Supercar

Drama en onverwachte winnaars in Hockenheim

15:24 14-05-2022

Fraaie gevechten om de overwinningen. Drama voor de poleman, die al voor de start uitgeschakeld werd. Voorsprongen die verdwenen na safetycarperiodes, geen winst voor de koploper door interventie pechduiveltje, maar toch op het podium komen. Onverwachte overwinningen en lang wachten op een definitieve uitslag. Dit waren de ingrediënten van de eerste wedstrijd op een hete Hockenheimring. Equipe Verheyen/Gepts won uiteindelijk met hun Norma. Daan Meijer was de snelste bij de GT’s maar moest daar eerst Max Tubben voor verslaan. Dennis de Borst reed tot vier ronden voor de finish onbedreigd aan de kop totdat zijn aandrijfas van de Hyundai brak, waardoor Ted van Vliet onverwachts winst pakte. Hoogtepunt was echter de strijd tussen de fraaie Ligier JS2 van equipe Denys/De Borle en de Honda Civic TCR van Tony Verhulst, waarbij laatstgenoemde uiteindelijk aan het langste eind trok. Fraaie onderlinge Zilhouette gevechten in de Sport divisie met vader en zoon Blaak als uiteindelijke overwinnaars. Het was weer een typische Supercar Challenge wedstrijd waarin de toeschouwer ogen tekort kwam.

Niet alleen de temperatuur loopt hoog op in Hockenheim maar zeker ook de spanning. Precies om 12:00 uur gaat het volledige Supercar veld inclusief de snellere Prototype Challenge van start. Equipe Piessens/Dejonghe reed gisteren tijdens de kwalificatie hun Deldiche Norma naar de poleposition. De snelle Sam Dejonghe start de race. Naast de wagen uit de CN divisie start de indrukwekkend grote Norma LMP3. De ervaren Gary Hauser gaat van start en zal zeker zijn extra PK’s benutten om na de start gelijk de kop te nemen. Halverwege zal zijn debuterende vrouw Lea Mauer het stuur overnemen. Op de tweede rij start equipe Verheyen-Gepts, waar  Ian Gepts de start voor zijn rekening neemt en met naast het Belgische Norma duo de eerste GT van Bart Arendsen. De derde rij bestaat uit de Bentley Continental GT3 van Bob Herber en de tweede Deldiche Norma met oudgediende Luc de Cock achter het stuur.

Op een zesde startplaats praten we op de grid even snel met debutant Cees Wijsman, die zijn ogen uitkijkt op Hockenheim. “Het gaat steeds beter, ik leer elke kilometer weer meer bij en de resultaten worden steeds beter. Ik heb mijn zenuwen steeds beter onder controle. Ik voel me happy bij het team van Koopman Racing, die het helemaal voor elkaar hebben. Laat mijn vrouw het maar niet horen, maar ik ben helemaal verliefd! Op mijn BMW M6, wat een auto, zo supergaaf om mee te rijden.”

Drama voor Sam Dejonghe, die in de opwarmronde zijn wagen langs de baan moet parkeren en uitvalt, nog voor de race begonnen is. De Norma wordt door de baancommissarissen snel achter de vangrail veilig gesteld.

Zoals verwacht heeft Gary Hauser de beste start, gevolgd door Ian Gepts en een viertal knokkende GT’s. Na de start gaat Arendsen iets wijd en duwt daardoor Herber naast de baan. Er is gelukkig geen contact en beide kunnen hun verder.

Roger Grouwels met zijn Nissan GT-R GT3 profiteert optimaal, pakt de kop bij de GT’s en een derde plaats algemeen. Ook Max Tubben heeft een wereldstart, maar moet een ronde later zijn meerdere erkennen in Arendsen en Herber.

In de Supersport 1 divisie heeft Dennis de Borst de beste start gehad met Remco de Beus en Ted van Vliet daar weer achter. In de Supersport 2 leidt Tim de Borle in zijn Ligier JS2, gevolgd door Tony Verhulst in zijn Honda Civic TCR en zoon en vader Maik en Frank Broersen in hun fraaie BMW M4’s.

In de Sport divisie zijn het de Zilhouettes die er weer een fraaie strijd van maken. Vijf bolides vechten om elke meter op de baan. Mark Wieringa en Jan Berry Drenth raken elkaar in de Spitzkere, waardoor Drenth de pits op moet zoeken en uitvalt.

