Dubbelslag voor equipe Bakker-Kreuger voor volle tribunes in Assen
Een dubbelslag voor de Ligier LMP3 van equipe Matthijs Bakker en Joshua Kreuger. Koploper Alain Berg kreeg een drive through straf vanwege een te korte pitstop en zakte terug naar een tweede positie. Beste in GT was equipe Max Tubben-Max Weering, die Bart Arendsen met eenzelfde BMW M6 GT3 in de slotfase passeerde. Tony Vijfschaft reed naar de winst in de Supersport 1 divisie, al kwamen de broers Robert en Benjamin van den Berg nog heel dichtbij. Supersport 2 werd een prooi voor Maik Broersen, terwijl routinier Simon Knap met Rob Nieman als equipe te sterk bleek in de Sport 1 divisie.
Het is kwart voor twee, de demonstraties van Jack’s Racing Day op het TT Circuit in Assen zijn net achter de rug. De tribunes zijn volgestroomd en het vele publiek maakt zich klaar voor de tweede wedstrijd van de Supercar Challenge. De startprocedure is net als gisteren in race 1; de deelnemers van de Prototype divisies gaan als eerste van start, na 30 seconden gevolgd door het massieve veld van de GT’s en Sport divisies.
In de eerste race van de Supercar Challenge ontstond gisteren voor de wedstrijdleiding een lastige situatie toen het veld achter de safetycar door de pitstraat werd gestuurd. Koploper Joshua Kreuger, gewend aan de Code 60 procedure uit de DNRT, stuurde zijn DayVTec Ligier LMP3 niet de pitstraat in, waardoor het lastig werd om het veld op de startgrid opnieuw te formeren. Er werd een passende straf voor Kreuger gevonden; hij mocht de taak van wedstrijdleider Annemieke Veldkamp op Race Control overnemen en moest de track limits gaan bijhouden tijdens de tweede race van de Ford Fiesta Sprint Cup. Kreuger was het met die straf eens en volbracht zijn taak zeer geconcentreerd en tot tevredenheid van Veldkamp.
Fijn om te zien dat Martijn Wijsman toch aan de start gaat verschijnen. Gisteren reed de BMW GTR flinke schade na gelanceerd te worden door contact met de put en pilon in de Geert Timmerbocht. Zowel de rijder als vele betrokkenen dachten dat dit einde oefening was voor de Zandvoorter. Maar daar dacht het Koopman Racing team anders over. Na veel gesleutel staat de auto weer raceklaar gereed.
Nog voor de auto’s echt gestart zijn gaat Antonio Larosa in de Geert Timmerbocht achterste voren de grindbak in. De lichten springen toch op groen omdat hij veilig staat en de wedstrijd kan gaan beginnen. Alain Berg heeft een wereldstart en neemt gelijk afstand van Matthijs Bakker in zijn Ligier LMP3. Ook het dikke veld GT’s en Sport gaat van start, waarbij Jordin Poland vanaf de poleposition het beste weg is gevolgd door de Bentley Continental GT3 vab Bob Herber en Equipe Tubben/Weering met hun BMW M6 GT3. Bob Herber neemt bij de GT’s de kop over voordat een full course yellow voor oponthoud zorgt.
Robin Greenhalgh spint in Strubben en neemt in zijn vaart de Radical van Melvin van Dam mee. Na een wegsleep actie kan Greenhalgh de race hervatten. Er volgt snel een herstart waarbij een heftige strijd ontbrand in de GT divisie tussen Herber, Poland en Max Weering waarbij even later ook Bart Arendsen zich in gaat mengen. Helemaal vooraan voert Matthijs Bakker de druk op bij koploper Alain Berg. Eddie van Dam is de snelste Radical terwijl Jonas de Kimpe met de VW Golf TCR de kop heeft gepakt voor Robert van den Berg en Dennis de Borst. In de Supersport 2 divisie rijdt Joop Arendsen vooraan gevolgd door Yardy Hoogwerf met de Cupra TCR. Teunis van der Grift ligt derde in deze klasse met zijn VW Golf GTI. Koen de Wit verrast na zijn zege van gisteren opnieuw in de Sport 1 klasse. Rob Nieman volgt met Bernard Blaak in zijn kielzog.
Wederom een full course yellow nadat Antonio Larosa opnieuw zijn Praga niet op de weg kan houden. Snel is de bolide uit de grindbak getrokken waardoor de wedstrijd voor de tweede keer een vervolg krijgt.
