Supercar

Fel bevochten poleposition voor equipe Mex Jansen/Jordin Poland

12:11 14-10-2023

Het is in de slotfase nog flink stuivertje wisselen tussen equipes Jansen/Poland en Tubben/Weering, maar uiteindelijk gaat de poleposition naar de eerstgenoemde. Jonas de Kimpe verrast in zijn VW Golf GTI met de poleposition in de Supersport 1 divisie, terwijl er niemand is opgewassen tegen de scherpe tijd van Priscilla Speelman in de Supersport 2. Vreugde bij Koopman Racing na de fraaie kwalificatie van vader Emile en zoon Tom Drummen, die het op Spa-Francorchamps prima naar hun zin hebben en in een rechtstreeks duel Mark Jobst naar een tweede plaats terug verwijst.

Het heeft de hele nacht flink geregen in Francorchamps, maar nu is het wonderwel droog in de Ardennen. De temperatuur is gezakt vanaf een lekkere 23 graden op de vrijdag naar een frisse acht graden op de zaterdagochtend. Het is tijd om te kwalificeren. Allereerst starten de GT divisie en de Supersport 1 divisie met hun 20 minuten durende strijd tegen de chrono’s, gevolgd door de kwalificatie van de Supersport 2 en de Sport divisies. In de GT divisie ging de strijd het gehele jaar tussen de Koopman Racing  equipe Mex Jansen/Jordin Poland en de JR Motorsport  combinatie Max Tubben/Max Weering. De twee equipes, allebei in een machtige BMW M6 GT3, gaan gelijk op met veel close racing op de baan. In de tweede wedstrijd van de Trophy of the Dunes kwam daar een eind aan door een uitvalbeurt van Poland. “Jammer dat dat zo gegaan is”, vertelt Jansen voor de kwalificatie. “Het verschil is nu opgelopen tot 23 punten met nog vier races te gaan. Als wij alles winnen en de JR Motorsport auto wordt derde zijn ze toch kampioen. Maar het blijft autosport, er kan nog van alles gebeuren”.

Daar kan Jayden Post over mee praten. Op vrijdagochtend ging de BMW M2 CS Racing Cup Benelux rijder er hard af in Blanchimont, maar gelukkig voor de ongelukkige rijder had Koopman Racing nog een BMW M6 GT3 staan, zodat hij dit weekend toch van start kan gaan in de GT divisie van de Supercar Challenge op Spa. De jonge rijder vormt een combinatie met de ervaren Bas Schouten.

Hadden wij in onze voorbeschouwing geschreven dat Remco de Beus niet aanwezig zou zijn in Spa, dan hebben we nu mooi nieuws dat de JR Motorsport BMW E46 M3 GTR wel de strijd aan gaat gaan met zijn collega’s en dus de strijd om de titel met Laurens de Wit zijn vervolg krijgt in de Ardennen. Het verschil tussen beide kemphanen bedraagt 29 punten in het voordeel van De Wit.

Het circuit kent op de ideale lijn inmidels een droog spoor. Hoe langer de kwalificatie duurt hoe sneller de baan wordt. Maar wat is nu 20 minuten kwalificatietijd op het 7 km lange circuit. Een rondje of zes à zeven gaat de beide startopstellingen bepalen.

Bas Schouten zet gelijk de toon met een snelle tijd maar wordt gelijk afgelost door equipe Max Tubben/Max Weering. Equipe Ted van Vliet/Willem Meijer meldt zich als tweede, gevolgd door equipe Mex Jansen/Jordin Poland. Bas Schouten is teruggezakt naar een vierde plaats. Vier BMW M6 GT3 bolides vormen de kop.  

Equipe Laurens de Wit/Fabian Schoonhoven in hun Technova College Racing Audi RS3 TCR is de snelste in de Supersport 1 divisie, gevolgd door vader Dennis en zoon Steff de Borst in hun Febo Racing Hyundai.

