Ferry Monster haalt het optimale uit auto én coureur
Met drie auto’s in twee verschillende raceklassen is Ferry Monster Autosport één van de teams die tijdens de V-Max race-events erg druk zijn. Voor Ferry Monster zelf is dat precies hoe hij het graag heeft: “Ik geniet enorm van de autotechniek en het hele spel om alles uit de auto én de coureur te halen. Daarin heb ik ook een reputatie hoog te houden”, lacht de 40-jarige alleskunner.
Robin sneller
Het avontuur in de autosport begon voor Ferry toen hij in 2000 samen met zijn broer Robin bij de DNRT ging racen in een SEAT Ibiza. Het bruggetje om te gaan racen was dat hij werkte bij een SEAT garage en eens op het circuit ging kijken naar een DNRT-race. Het virus was daarmee geplant en de broers gingen zelf ook racen. Daar bleek dat Robin sneller was dan hij en Ferry weet precies waar dat door kwam. “Ik luister constant naar de auto, ben zelfs tijdens het racen met de techniek bezig en dat leidt kennelijk toch teveel af.”
Eigen team
In 2005 werden Ferry en Robin kampioen in de SEAT Endurance Cup. Reden om over te stappen naar een nieuwe klasse en dat werd de VW Endurance Cup, waar zij in 2006 en 2007 in uitkwamen. Voor Ferry was het na deze race-ervaringen duidelijk dat zijn hart toch meer bij de techniek ligt en zo startte hij in 2009 Ferry Monster Autosport op. Hij begon bij de Supercar Challenge en die binding zorgde ervoor dat hij al snel een bekende werd in de autosport, mede omdat zij meerdere keren kampioen werden. De samenwerking duurt tot op de dag van vandaag. “Dick van Elk is er in geslaagd om een prachtig programma samen te stellen met vier raceklassen die elkaar naadloos kunnen opvolgen. Dat is voor onze cliënten ook perfect, we kunnen zo onervaren rijders in enkele jaren opleiden tot professionele coureurs.”
Vier op één
Ook voor het team is het VRM-concept zeer gunstig, want met deelnemers in meerdere klassen tijdens een evenement kunnen de vaste kosten verdeeld worden en daar profiteert iedereen van. “Op Hockenheim verzorgden we met een team van twaalf mensen drie auto’s”, legt Ferry uit. “Op elke auto hebben we één hoofdmonteur, een ‘rechterhand’ en twee monteurs. Dat werkt in de praktijk uitstekend.”
Twee soorten data
Voor Ferry zelf is de techniek nog steeds zijn grootste hobby. “Het is voor mij altijd een uitdaging om te kijken hoe ik dingen kan verbeteren. Omdat ik zelf geracet heb weet ik precies wat voor een rijder belangrijk is. Ik bekijk de data dan ook op twee manieren, in de eerste plaats op techniek en daarnaast gericht op de prestaties van de rijder. Mijn doelstelling is om een coureur te laten groeien, hem of haar steeds verder te kunnen brengen in zijn prestaties door hem of haar de ideale auto te geven.”
Racen alleen niet genoeg
Met al zijn ervaring weet Ferry inmiddels dat alleen deelnemen aan de races niet voldoende is om snel te groeien. “Om echt stappen te maken is testen noodzakelijk. Juist op een testdag is er tijd om de rijder echt te coachen, samen met hem te kijken hoe hij zich kan verbeteren. Dingen uitproberen, data bekijken en opnieuw proberen. Daarnaast kunnen we de auto ook precies aanpassen aan de kwaliteiten van de coureur en die twee dingen samen zullen ervoor zorgen dat hij in de races verder naar voren kan komen.”
Prestaties én plezier
Ferry Monster Autosport is een team waar prestaties en plezier hand in hand gaan. De sfeer is er altijd gemoedelijk, maar er wordt hard gewerkt en het team grossiert al jarenlang in het scoren van prijzen. “Bij ons doet iedereen wat hij graag doet, zowel de rijders als de engineers. Dat willen wij nog jarenlang zo volhouden”, besluit Ferry Monster.