Supercar

Laatste wedstrijd 2022 prooi voor Alain Berg

17:20 30-10-2022

Alain Berg wilde na geruime tijd toch weer een keer meedoen in de prototype klasse van de Supercar Challenge. Ook vond hij het TT Circuit Assen een prettige baan om op te rijden. Mede doordat hij geen successeconden had maakte de sympathieke Luxemburger ten opzichte van zijn tegenstanders de kortste pitstop en dat gaf hem een mooie voorsprong. Het had geen drie ronden langer moeten duren voor de Norma uit de CN divisie. Sam Dejonghe, ook in een Norma, had al een tijdje de jacht ingezet en kwam nog angstig dichtbij. Mex Jansen was de snelste bij de GT’s, maar werd in de laatste minuten toch nog flink opgejaagd door Max Tubben in een zelfde BMW M6. Equipe De Borst/Van Oord was de winnaar in de Supersport 1, terwijl één divisie lager kampioen Supersport 2 Laurens de Wit net wat te kort kwam om Gilles Van Houtum te verschalken. Bernard Blaak was de winnaar in de Sport divisie.

De bolides van de Supercar Challenge staan klaar voor de laatste wedstrijd van dit seizoen. Als eerste starten de Prototypes, gevolgd door de GT’s en de drie sport divisies. De titels zijn inmiddels vergeven, dus de spanning is er af, maar het blijft altijd leuk om de winst in deze laatste wedstrijd op je naam te schrijven. Driedik stormen de Proto’s richting de Haarbocht. Kan dit goed gaan? Ook de bulderende start van de GT’s en Sportdivisies ziet er dreigend uit richting de bottleneck van de eerste rechter. Alles gaat goed, behalve…

Kampioen Bart Arendsen zet zijn BMW M6 stil langs de kant. Een toch wel wat hete remschijf van de BMW ligt in het grind van de Haarbocht. Op hetzelfde moment komt zijn vader Joop Arendsen vast te zitten in de grindbak van Madijk. Ook Peter Posavac en Ted van Vliet hebben elkaar geraakt, wat door de wedstrijdleiding wordt bekeken maar geen straffen oplevert. Gelijk een safetycar na een paar bochten racen. Luc de Cock heeft zich in de pits gemeld, maar kan zijn weg op enige achterstand vervolgen.

Na de herstart leidt Thomas Piessens in de Deldiche Norma voor Max Aschoff in zijn machtige Ginetta Nissan LMP3 en Lea Mauer in ook al zo’n indrukwekkende LMP3 van het merk Norma. Het duurt echter niet lang voordat Max Aschoff de leiding overneemt. Alain Berg heeft zich opgewerkt naar de derde plaats, terwijl Lea Mauer het tempo niet helemaal kan bijhouden en naar de zesde plaats terugzakt.

Max Tubben ligt aan de leiding bij de GT’s maar de kersverse BMW M6 coureur was al begonnen met inhalen voordat de startlijn na de herstart was gepasseerd. Tubben moet een drive through straf ondergaan en verliest de leiding aan Mex Jansen, gevolgd door Roger Grouwels met de Bentley en Bob Herber met de Lamborghini.

In de Supersport 1 heeft Stan van Oord in zijn Febo Hyundai de leiding behouden voor Niek Schouten en Remco de Beus. Eén divisie lager valt het weer op dat van helemaal achteraan Laurens de Wit met een enorme inhaalrace is begonnen en alweer op een tweede plaats rijdt achter de opvallend goed sturende Teunis van de Grift. In al zijn ijver heeft De Wit echter bij het inhalen iemand geraakt en dat wordt bestraft met een drive through penalty. In de Sport divisie zijn het drie Zilhouette Racing bolides die vooraan liggen met Bernard Blaak, Mark Jobst en Berry Drenth als hoofdrol spelers.

De pitwindow voor de Prototypes en GT’s gaat als eerste open. Mex Jansen gaat als eerste naar binnen en een ronde later komen ook de drie koplopers Aschoff, Piessens en Berg binnen. Op het moment dat de pitwindow voor de drie sport divisies open gaat is er een flinke crash in de Ruskenhoek, waardoor er een full course yellow situatie ontstaat. Het is Mark Wieringa die met zijn Zilhouette zijwaarts hard de bandenstapels is ingegaan en flink veel schade aan de rechterkant heeft. De rijder is gelukkig in orde en is uitgestapt. De meeste rijders uit de Sport divisies gebruiken deze situatie optimaal om gelijk de pits in te gaan.

Nadat alles veilig is wordt het veld met nog 20 minuten te gaan weer op volle snelheid weggestuurd. Na alle pitstops met afwijkende successeconden zien we verrassend Alain Berg aan de leiding in zijn Norma. Tegenstand gaat niet meer komen van de Deldiche Norma van Luc de Cock die van de baan gaat in de Stekkenwal na een touche met Max Aschoff.

Na opnieuw een korte Full Course Yellow mogen de rijders het nog een keer proberen. Alain Berg leidt de race, gevolgd door Mex Jansen uit de GT divisie met daarachter een blazende LMP3 van Aschoff. De Duitser heeft te hard gereden tijdens de Full Couse yellow periode en hij wordt bestraft met zes seconden extra. Nog meer straf voor Aschoff, en wel een drive through penalty voor de touché met Luc de Cock.

Sam Dejonghe heeft het Norma stuur overgenomen van zijn teamgenoot Piessens en ligt op een vierde plaats. Ondanks zijn drive through straf heeft Max Tubben zich fraai opgewekt naar een vijfde positie overall en een tweede plaats in zijn GT klasse. De afstand tot de rest van de GT’s is groot met Bob Herber als derde GT gevolgd door Roger Grouwels.

Daarachter stampt Gary Hauser zijn Norma LMP3 naar de bovenste rangen. Dennis de Borst heeft het stuur overgenomen van Stan van Oord en ligt eerste in de Supersport 1 divisie, met Bas Schouten op een tweede positie. Schouten wordt ook bestraft vanwege een te korte pitstop. Hetzelfde lot treft Remco de Beus op een derde plaats.

Gilles van Houtum is de nieuwe koploper bij de Supersport 2 maar wordt achtervolgd door Laurens de Wit die heel dichtbij komt. In de Sport divisie leidt Blaak  voor Drenth en Axel Jansen.

De wedstrijd wordt na een uur racen gewonnen door Alain Berg, met op een tweede plaats Sam Dejonghe die net wat tijd te kort komt om de Luxemburger nog te kunnen bedreigen. Mex Jansen wint de GT divisie voor BMW M6 merkgenoot Max Tubben die in de slotfase nog wel heel dichtbij kwam.

Derde bij de GT’s is Bob Herber in zijn Lamborghini. In de Supersport 1, en dat mag geen verrassing heten, overwint equipe De Borst-Van Oord voor Equipe Niek en Bas Schouten en Remco de Beus.

Kersverse kampioen in de Supersport 2 Laurens de Wit bewaarde de spanning tot het laatst. Ondanks een drive through straf wordt de Cupra TCR met 0.249 seconde toch nog tweede achter winnaar Gilles van Houtum.

De derde podiumplaats is voor Tim De Borle. In de Sport divisie reed Bernard Blaak naar de Winst voor Jan Berry Drenth en Axel Jansen.

Het seizoen is voorbij voor de grote kanonnen. We zien elkaar weer 14-16 april 2023 op Circuit Zandvoort voor de Voorjaarsraces.