De plannen van V-Max Racing voor het seizoen 2024
Oud en nieuw is achter de rug, maar het echte vuurwerk is pas te zien als half april tijdens de Voorjaarsraces op CM.com Circuit Zandvoort de strijd ontbrandt in het nieuwe seizoen van V-Max Racing. Nieuwe ronde nieuwe kansen en raceresultaten uit het verleden zijn geen garantie voor titels in 2024. Hoog tijd om even bij te praten met Dick van Elk. De drijvende kracht achter V-Max Racing laat zijn raceklassen en kalenders de revue passeren en gaat in op de wijzigingen die zijn doorgevoerd ten opzichte van vorig jaar.
De Supercar Challenge
Van oudsher de basis van de VRM-evenementen is de Supercar Challenge en dat zal in 2024 niet anders zijn. “Voor het komende seizoen staan er zeven evenementen op de kalender. De gebruikelijke vier evenementen die we zelf organiseren, zoals de Hankook Voorjaarsraces en de BetCity Trophy of the Dunes op Zandvoort, het Supercar Madness evenement op Zolder en de Finaleraces op Assen. Natuurlijk hebben we ook onze gastoptredens tijdens de Euroraces op Spa en de Jack’s Racing Day op Assen. Na een laatste bezoek in 2016 gaan we dit seizoen ook weer een keer naar Oschersleben in Duitsland, tijdens een ADAC Racing Weekend”, trapt Van Elk af.
Het format van de Supercar Challenge blijft ongewijzigd met twee vrije trainingen van 40 minuten, een gesplitste kwalificatie van twee keer 20 minuten voor de Sport en GT-Divisies en twee races van 60 minuten met een verplichte pitstop voor een eventuele rijderswissel.
Zoals gebruikelijk krijgen de deelnemers veel rijtijd. “Tijdens de meeste evenementen wordt dit programma verreden op drie dagen met een mogelijkheid voor extra vrije trainingen op de vrijdag. Tijdens de twee evenementen op Zandvoort wordt op de zaterdag en zondag het officiële programma verreden, met op elke dag een vrije training, een kwalificatie en een race. Op de vrijdag is er de mogelijkheid voor extra vrije trainingen.”
De indeling van vier divisies is met GT, Supersport 1, Supersport 2 en een Sport klasse als vanouds. Toch is er een kleine wijziging, meldt Van Elk. “De divisies blijven grotendeels gehandhaafd, alleen de grens tussen SS1 en SS2 wordt aangepast met voor de Supersport 2 een aangepaste bovengrens. De BMW M2 Cup, die drie jaar als zelfstandige klasse heeft bestaan, wordt dit jaar geïntegreerd in de Supercar Challenge. Voor de Prototypes die vergelijkbare rondetijden met de Supersport Divisies rijden, zoals de Radical SR3 en SR1, wordt een apart kampioenschap opgezet: De Superlights Challenge, in samenwerking met onze Engelse partner James Bailey.” Over deze laatste ontwikkeling verderop in dit artikel meer.
De Superlights Challenge
Nieuw is de Superlights Challenge. “Deze nieuwe Cup is bedoeld voor prototypes zoals de verschillende Radicals en overige merken Proto’s en wagens met een laag gewicht onder de Caterhams , Sakers, Funyo en Westfields.
Bij de organisatie van deze Cup werken we samen met een aantal partners en collega-organisatoren zoals James Bailey van Sport Prototype Cup en Radical UK”, aldus Van Elk. “Wij gaan drie evenementen in Nederland organiseren op Zandvoort en Assen. De deelnemers kunnen onder gunstige voorwaarden bij een aantal evenementen van onze collega’s meedoen in Engeland en Frankrijk op Donington, Oulton Park en Le Mans.”