Na een eerder afgenomen snelste tijd van equipe Van Vliet/Meijer is de JR Motorsport BMW M6 een ronde later wel de snelste, gevolgd door hun teamgenoten Tubben/Weering. Jansen/Poland blijft hangen op een derde positie, maar weet zich fraai in de slotfase omhoog te werken naar de snelste tijd. In zo’n beetje de laatste snelle ronde is het weer stuivertje wisselen met Tubben/Weering, maar uiteindelijk is het equipe Jansen/Poland die de definitieve poleposition naar zich toetrekt.

In de Supersport 1 divisie is het Jonas de Kimpe met zijn VW Golf GTI die in het laatste gedeelte van de kwalificatie de snelste tijd op zijn naam schrijft voor equipe Laurens de Wit/Fabian Schoonhoven en vader en zoon De Borst. Na de eerste Supercar Challenge kwalificatie is het tijd voor de Supersport 2 en Sport divisies.

Een welkome inschrijving van de Supersport 2 divisie wordt ingevuld door Zilhouette Plus Racing van Martin West. Een fraaie door Jakob Kuil geprepareerde Zilhouette 3 wordt klaargestoomd voor de nog resterende wedstrijden van dit seizoen. Mede geholpen door Zilhouette eigenaar West en Mark Wieringa is de deelname in Spa een test. Mark Wieringa, die al een zevental jaren actief is met een Zilhouette in de Sport divisie, vindt de drieliter een uitdagende nieuwe stap voor Zilhouette en voor zijn eigen toekomstplannen.

“Het is de bedoeling dat ik volgend seizoen in de Supersport 2 met deze Zilhouette ga uitkomen. Nu vorm ik een equipe met Jakob Kuil om alle mogelijke storingsgevoelige elementen uit de auto te krijgen en dat we voor de autosport alle onnodige dingen eruit gaan halen. Ook Martin West is natuurlijk enthousiast. “We kunnen dan een compleet trappetje aanbieden aan Zilhouette-rijders die vanuit de basis door willen groeien naar de drie hogere klassen in de Supercar Challenge, waar het chassis gelijk blijft maar waar de motor het verschil maakt. In de Supersport 2 divisie met de 3.0 GTS, vervolgens de 3.5 Bi Turbo versie waar Henk Tappel nu mee rijdt in de Supersport 1 divisie en de Zilhouette GTR waarmee Max Tubben vorig seizoen in reed in de GT divisie.”

Snelle dame Priscilla Speelman spurt gelijk naar de snelste tijd met haar VW Golf GTI gevolgd André Seinen in zijn DayVTec BMW 240i. Bas Barenbrug volgt in zijn Porsche Cayman. In de Sport divisie zijn equipe Pieter de Jong/ Jack Hoekstra met hun Zilhouette de koplopers gevolgd door Mark Jobst en Rob Nieman in de Renault Clio Evo. Priscilla Speelman heeft een snelle tijd afgegeven. De concurrentie komt er voorlopig niet aan te pas. Seinen blijft nog steken op een kleine twee seconden. Daarachter verwisselt bijna elke ronde de volgorde. Dan weer Bas Barenbrug en dan weer de Koopman Racing BMW M4 van Maik Broersen. In de Sport divisie verandert het nodige.

Kampioenschapskandidaat Mark Jobst pakt kortstondig de kop, voordat vader en zoon Drummen zich met hun BMW M2 40 helemaal bovenaan meldt. Het oh zo enthousiaste duo heeft het steeds beter naar hun zin, vooral op Span. Mark Jobst stijgt opnieuw naar de bovenste plaats maar zijn tijd wordt in de ultieme slotfase weer verbeterd door de Drummen familie, die zo naar hun eerste poleposition rijdt. Mark Jobst in de Zilhouette eindigt als tweede voor Rob Nieman in de Clio. In de Supersport2 komt niemand meer aan de tijd van Priscilla Speelman. Maik Broersen weet zich nog naar de tweede tijd te werken ten koste van Seinen en Barenbrug.