Supercar

Prototype en Supercar Challenge telt af naar de VRM Voorjaarsraces

12:51 05-04-2022

Het nieuwe seizoen voor de Supercar Challenge brandt het aanstaande weekend weer los. De vooruitzichten zien er heel goed uit. In de diverse GT en Sport divisies loopt de spanning op. Hoe wordt het podium verdeeld, wie zijn de kanshebbers en welke teams en rijders hebben hun zaken het beste voor elkaar. We gaan het vanaf vrijdag tot en met zondag op CM.com Circuit Zandvoort allemaal meemaken.

Engelse cup rijdt gastrace
Een aantal deelnemers van de Engelse Sports Prototype Cup zijn aankomend weekend te gast bij de VRM Voorjaarsraces. Gecombineerd met de Prototype Challenge van de Supercar Challenge rijden zij op zaterdag en zondag hun eigen uursrace op CM.com Circuit Zandvoort. De Revolution Race Cars uit deze cup is het geesteskind van Phil Abbott, één van de mede-oprichters van de Radical Sportscars, die onder zijn leiding ruim 2000 wagens wereldwijd verkocht. Opgericht in 2018 is hun drijfveer om deze sportklasse naar een hoger niveau te brengen. In dit vierde seizoen rijden zij hun tien wedstrijden op vijf verschillende Formule 1-circuits, van Zandvoort, Silverstone, Spa, Barcelona en Le Castellet.

W Series coureur Abbie Eaton keert na een lange periode weer terug in een racewagen, na haar ernstige ongeluk in Cota, waarbij zij haar rug brak. Vorig jaar maakte zij al kennis met het circuit van Zandvoort tijdens de W Series en vindt het één van haar favoriete banen.

Vader en zoon Jerome en Robin Greenhalgh met hun Johan Kraan Motorsport Radical SR1 mengen zich in deze strijd, samen met de Belg Clemence Rouceau en de vader en zoon Eddie en Melvin van Dam in een zelfde wagen.

Spanning in GT divisie
Eén van de fraaiste klassen van de Supercar Challenge wordt dit seizoen beslist de GT Divisie. Elf dikke bolides gaan in hun onderlinge strijd uitmaken wie de hoofdprijs pakt. Kampioen Bob Herber heeft zijn Lamborghini omgeruild voor een imposante Bentley Continental GT3. De wagen kreeg zijn vuurdoop tijdens de afgelopen 12 uren van Mugello. De BODA Racing coureur krijgt tegenstand van zijn teamgenoot Daan Meijer, die een door Koopman Racing ondersteunde BMW M6 GT3 op de baan brengt.

Teambaas Hein Koopman brengt nog drie van deze fraaie wagens op de baan met Cees Wijsman, Ivar Moens en Bart Arendsen, waarbij laatstgenoemde zeker tot de favorieten behoort. Ook de ervaren Ted van Vliet van JR Motorsport komt met een BMW M6 aan de start en gaat zich zeker in de kopgroep melden. Max Tubben met de Zilhouette GTR mag zeker niet onderschat worden voor de podiumplaatsen.

Roger Grouwels komt dit seizoen in actie met de dikke Nissan Nismo GT-R GT3. Dit monster is het hele seizoen te bewonderen in de GT klasse met Team RaceArt. Koopman Racing brengt, net als vorig seizoen, twee BMW Z4 GT3 op de baan met teambaas Hein Koopman zelf en de Duitser Peter Posavac als rijders. Spanning en sensatie gegarandeerd in deze klasse.

Wie verslaat Febo Racing
Kampioen Dennis de Borst heeft voor dit seizoen een nieuwe teamgenoot. De ervaren Oscar Gräper neemt het stoeltje over van Stan van Oord, die we dit seizoen wellicht nog een paar keer zien invallen. Het nieuwe duo krijgt tegenstand van oude bekenden zoals equipe Henk Tappel/ Harold Wisselink met hun BMW Z4 Zilhouette, Remco de Beus in zijn bekende BMW E46 M3, en de gebroeders Robert en Benjamin van den Berg in de BMW E90. Ruud Olij van Euro Autosport kan met zijn BMW E92 M3 zeker nog voor verrassingen zorgen.

België tegen Nederland in Supersport 2 divisie
In de Supersport 2 divisie zijn er een aantal bolides bijgekomen. Koopman Racing brengt voor de broers Frank en Maik Broersen een potente BMW M4 GT4 aan de start. Tegenstand is te verwachten van meervoudig Ford Fiesta Sprint Cup kampioen Laurens de Wit, die de overstapt heeft gemaakt naar de Supercar Challenge.

De Bas Koeten Cupra TCR wordt net als de vorige jaren gerund door de studenten van het Technova College. De opwaartse stap is mogelijk gemaakt door een degelijke samenwerking tussen rijder, school, team én sponsors die allemaal hun ambities waargemaakt zien worden. Jelle Koeten (Bas Koeten Racing): "De ambitie van de studenten én Laurens is aanstekelijk. We werken al ruim 12 jaar met diverse studentenprojecten en dat bevalt ons uitstekend. De huidige groep van Technova College is erg sterk en kan een vervolgstap aan. Er zit een gezonde doorstroming in het systeem van jongerejaars naar ouderejaars. Wij werken graag mee aan het opleiden van technisch talent. Met onze ruime ervaring in het runnen van TCR auto's kunnen we de groep goed ondersteunen.”

De Belgische Lotus specialist John Engelborghs komt met Triple One Racing in actie met zijn hele fraaie Lotus Exige S2.

Zijn landgenoot Tony Verhulst komt in Zandvoort tijdens de Voorjaarsraces in actie met zijn Honda Civic TCR bolide. Tony versterkt met zijn eigen Verhulst Invest Motorsport Team de Supersport 2 klasse op het Grand Prix circuit. De enthousiaste Belgen Pieter Denys en Tim De Borle komen uit met een fraaie Ligier JS2 van Xwift Racing.

Met z’n allen
Het Traxx Racing Team van zuiderburen Chris Voet en Bart Van den Broeck verloor vorig seizoen nipt de titel. Ze kregen te maken met een overmacht aan Zilhouette Sport bolides. Waar de Peugeot RCZ Cup ook reed, voor, naast en achter hun doemden de wagens maar op. En dat wordt komend weekend alleen nog maar erger. Maar liefst tien door Zilhouette Racing ingezette bolides zijn ingeschreven om het de Belgen zo moeilijk mogelijk te maken.

De kampioenen van vorig seizoen Jack Hoekstra en Pieter de Jong gaan er alles aan doen om hun titel te prolongeren. Naast de Belgische Peugeot komt er nog een vreemde eend aan de start. Bas Koeten Racing zet voor Bas Barenburg een BMW M3 E36 in.

De Prototype Challenge gaat vrijdagmiddag rond 15:35 uur in een 20 minuten durende kwalificatie bepalen wie er op zaterdag van de beste startplaats mag vertrekken. Deze eerste race start om 13:10 uur en duurt 60 minuten. De tweede wedstrijd van dezelfde lengte start zondag om 10:20 uur.
De vier klassen van de Supercar Challenge worden voor hun kwalificatie op zaterdag in tweeën gedeeld. De GT divisie moet vroeg beginnen met hun 20 minuten durende tijdtraining om 09:00 uur, gelijk gevolgd door de Sportdivisies om 09:25. Om 14:25 rijden zij gezamenlijk hun eerste wedstrijd van een uur. Zondag begint de tweede race van een uur rond 13:00 uur.

Verslagen van alle races worden uitgezonden door RTL7 in een nieuw wekelijks TV programma Autosport NL.