De BetCity Mazda MX-5 Cup
De BetCity Mazda MX-5 Cup is vanaf dag één een doorslaand succes met extreem spannende races die vaak pas op de laatste meters worden beslist. De populaire Cup telt in 2024 zelfs meer races. “Dit seizoen staan er voor deze razend populaire klasse zes evenementen op de kalender. Alle evenementen van de Supercar Challenge worden bezocht, met uitzondering van Oschersleben. Het format blijft ongewijzigd. Bij ieder evenement wordt een (dubbele) vrije training en een kwalificatie over 20 minuten verreden. Tijdens vier van de zes evenementen, de Voorjaarsraces, Zolder, de BetCity Trophy en de Finaleraces, worden er echter niet twee maar drie races over 12 ronden verreden. In het seizoen worden er dus 16 races verreden in plaats van 12”, is het goede nieuws voor deelnemers en publiek dat Van Elk te melden heeft.
Voor nieuwe deelnemers is er nog een beperkt aantal gloednieuwe, voor het seizoen 2024 gebouwde, Mazda Cup auto’s beschikbaar. Zorg dus dat je er snel bij bent.
De Ford Fiesta Sprint Cup Benelux
De Ford Fiesta Sprint Cup Benelux is in de afgelopen jaren voor heel wat jonge talenten de eerste stap naar een volgende trede op de autosportladder gebleken. Precies waar deze opstapklasse voor bedoeld is. Toch had deze merkencup het afgelopen seizoen te maken met wat bloedarmoede. Daar lijkt echter in 2024 alweer verandering in te komen. “Op verzoek van een aantal teams en rijders zal er na zes jaar nog een zevende seizoen geplakt worden aan deze Cup, bedoeld voor jonge rijders als eerste stap in de autosport. Er zijn in Nederland en België testdagen geweest en de animo blijkt groot en de eerste bevestigingen van deelnemers zijn binnen. We verwachten minimaal 20 deelnemers”, weet Van Elk nu al te melden. “En mocht er ruimte zijn, dan bestaat de mogelijkheid dat een nieuwe klasse van gelijksoortige wagens zich zal aansluiten bij dit programma, om zo een vol rijdersveld te garanderen.”
De Ford Fiesta Sprint Cup Benelux volgt dezelfde zes evenementen van de Supercar Challenge exclusief Oschersleben. Het programma wordt, in verband met schoolverplichtingen van de jeugd, tijdens alle evenementen, behalve de Jack’s Racing Day die in de vakantie valt, afgewerkt op zaterdag en zondag met een vrije (dubbele) training, kwalificatie over 20 minuten en twee races van 30 minuten. Op Spa, tijdens de Euroraces, wordt er zoals gebruikelijk samen gereden met de Mazda MX-5 Cup voor twee races van 35 minuten.
Algemeen
Ook voor de banden en de service daarvan kan VRM weer terugvallen op bekende en vertrouwde namen. “Onze vaste bandenleverancier Hankook zal vanaf dit seizoen weer voor alle door ons georganiseerde klassen de banden gaan leveren. Hierbij wordt de service op het circuit zoals gebruikelijk door Racetyres verzorgd, onder leiding van Jan Paul van Dongen”, aldus een tevreden Van Elk.
Publiciteit op RTL7
Publiciteit is een belangrijk goed in de autosport en dus is ook dat bij VRM weer goed geregeld. Van Elk: “Er wordt door ons veel aandacht besteed aan publiciteit via websites, social media, e-magazines en alle overige kanalen. Het maakt sponsoring van onze sport door partners mogelijk. Het belangrijkste onderdeel van de mediamix blijft televisie via een open nationaal tv-kanaal. Ook dit seizoen gaan we weer een volledige reeks raceverslagen uitzenden van alle door ons georganiseerde raceklassen voor het programma AUTOSPORT/NL, wat inmiddels iedere zondagmiddag vanaf april tot aan eind november 2024 zijn vaste plek heeft bij RTL7.”
Tot zover de laatste ontwikkelingen binnen het raceprogramma van V-Max Racing. Nu is het alleen nog wachten op de eerste races in het weekend van 13 en 14 april. Voor die tijd zal er echter vanuit de diverse klassen, teams en rijders nog heel wat nieuws te melden zijn.