Alain Berg is nog steeds koploper met de Norma, maar de Ligier LMP3 van Bakker zit op zijn staart. In de GT divisie is Bart Arendsen op stoom gekomen en haalt de ene na de ander concurrent in. Inmiddels is de Pitwindow geopend voor de GT’s en Proto divisies.
Max Weering en Jordin Poland komen als eerste naar binnen om afgelost te worden door Max Tubben en Mex Jansen. Na een moeilijk momentje voor de GT bocht moet Bob Herber net als gisteren zijn Bentley aan de kant stil zetten. Een weekend om maar snel te vergeten voor de BODA-rijder.
Halverwege gaat ook de pitwindow open voor de Sport divisies. Vooraan is het Alain Berg die zijn koppositie heeft behouden voor Joshua Kreuger in de Ligier, die Mattijs Bakker heeft afgelost, het verschil tussen beide kemphanen is echter flink gegroeid. De Luxemburger wordt echter bestraft met een drive through penalty vanwege een te korte pitstop. Op een derde en vierde positie hebben zich de Praga’s gemeld van equipe Bridle/Fryrileiv en Idola Motorsport teamgenoten Stowell/Chris Bridle.
In de GT divisie ligt Bart Arendsen nog steeds op kop voor Max Tubben die steeds dichterbij komt. Ook Mex Jansen maakt tijd goed op de beide koplopers. Luuk van Wijngaarden heeft het stuur overgenomen van Eddie van Dam en leidt de Radical divisie. Op een tweede plaats rijdt de pas 15-jarige Mitchell van Dijk, die een combinatie vormt met Oscar Vianen.
Na alle verplichte pitstops wordt de volgorde en verschillen in de Sport divisies ook duidelijk. Tony Vijfschaft met de Supercopa rijdt vooraan, maar het verschil met John de Wilde, die De Kimpe heeft afgelost, is minimaal.
Steff de Borst in de Febo Hyundai heeft zijn vader vervangen en ligt op podiumkoers. In de Supersport 2 divisie is er een flinke strijd aan de gang tussen Steven Teirlinck en achtervolger Maik Broersen, die te sterk blijkt in zijn BMW M4 en de kop overneemt.
Maar de onderlinge verschillen zijn klein. In de Sport 1 divisie laat routinier Simon Knap zien, dat hij nog niets aan snelheid heeft ingeboet. De Spirit Racing Team rijder heeft een flinke voorsprong opgebouwd op DRDO combinatie Dirk Dekker en Koen de Wit. Bernard Blaak in zijn Zilhouette ligt daarachter voor Mark Jobst, die moeite heeft om het tempo te volgen.
Na de drive through straf van Alain Berg heeft Joshua Kreuger de koppositie weer teruggepakt en pakt net als gisteren de overwinning. Max Weering is de beste in de GT divisie, nadat hij Bart Arendsen heeft ingehaald.
Willem Meijer, die na Ted van Vliet de tweede helft rijdt, heeft na een snelle stint de derde plaats in handen. Hij wordt echter opgejaagd door Mex Jansen, maar die heeft Daan Meijer op één ronde achterstand als stoorzender enige tijd voor zich, waardoor hij tijd verliest en vierde bij de GT’s blijft ondanks een leeglopende band. Bij de Radicals valt koploper Luuk van Wijngaarden met een kapotte versnellingsbak uit, waardoor de overwinning verrassend gaat naar de jeugdige debutant Mitchell van Dijk, die in zijn tweede wedstrijd gelijk naar de overwinning rijdt.
Tony Vijfschaft blijft in de Supersport 1 divisie de koploper en houdt een paar tellen voorsprong op John de Wilde en Benjamin van den Berg, die Steff de Borst heeft terugverwezen tot buiten het podium.
Van den Berg wil graag de tweede positie in deze klasse wil overnemen en dat lukt uiteindelijk in de slotfase. In de Supersport 2 divisie blijft Maik Broersen de te kloppen man.
De opdringende equipe van Christaan Frankenhout/Meindert van Buuren in hun BMW M2 komt aan het eind toch nog veel seconden te kort, maar wordt toch fraai tweede. De derde podiumplaats is voor equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw die met eenzelfde Cup BMW zich mooi naar voren hebben gewerkt.
Equipe Nieman/Knap wint met hun Renault Clio Evo de Sport 1 divisie voor Bernard Blaak en equipe Dekker/De Wit.