Supercar

Mark Jobst, een autosportliefhebber op weg naar de titel?

12:07 26-08-2022

Zilhouette Sport coureur Mark Jobst heeft na Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen wederom de koppositie in de Sport-divisie van de Supercar Challenge overgenomen. Na een zege in de eerste wedstrijd en een ongelukkige crash in de tweede race staat de jurist uit Zandvoort trots bovenaan de rangschikking in deze competitieve klasse, waarin de onderlinge verschillen minimaal zijn en waar iedereen nog gewoon kan winnen. Een goede reden om eens aan te schuiven bij deze autosport enthousiast, die toch al een heleboel race-ervaring in zijn bagage heeft meegenomen. 

“In 1994, na het debuut van Jos Verstappen in de Formule 1, wilde iedereen gaan karten. In dat jaar ben ik ook begonnen en ik reed veel races in Eefde tegen onder meer Ho-Pin Tung. Ik deed het helemaal niet onaardig en behaalde Nederlands Kampioenschappen in de Promo 95 klasse en haalde een mooi aantal bekers binnen. Daarna ben ik overgestapt naar de schakelkarts. Eind 2000 vond ik het tijd om naar de autosport over te stappen. In die tijd was het cupracen enorm populair en nadat Toyota de Yaris Cup introduceerde ben ik gelijk ingestapt.

Ik heb alle wedstrijden in 2001 en 2002 gereden met af en toe een top 10 positie als resultaat. Ik onderhield mijn auto zelf en bivakkeerde in een eigen tentje op de paddock. Ik kon als éénling echter nooit op tegen de grote teams met al hun ervaring. Maar ik heb een hele leuke tijd gehad en daarvan heel veel geleerd.”

“Daarna was het eigenlijk over. Als je jong bent is tijd geen probleem, maar zonder budget lukt het gewoon niet. Op wat latere leeftijd, met de nodige werk- en levenservaring, lukt het veel beter met het budget, maar dan ontbreekt de tijd weer. In de tussentijd heb ik wel veel autosport gekeken, je blijft gewoon een liefhebber van deze sport.”

“In 2017 heb ik de draad weer opgepakt bij de DNRT in de Westfield Cup. In mijn eerste jaar werd ik zesde, in het jaar daarop vierde en won ik zeven races. In 2019 wilde ik voor de titel gaan, maar één rijder stak er het hele jaar bovenuit. Bij de Paasraces kon ik nog winnen, maar Dennis de Groot pakte daarna de overwinningen. Uiteindelijk werd ik vice-kampioen en na 3 jaar Westfield Cup vond ik het tijd om verder te kijken in de autosport. Overigens stap ik af en toe nog graag in een Westfield, omdat het geweldig leuke raceautootjes blijven.”

In zijn zoektocht naar een nieuwe klasse kwam Mark op raceautotekoop.nl een Zilhouette Sport tegen en werd nieuwsgierig. “Ik kwam in contact met de eigenaar van Zilhouette Racing, Martin West. Zijn autosportconcept, een echte raceauto bestaande uit buizenframe met een polyester body, sprak mij enorm aan. Eind 2020 reed ik mijn eerste test op TT Circuit Assen om in 2021 wat races te rijden in de ACNN. Al een flink aantal rijders had echter de overstap gemaakt naar de Supercar Challenge en ik besloot om met ze mee te gaan. Tijdens de Paasraces van 2021 pakte ik bij mijn debuut in de Supercar Challenge op Zandvoort meteen twee keer de winst. Dat was geweldig.”

Gevraagd naar het verschil tussen Supercar Challenge en andere organisaties vergelijkt Mark het met uit eten gaan. “Bij andere organisaties wordt het programma vaak in een dag afgewerkt, een beetje als fastfood. Hartstikke lekker, super efficiënt, maar ook zo voorbij. Het programma van de Supercar Challenge is verdeeld over drie dagen en meer als uitgebreid dineren met alles erop en daaraan. Je kan hier veel meer de tijd nemen, het is rustiger en bij technische problemen heb je tijd om te repareren. Het kost je natuurlijk ook wel veel meer tijd, maar de drie dagen op het circuit en omgeving vind ik persoonlijk heel erg leuk. Zeker omdat er vaak ook nog andere mooie raceklasses onderdeel zijn van het programma.”

Maar hoe is het nou om als westerling in een team uit het Noorden te zitten? “Ik krijg die vraag vaker te horen”, lacht Mark. “Ik moet eerlijk zeggen dat dat voor mij helemaal geen issue is geweest. Wat belangrijk is, is dat de stemming en de sfeer binnen het team heel goed is en dat staat eigenlijk helemaal los van waar mensen vandaan komen. Vaak is er nog wel een feestje aan het einde van een racedag, maar ik maak het vaak niet te laat.”

Mark rijdt in een Zilhouette met een opvallende livery. “Voor dit jaar heb ik mijn eigen Zilhouette gekocht die ik onderbreng bij Zilhouette Racing. Het voordeel van een eigen auto ten opzichte van huren is dat je met een eigen auto upgrades kunt doen die jij belangrijk vindt. Met een huurauto ligt dat veel minder voor de hand. Ook krijg ik veel positieve reacties over de unieke bestickering van de auto. De vorige eigenaar werd geïnspireerd door de BMW Z4 GT3 van Alex Zanardi, die de Italiaan bestuurde tijdens de 24 uren van Spa-Francorchamps in 2015. Ik heb besloten die livery te houden en iedereen vindt dit supergaaf”.

De volgende twee races vinden plaats op zijn thuiscircuit Circuit Zandvoort. In het weekend van 30 september en 1 en 2 oktober vinden de Trophy of the Dunes in het duinencircuit plaats. Jobst gaat er alles aan doen om zijn voorsprong in de titelstrijd te verdedigen. De rijder wordt hierbij ondersteund door Zilhouette Racing en Proventure.