Supercar

Winst voor Max Aschoff in tweede race op Spa-Francorchamps

18:13 17-07-2022

De op papier snelste bolide van het veld reed dit keer inderdaad naar de overwinning op Spa. De imposante Ginetta Nissan LMP3 in de handen van Max Aschoff kon lekker de pk’s kwijt op de lange rechte stukken. Maar ondanks de power in zijn bolide behield hij slechts 2.6 seconde voorsprong op Brent Verheyen en Ian Gepts in hun Verheyen Motorsport Norma. Bart Arendesn overtuigde bij de GT’s en reed naar een dubbelslag met zijn BMW M6 GT3. Heel veel pech voor Jonas de Kimpe die in gewonnen positie een lekke band kreeg in de Supersport 1 divisie en de overwinning moest overlaten aan equipe De Borst/Gräper met hun Febo Racing Hyundai. De Supersport 2 werd een prooi voor Jayden Post met een BMW uit de M2 Racing Cup Benelux. Bas Barenbrug heeft al de nodige punten binnen gesprokkeld maar gaat nu ook echt winnen. Een fraaie eerste positie in de Sport divisie werd zijn deel.

Priscilla Speelman is een graag geziene rijdster in de Supercar Challenge, waar zij gedurende 2012 tot en met 2020 regelmatig haar races reed en in 2012 kampioen werd in de Sport divisie. De snelle dame woont nu in Zweden, maar komt graag over voor het racen in de Supercar Challenge. Na een tussenjaar vorig jaar krijgt zij nu weer een kans om in de snelle Ferry Monster Autosport VW Golf TCR uit te komen samen met teamgenoot Jonas de Kimpe. “Ik vind het een geweldige auto, maar moet toch weer heel erg wennen. Ik merk gewoon dat ik er een jaartje tussenuit ben geweest, maar ik ga vanmiddag mijn uiterste best doen om weer op het podium te komen.”

De startopstelling van de tweede wedstrijd op Spa-Francorchamps is vooraan gelijk aan die van gisteren. De twee Norma’s van Verheyen Motorsport by T2 Racing en Deldiche Racing gaan weer helemaal vooraan vertrekken, gevolgd door de brullende Ginetta Nissan LMP3 en de eerste Revolution Division rijder Michael Clark in de Radical RXC. Bart Arendsen en Roger Grouwels staan op de eerste rij bij de GT’s, terwijl VW equipe Van Kimpe/Speelman in de Supersport 1 divisie als eerste gaat vertrekken. Net als gisteren start equipe De Borst/Gräper na hun kwalificatie malaise als laatste met Dennis de Borst als eerste rijder.

Voordat de race wordt opgestart voor de formatieronde wordt de Revolution Car van Gregg Gorski al van de grid geduwd naar de pitlane.  Allereerst gaat de Prototype Challenge van start waarbij Thomas Piessens heel goed weg is en Max Aschoff al zijn PK’s loslaat en nog voor Eau Rouge tweede positie rijder Ian Gepts terug verwijst. Op weg naar Les Combes verschalkt de snelle LMP3 ook koploper Piessens.

De tweede groep van de GT’s gecombineerd met de drie Sport divisies vertrekt 25 seconden later, waar het al gelijk mis gaat tussen Tony Verhulst en BMW M6 rijder Cees Wijsman. Verhulst verremt zich aan de binnenkant van de bocht en raakt de onschuldige Wijsman in zijn flank. Beide rijders moeten opgeven en de racesnelheid wordt door een Full Course Yellow verlaagd naar 80 km.

Na het loslaten van de bolides blijft Aschoff aan kop voor Piessens met de Norma en Clark met de Radical RXC. Laatstgenoemde heeft zich schuldig gemaakt aan een jumpstart en krijgt daarvoor een tien seconden tijdstraf. In de GT’s verwisselt een aantal malen de koppositie tussen Bart Arendsen en Roger Grouwels. De Koopman Racing blijft op kop en neemt wat afstand. Derde in de GT klasse is Max Tubben met zijn Zilhouette GTR. De Supersport 2 wagens van Laurens de Wit met de Cupra en Jayden Post met de cup BMW M2 zijn sneller dan hun collega’s in de Supersport 1 divisie. Jayden Post is echter één van de vijf rijders die bestraft is met een tien seconden tijdstraf vanwege een jumpstart en gaat dus tijd verliezen. Priscilla Speelman met haar VW Golf is nog steeds de beste in de Supersport 1 divisie, maar Dennis de Borst in zijn Febo Racing Hyundai komt met grote stappen dichterbij.