Aan de kop heeft Hauser zijn voorsprong op Ian Gepts uitgebouwd tot ruim 10 seconden. Daarachter heeft Bart Arendsen zijn matige start weer goed gemaakt en heeft de derde plaats algemeen en leider bij de GT’s weer overgenomen ten koste van Roger Grouwels. Geen succes voor Eddie van Dam die met zijn Radical SR3 uitvalt.

De safetycar komt op de baan nadat De Beus in de grindbak geraakt en op eigen kracht de pits kan bereiken. De onderbreking is maar van korte duur. Na de herstart pakt Hauser aan de kop heel snel zijn verloren seconden weer terug en pakt een voorsprong van ruim 15 seconden op Gepts. In de Supersport 1 divisie heeft Dennis de Borst nergens last van en rijdt onbedreigd aan de leiding voor Ted van Vliet, die op zijn beurt weer in de spiegels moet kijken naar het strijdende duo Verhulst en De Borle uit de Supersport 2.

Daarachter blijft zoon Maik vader Frank Broersen voor. Maik heeft wel tijdens de safetycar periode een gat van 40 seconden laten vallen, wat door de wedstrijdleiding wordt bekeken maar niet wordt bestraft. Ook een mogelijke valse start van Dennis de Borst wordt bekeken, het wordt dan toch weer spannend voor de Hyundai rijder.

Vooraan heeft Max Tubben de gehele wedstrijd tot nu toe de snelheid te pakken met zijn Zilhouette GTR, en weet beheerst Daan Meijer met zijn BMW M6 achter zich te houden.

De pitwindow gaat halverwege de race open en Dennis de Borst komt als eerste binnen. Mark Wieringa zet zijn wagen op een vervelende plek in de grindbak. Een tweede safetycarperiode in combinatie met de pitstops zorgt voor de nodige tactische beslissingen. Koploper Hauser komt de pits in om het stuur aan zijn vrouw Mauer over te geven. Ook tweede rijder Gepts komt gelijk naar binnen voor een rijderswissel met Brent Verheyen. Nadat alle problemen zijn opgelost gaat een gegroepeerd veld weer van start met Lea Mauer op kop voor een aandringende Verheyen en een groep jagende GT coureurs met Max Tubben vooraan, gevolgd door Daan Meijer en Bart Arendsen. Het wordt al snel duidelijk dat Lea Mauer nooit het jagende wild achter zich kan houden. Allereerst is het de Norma van Verheyen die de kop overneemt, direct gevolgd door Daan Meijer, die na een hele wedstrijd knokken met Max Tubben de tweede plaats overneemt. Mauer is vierde maar moet vrezen voor Arendsen die per ronde vijf seconden sneller is.

Nog geen berichten van de wedstrijdleiding zodat Dennis de Borst de leiding behoudt in de Supersport 1 divisie. Tony Verhulst weet Pieter Denys achter zich te houden in de Supersport 2.

Vader en zoon Blaak zijn de leiders in de Sport divisie met een sterk sturende Bas Barenbrug in de Koeten Racing BMW M3 E36. Ook Chris Voet met zijn iets beschadigde Peugeot RCZ is de top drie binnen geslopen.

Drama
Met nog vier ronden te gaan komt koploper Dennis de Borst in de Supersport 1 divisie de pits in. Alles leek helemaal naar wens te lopen voor de Febo Racing coureur. Maar in de autosport kan er van alles gebeuren en zit het pechduiveltje in een klein hoekje. Met een gebroken aandrijfas moet de ongelukkige rijder zijn wagen in de pits parkeren.

In de ultieme slotminuten is het enorm spannend wie de Supersport 2 divisie gaat winnen. Zij aan zij strijden Tony Verhulst en Pieter Denys om de zege in deze klasse.

Stuivertje wisselen op de overwinning die uiteindelijk naar Verhulst gaat. Hele fraaie autosport. Ook de strijd in de GT’s is uitermate spannend. Bob Herber weet in een fraai rechtstreeks gevecht met Roger Grouwels de vierde plaats over te nemen.

Wat Max Tubben ook probeert, de eindoverwinning bij de GT’s gaat naar Daan Meijer met op een derde positie Bart Arendsen.

De overall winnaar gaat naar equipe Verheyen/Gepts met hun Haegeli by T2 Racing Norma. De Sport divisie gaat naar de familie Blaak met een Zilhouette, voor Bas Barenbrug en equipe Hoekstra/De Jong, die in de slotfase equipe Chris Voet/Bart van den Broeck van het podium stoot.

In de Supersport 1 wordt na de pech van De Borst Ted van Vliet met zijn BMW E92 V8 de winnaar met als tweede Remco de Beus. Als pleister op de wonde wordt hij toch nog als derde podiumganger gehuldigd.