Supercar

Racefeest op Spa

08:19 13-10-2022

Drie maanden na de Spa Euro Race zijn de Supercar Challenge bolides weer terug op Spa-Francorchamps. Vanwege de aantrekkingskracht van de klasse, maar ook door de uitdagende baan zijn er teveel auto’s ingeschreven voor het Spa Racing Festival om tegelijk te mogen starten op het lange circuit. De klasse wordt daarom gescheiden in twee groepen die elk hun eigen kwalificatie en twee races gaan betwisten. De Prototype klassen en de GT’s vormen samen met de Franse gastklasse Division Funyou al een startveld van bijna 40 bolides. Een tweede nog groter veld wordt gevormd door de Sport divisies van de Supercar Challenge, dat wordt aangevuld met een flink aantal deelnemers uit de DRDO-klasse. Met nog twee evenementen te gaan is een aantal kampioenen al bijna bekend, maar vooral in de Supersport 2 en Sport divisie kan er nog van alles gebeuren.

Division Prototype 1
Na zijn eerste en tweede plaats op Spa-Francorchamps tijdens de Spa Euro Race eerder van dit jaar krijgt Max Aschoff in zijn Ginetta Nissan G58 weer tegenstand van het echtpaar Gary Hauser en Lea Mauer in hun Norma LMP3. Zij moesten de Spa Euro Race van juli aan zich voorbij moesten laten. Een overwinning voor één van de twee LMP3-bolides is zeker geen uitgemaakte zaak, want tegenstand komt er uit onverwachte hoek.

Thomas Piessens deed er eind augustus nogal geheimzinnig over, één van de drie Deldiche Norma’s stond te koop. Daarnaar gevraagd kreeg Thomas een geheimzinnige glimlach op zijn gezicht. "We zijn bezig met iets totaal nieuws waarmee we volgend seizoen opzien zullen baren in de Supercar Challenge. Wat dat is mag ik echter niet zeggen, jullie zullen je geduld moeten bewaren.”

De afgelopen dagen kwam er echter meer duidelijkheid over zijn uitspraken. Al aankomend weekend verschijnt Deldiche Racing op Francorchamps met een gloednieuwe Nova Proto NP02 aan de start. Thomas Piessens deelt het stuur met de Roemeen Alex Cascatau, die vorig seizoenen nog een equipe vormde met de Luxemburger Alan Berg in de Norma. De dertigjarige Cascatau is enthousiast om weer op zijn favoriete circuit uit te komen met dit V8 monster, zoals hij dit zelf noemt, die zelfs sneller is dan de LMP3 bolides.  

Division CN
Nu Thomas Piessens een equipe vormt met Alex Cascatau verhuist Sam Dejonghe naar de enige overgebleven Deldiche Racing Norma M20FC, met als teamgenoot de ervaren Luc de Cock. Tegenstand moet komen van de door T2 Racing ingeschreven equipe Ivan Ruggiero/Oliver Bertels met een zelfde bolide.

Division Radical
Wie verslaat Martin Lucas is de vraag. In alle deelgenomen wedstrijden wist de Belg te zegevieren met zijn door Domec Racing ingeschreven Radical SR3 RSX. Vader en zoon Robin en Jerome Greenhalgh van Johan Kraan Motorsport en Melvin van Dam met de MV Motorsport Radical Radical SR1 zijn de twee belagers.

GT Division
In de superspannende GT divisies worden altijd mooie duels uitgevochten tussen dikke GT’s, waar om elke centimeter asfalt wordt gestreden. Bart Arendsen scoorde dit seizoen met zijn door Koopman Racing geprepareerde BMW M6 GT3 de meeste punten en mag zich al bijna tot kampioen kronen. Maar daarachter zitten de mannen niet stil. De tiener Mex Jansen, die pas op Assen zijn debuut maakte in de BMW M6 GT3, liet de afgelopen twee evenementen zijn visitekaartje goed achter. Drie van de vier wedstrijden wist de jongeman uit Zevenaar op zijn naam te schrijven. Bob Herber is helaas niet aanwezig op Spa.