In de Sportdivisie zijn het de twee Zilhouettes Sport van Bernard Blaak en Mark Wieringa die aan de leiding liggen met daarachter Chris Voet in zijn Peugeot. Kampioenschapleider Mark Jobst kent op Spa geen geluk en de Zandvoorter valt uit met pech in Fagnes.

De pitwindow voor de GT’s en Sport divisies gaat open en koploper bij de GT’s Arendsen gaat gelijk naar binnen. Grouwels rijdt door en gaat één ronde later naar binnen.

Laurens de Wit komt heel langzaam de pits in met een lekke band. Met nog 30 minuten op de klok mogen ook de deelnemers van de Prototype Challenge de pits in voor hun verplichte stops. Koploper Aschoff komt als eerste binnen en één ronde later volgt de rest.

Na alle pitstops is de tussenstand weer wat overzichtelijker geworden. Bart Arendsen met zijn Koopman Racing BMW M6 doet goede zaken in Spa en blijft de koploper voor Max Tubben met zijn Zilhouette GTR.

Het verschil tussen hen is al opgelopen tot zo’n 35 seconden. Roger Grouwels met de Nissan ligt derde op zeven seconde afstand van Tubben, maar loopt heel snel in.

In de Sportdivisie 1 heeft de leidende VW Golf van equipe De Kimpe/Speelman nog steeds een flinke voorsprong op de Febo Racing Hyundai met nu Oscar Gräper achter het stuur. Met nog een kwartier te racen is het verschil een twintigtal seconden.

Maar het pechduiveltje slaat toe voor Jonas de Kimpe die met een lekke band de pits in rijdt en de koppositie daardoor moet afstaan aan Gräper.

Op de derde positie Remco de Beus met zijn BMW E36 M3.

In de Supersport 2 heeft Jayden Post zijn tien seconden jumpstart straf al ondergaan tijdens de pitstop en blijft de koploper met Laurens de Wit als tweede en Tim de Borle daarachter als derde met zijn fraaie Ligier.

In de Sportdivisie komt Bas Barenbrug opzetten in zijn Bas Koeten BMW M3 E36 en pakt de leiding in de klasse, gevolgd door Blaak en Wieringa. Het Belgische duo van Traxx Racing met Voet/Van den Broeck zakt terug naar een vierde plaats. Ook vader en zoon Axel en Mex Jansen komen niet in de buurt van het podium met hun vijfde plaats.

In de slotfase volgen twee full course yellows zich snel achter elkaar op. De eerste is er voor Seungmin uit de Revolution Cars die stil kwam te staan op de Raidillon. Ook flinke brokstukken op Blanchimont maakten een oponthoud onvermijdelijk. De tweede FCY komt doordat Greenhalgh zijn Radical in de grindbak ploegt van de dubbele linkse.

In de slotfase wordt koploper Aschoff nog flink onder druk gezet door Ian Gepts met zijn Norma, maar hij behoudt de koppositie.

Gepts wordt tweede op 2.6 seconde achterstand.  DeJonghe in de Deldiche Norma rijdt daarachter en finisht op 6.6 seconde van Aschoff. In de Radical klasse is het wederom  Martin Lucas die de klasse-overwinning pakt.

Bij de GT’s is Bart Arendsen al het gehele weekend sneller dan Roger Grouwels, die wel Max Tubben naar een derde positie terug verwijst. In de Supersport 1 is het net als gisteren equipe De Borst/Gräper, die helemaal van achteruit naar de winst rijden voor Remco de Beus in zijn MWR Racing BMW E46 M3. Het VW duo De Kimpe/Speelman weet, ondanks hun zekere overwinning die teniet werd gedaan door een lekke band, de derde podium plaats te bemachtigen.

In de Supersport 2 rijdt Jayden Post naar de overwinning voor Laurens de Wit en Tim de Borle. In de Sport divisie wint Bas Barenbrug voor het Zilhouette duo Mark Wieringa en Bernard Blaak.

De volgende Supercar Challenge wedstrijden worden gehouden tijdens Jack Racing Day op TT Circuit Assen op 6 en 7 augustus aanstaande.