Supercar

Winst voor Max Tubben en Max Weering in tweede Supercar Challenge race

15:17 16-04-2023

Wederom stelen twee BMW’s M6, vooral in de eerste helft van de tweede Supercar wedstijd op Zandvoort, de show. Na hun winst met de Koopman Racing BMW M6 GT3 moet equipe Jansen/Poland nu genoegen nemen met een tweede plaats. Er stond vanmiddag geen maat op de dadendrang van Max Tubben en Max Weering, die met hun JR Motorsport bolide het verschil na de pitstop zagen oplopen. Martin Koch reed met zijn fraaie KTM een beetje in niemandsland, maar behaalde de derde podiumplaats bij de GT’s.

Het is grauw op Zandvoort. De baan is redelijk droog gereden door de deelnemers uit de vorige wedstrijden. Slicks zijn dus de gangbare keuze. Het zijn weer de twee BMW’s M6 die gisteren ook van de eerste rij mochten vertrekken. Mex Jansen neemt net als gisteren de start voor zijn rekening maar nu met Max Tubben naast hem. Dennis de Borst neemt de start op zich in de Supersport 1 divisie en hopelijk krijgt het Febo Racing Team niet de pech die de Hyundai gisteren meemaakte.

Na een behoedzame rollende start, er zijn nog wat vervaarlijke vochtige plekken op de baan, wordt het veld los gelaten. Mex Jansen en Max Tubben gaan er weer snel vandoor. Martin Koch op de derde plaats laat al snel een gaatje vallen. Daarachter is het teambaas Hein Koopman die met BMW Z4 GTR de andere BMW’s achter zich houdt.

Dennis de Borst is opvallend snel vertrokken en rijdt op een vijfde plaats algemeen. Tweede in deze klasse is Henk Tappel, maar de ervaren racer uit Assen kan Laurens de Wit niet achter zich houden. Yardy Hoogwerf met de Cupra TCR is de koploper in de Supersport 2 divisie, gevolgd door Gillis van Houtum en Maik Broersen. In de Sport divisie is het Mark Jobst die de leiding heeft gepakt voor Rob Nieman en Jan Berry Drenth.

Helemaal vooraan maken de twee BMW’s M6 er een fraaie wedstrijd van. Als aan een touwtje racen de beide kemphanen Jansen en Tubben over de baan. Max Tubben  haalt Jansen in en pakt de kop en de rollen zijn nu omgedraaid, maar de fraaie strijd blijft. Met nog 40 minuten wedstrijd te gaan gaat als eerste de pit window open voor de diverse Sport divisies.

Martin Koch met zijn KTM rijdt een beetje in niemandsland. Zijn achterstand op de twee koplopers wordt nog vergroot door een spin in de Hans Ernst bocht.

Halverwege, net nadat de pit window voor de GT’s is gesloten, wordt de wedstrijd gestabiliseerd door een Full Course Yellow. De Zilhouette Sport van Lars Blaak is stilgevallen en moet worden weggesleept.

Dennis de Borst die zijn zitje heeft overgedragen aan zoon Steff, ligt nog steeds aan kop in de Supersport 1 divisie, maar de achterstand van Laurens de Wit wordt zichtbaar kleiner. Harold Wisselink die het stuur van Henk Tappel heeft overgenomen rijdt daar weer een kleine vijf seconden achter.

In de Supersport 2 divisie heeft na alle pitstops Tony Verhulst met zijn Honda Civic de kop overgenomen. Axel Jansen, die Gilles van Houtum heeft afgelost rijdt op een tweede plaats gevolgd door Teirlinck die het zitje van Hoogwerf nu heeft overgenomen. In de Sport divisie heeft Rob Nieman de leiding overgenomen van Oscar Vianen, die Mark Jobst heeft afgelost. De leiding duurt echter maar kortstondig nadat Nieman in het Scheivlak van de baan raakt en zich vast graaft in het diepe grind. Opnieuw een Full Course Yellow zorgt voor tijd om de Renault Clio uit het grind te slepen.

Vooraan heeft koploper Max Weering de beste zaken gedaan. Na de pitstops is de voorsprong op de tweede BMW M6 van Jordin Poland, als vervanger van Mex Jansen, opgelopen naar een kleine 25 seconden. Martin Koch blijft derde voor de verrassend sterk acterende Hein Koopman die een 12 seconden voorsprong heeft op Ted van Vliet. Toch pech voor Koopman die de meatball krijgt en gelijk met een iets openstaande motorkap de pits in moet.

Laurens de Wit heeft in de Supersport 1 de leiding overgenomen van Steff de Borst die veel tijd verliest na een spin. De Wit krijgt vier seconden straf vanwege het te snel rijden onder geel, maar gaat met acht seconden voorsprong op Ruud Olij toch op weg naar de overwinning. Harold Wisselink wordt bestraft met 20 seconden in verband met het inhalen onder de gele vlag.  

In de Supersport 2 blijft de volgorde ongewijzigd maar in de Sport divisie kan koploper Oscar Vianen de dadendrang van zijn Zilhouette Racing teamgenoten niet weerstaan en zowel equipe De Jong/Hoekstra als Jan Berry Drenth gaan hem voorbij.

Equipe Tubben/Weering wint de wedstrijd met een ruime 18 seconden voorsprong op equipe Jansen-Poland. Het derde podium gaat naar Martin Koch. Vader en zoon Greenhalgh winnen de Radical divisie en Laurens de Wit pakt zijn eerste overwinning met de Audi voor Ruud Olij en equipe Tappel-Wisselink, maar die door hun straf terugzakt naar een vierde plaats.

Febo Racing met vader en zoon De Borst pakt daardoor de laatste podium plaats. Tony Verhulst wordt de grote overwinnaar in de Supersport 2 divisie voor equipe Van Houtum/Jansen en Maik Broersen die zich heeft teruggevochten naar de laatste podium plaats. In de Sport divisie overwint equipe De Jong/Hoekstra voor Jan Berry Drenth en de winnaar van gisteren equipe Vianen-Jobst.