoeveelheid benzine. Daarachter wordt het gevecht tussen de grote GT kanonnen verder voortgezet. Equipe Max Tubben-Max Weering voorop met, daarachter de Bentley van Bob Herber die gisteren met technische problemen te kampen had en moest uitvallen. De derde GT is die van Mex Jansen- Jordin Poland met hun Koopman BMW M6 en maakt absoluut ook een kans op de hoofdprijs.

Na het doven van de lichten heeft Patrick Engelen vanaf poleposition een slechte start met de Norma. Kortstondig neemt Max Weering de koppositie over, maar het duurt niet lang voordat Stowell de PK’s van zijn Praga optimaal benut, naar de kop rijdt en gelijk afstand neemt van Max Weering die wat voorsprong heeft op Jordin Poland. Laatstgenoemde krijgt echter de Bentley van Bob Herber flink in zijn spiegels. Patrick Engelen is teruggezakt naar een vijfde plaats, voor Daan Meijer en de eerste Radical van Jerome Greenhalgh.

In de Supersport 1 divisie is het Jonas De Kimpe die zijn Volkswagen VW Golf de sporen geeft. Paul Meijer in de Certainty Audi ligt daar een kleine twee seconden achter. Laurens de Wit ligt derde in zijn Bas Koeten Audi. Eén divisie lager is het verrassend Semo Keric die zijn BMW M2 op de eerst plaats heeft gezet, voor Andy Dam en Teunis van der Grift in de VW Golf.

In de Sport 1 is Mark Jobst de koploper in zijn Zilhouette. De Zandvoorter heeft acht seconden voorsprong op de Clio van Rob Nieman. Vader en zoon Drummen liggen op een derde positie. In de Sport 2 divisie leidt Robin Dries in zijn Renault Clio.

Helemaal vooraan heet William Stowell zijn leidende positie verder uitgebouwd. Zijn voorsprong op de eerste GT van Max Weering bedraagt vijf seconden.

Daarachter is Bob Herber Jordin Poland gepasseerd, maar het verschil tussen de Bentley en de BMW M6 is te verwaarlozen. Poland krijgt ook te maken met een aandringende Patrick Engelen, die zijn matige start langzaam aan het goed maken is.

In de Supersport 1 divisie heeft Francorchamps specialist Paul Meijer de kop over gepakt van Jonas De Kimpe, maar het verschil is minimaal. Semo Keric is langzaam zijn voorsprong in de Supersport 2 divisie aan het verliezen op Andy Dam in zijn BMW M4 GT4. Tony Verhulst in de Honda Civic TCR kan niet helemaal volgen en krijgt Maik Broersen op zijn achterbumper.

Na 22 minuten racen gaat de pitwindow van de GT’s en Proto’s open. Hein Koopman is de eerste die naar binnen gaat, maar de gehele top 4 heeft hetzelfde plan. Koploper Stowell geeft het stuur over aan de snellere Speedy Gonzalez uit Venezuela.

Mex Jansen heeft het stuur overgenomen van Jordin Poland, maar gaat er zelfstandig hard af in Eau Rouge. In één keer slaat de achterkant weg van de BMW M6 en de tiener is een passagier van zijn eigen auto. Gevolg is dat hij na een aantal spins de bandenstapels raakt. Een Full Course Yellow moet zorgen voor wat rust op de baan, gelijk een mogelijkheid voor de Sport divisies om hun stop te maken. De auto is gelukkig snel weggehaald en de rijders worden weer losgelaten met een groene vlag. De auto’s die op een verkeerde plek op de baan zitten en hun stops nog moeten maken verliezen veel tijd.

Na alle stops leidt Speedy Gonzalez met de Praga, op maar drie seconden gevolgd door Bob Herber en acht op Alain Berg die het Norma zitje heeft overgenomen van Patrick Engelen. Max Tubben ligt daar weer een drietal seconden achter. Daan Meijer en Ted van Vliet moeten een drive through straf ondergaan vanwege een niet reglementaire pitstop. Na zijn straf gaat Daan Meijer door het gras en gaat er af in Les Combes. Ook Eddie van Dam met zijn Radical gaat eraf in Campus. Wederom een full course Yellow. Nadat alles is opgeruimd gaat de race weer verder.

In de Supersport 1 divisie is de volgorde veranderd. Jonas De Kimpe is de nieuwe koploper voor Steff de Borst in de Febo Racing Hyundai i30 TCR. Tim Schulte, die Paul Meijer heeft vervangen ligt derde. In de Supersport 2  is Andy Dam de snelste voor Haso Keric en Maik Broersen. In de Sport divisie wordt het weer spannend. Na zijn lange successeconden pitstop is Mark Jobst teruggezakt naar een tweede plaats achter Rob Nieman. In de Sport 2 is het nog steeds equipe Dries-Hilgers in de beste positie.

Aan kop is het superspannend. Alain Berg pakt de tweede plaats af van Max Tubben, die dit niet pikt en gelijk de tweede plaats algemeen weer terugpakt. Ook Herber, die twee plaatsen is teruggezakt zit vlak achter het strijdende tweetal. Het is stuivertje wisselen tussen Alain Berg en Max Tubben, met Herber daar weer vlak achter. Alain Berg pakt plaats twee weer terug maar het verschil is klein. Aan de kop heeft Speedy Gonzalez zijn voorsprong gestabiliseerd tot tien seconden.

In de Supersport 1 divisie heeft Laurens de Wit de derde plaats af gepakt van Tim Schulte, terwijl in Supersport 2 vader Haso Keric zijn voorsprong op derde podiumganger Maik Broersen steeds kleiner ziet worden. In de Sport divisie is Mark Jobst aan het blazen om  Rob Nieman te passeren voor de eerste plaats. Het verschil wordt steeds kleiner.

Rodolfo Gonzales en William Stowell winnen onbedreigd de wedstrijd. Max Tubben en Bob Herber hebben Alain Berg ingehaald die in de algemene stand naar de vierde plaats zakt.

Jerome Greenhalgh is de snelste Radical, terwijl er in Supersport 1 niets meer verandert. Jonas De Kimpe wint voor Steff Borst en Laurens de Wit. Andy Dam is de snelste in de Supersport 2 divisie.

Maik Broersen heeft in de slotfase Haso Keric terug verwezen naar de derde plaats.

Rob Nieman weet de Sport 1 te winnen voor Mark Jobst en Wouter Manderveld.

In de Sport 2 winnen Robin Dries en Samuel Hilgers met hun Renault Clio.

Podium Prototypes

Podium Radicals

Podium GT

Podium Supersport 1

Podium Supersport 2

Podium Sport 1

Podium Sport 2