Maar er komt dit weekend toch een hele fraai bestickerde  Bentley Continental GT3 aan de start. De al eerder aangekondigde Race Art bolide van Roger Grouwels maakt op Spa zijn debuut. De afgelopen dagen is er flink getest op Francorchamps. Rijderscoach en testcoureur Jaap van Lagen voelde de wagen aan de tand en was zeer positief verrast over de kwaliteiten van de auto. Jean-Pierre Verhoeven en zoon Jaxon rijden een gastrace in hun Speedlover Porsche 911 GT3 Cup.

Supersport 1 Division
Stan van Oord kwam, zag en overwon op Circuit Zandvoort en mag ook op Spa zijn tweede evenement Dennis de Borst aflossen als tweede rijder in hun onverslaanbare Febo Racing Team Hyundai i30N. Het zal allemaal niet zo gemakkelijk worden op Spa. Door de vele successen is er een flink aantal successeconden opgebouwd die tijdens de rijderswissel halverwege moeten worden ondergaan.

Dit alles in het voordeel van de Domec Racing RXC Spyder van Nagy Kabaz, die op Circuit Zolder al zo goed voor de dag kwam. Tegenstand komt verder van equipe Henk Tappel/Harold Wisselink, Remco de Beus en Dillon Koster die op Spa een duo vormt met Tim Schulte.

Supersport 2 Division
De grootste klasse wordt gevormd door de auto’s uit de Supersport 2 divisie. Koploper Laurens de Wit met zijn Technova College Racing Cupra heeft weliswaar 23 punten voorsprong opgebouwd op zijn achtervolger Tim de Borle, maar kan nog niet op de lauweren rusten.

Zuiderbuur De Borle heeft met zijn hele fraaie Xwift Racing Ligier JS2 nog zicht op de titel. Daarachter strijden vader en zoon Frank en Maik Broersen om de derde plaats in de tussenstand. Hun achterstand is maar één punt. Hopelijk weet Tony Verhulst uit de problemen te blijven, nadat hij in de tweede Spa wedstrijd van juli zijn Honda Civic zwaar beschadigde en de wedstrijden op het TT Circuit van Assen moest missen.

Sport divisie
In de Sport divisie blijft Mark Jobst de grote titelkandidaat. Zijn tegenstander Bas Barenbrug moest in de laatste wedstrijd op Zandvoort zijn BMW M3 E36 aan de kant zetten waardoor de Bas Koeten rijder kostbare punten verloor. Verdere kanshebbers voor de winst op Spa zijn de Belgen Chris Voet/Bart van den Broeck met hun Peugeot en vader en zoon Jean-Pierre en Jaxon Verhoeven met de BMW M3 E36, die na hun deelname bij de grote bolides ook samen uitkomen in deze kleinere raceklasse.

Na een aantal vrije trainingen op vrijdag 14 oktober begint het pas echt spannend te worden tijdens de kwalificaties in de namiddag. De snelste tijd betekent op zaterdag de volgorde van de startopstelling. De op één na snelste tijd zorgt voor de volgorde op zondag. De eerste kwalificatie van de Sport divisies begint vrijdag rond 16:25 uur en duurt 20 minuten, direct gevolgd door de kwalificatie van de Prototypes en GT’s met dezelfde lengte.
Op zaterdag start de eerste uursrace van de Prototypes en GT’s om 12:15 uur en rond 14:20 uur zijn de kleinere broeders van de Sport divisies aan de beurt. Hun race duurt ook één uur.
Op zondag gaan de Prototypes en GT’s  om 11:35 uur van start voor hun uursrace. De Sportdivisies gaan om 13:45 uur hun tweede race van een uur beginnen.

Uitgebreide videoverslagen van alle races worden door RTL7 uitgezonden in het nieuwe TV-programma Autosport NL.