Supercar

De Norma’s verslaan de Revolutions. Arendsen snelste bij de GT’s

14:56 15-07-2022

Weinig verrassingen tijdens de twee kwalificaties van de Supercar Challenge op Spa-Francorchamps. Thomas Piessens zet zijn winnende reeks gewoon voort en rijdt met zijn Deldiche Norma de snelste tijd. Bij de GT’s is het vanaf de beginfase Bart Arendsen die de leiding neemt en deze niet meer afstaat. Een fraaie poleposition in de Supersport 1 divisie voor Jonas de Kimpe, die met Pricilla Speelman een racend duo vormt. Pech voor Dennis de Borst die geen enkele volle ronde rijdt en dit weekend op Spa slecht begint. Ook Laurens de Wit zet zijn successen na Zolder voort en is de snelste in de Supersport 2 divisie. In de Sport divisie zijn het vader en Zoon Axel en Mex Jansen die, net als bij hun debuut op Zolder, vanaf de beste startplaats mogen vertrekken.

Het is heerlijk toeven op Spa-Francorchamps, waar onder een nog licht bewolkte lucht de zon steeds meer de overhand krijgt.  De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 21 graden en het is gewoon droog, wat we wel eens anders hebben meegemaakt hier in de Ardennen. Iedereen is gereed voor de eerste kwalificaties van de Supercar Challenge. Vanwege het enorme veld van meer dan 50 bolides zijn de diverse klassen verdeeld in twee groepen. Allereerst komen de GT divisie en de drie sport klassen aan de beurt voor hun 20 minuten durende kwalificatie, gevolgd door een even lange strijd tegen de chrono van de snellere Prototype Challenge.

De 28 bolides uit de GT en Sport divisies starten exact op tijd, maar moeten uitkijken voor flink wat grind bij de tweede bocht van Les Combes. Fraai om te zien zijn de twee Belgische Lamborghini Huracans van Totaalplan Racing die hun debuut maken in de Supercar Challenge. Bart Arendsen met de Koopman Racing BMW M6 GT3 opent de dans in de strijd tegen de klok en nestelt zich bovenaan de lijst, gevolgd door Roger Grouwels in zijn Nissan GT-R en Cédric Wauters in de eerder beschreven Lamborghini.

Jonas de Kimpe is de snelste in de Supersport 1 divisie gevolgd door Remco de Beus in zijn BMW E46 M3. Kampioenschapsleider Dennis de Borst komt wat later op de baan maar meldt zich direct weer in de pits.

In de Supersport 2 divisie is gastrijder Jayden Post in zijn BMW M2 in de beginfase de snelste rijder voor Laurens de Wit met zijn Cupra TCR en nieuwkomer Gillis van Houten in de BMW E46 GTR. In de Sport divisie gaat de Belg Chris Voet aan de leiding met de Peugeot, gevolgd door Axel Jansen in de BMW M2.

Met nog een paar minuten op de teller blijft de volgorde vooraan bij de GT’s gelijk. Arendsen voor Grouwels en Wauters. Ook in de Supersport 1 blijft De Kimpe de koploper voor De Beus. Dennis de Borst heeft nog geen ronde afgelegd en staat nog steeds in de pits.

In de Supersport 2 heeft Laurens de Wit Jayden Post van de snelste positie verdrongen met daarachter Tony Verhulst met de steeds snellere Honda Civic TCR. Axel Jansen heeft Chris Voet naar de tweede plaats verjaagd in de Sport divisie met Mark Jobst in de Zilhouette Sport als derde.

Alles blijft zoals het is. Bart Arendsen mag bij de GT’s van de poleposition vertrekken met naast hem zijn grote titel concurrent Roger Grouwels. De tweede rij wordt gevormd door Cédric Wauters en Max Tubben in de Zilhouette GTR. In de Supersport 1 divisie start Jonas de Kimpe vooraan, gevolgd door Remco de Beus. Dennis de Borst heeft geen enkele volle ronde gereden en begint zijn Spa weekend met problemen. In de Supersport 2 is Laurens de Wit de sterkste voor Jayden Post en Pieter Denys met zijn Ligier JS2 die in de slotfase Tony Verhulst terug wijst naar de vierde positie.

In de Sport divisie zijn het net als op Zolder vader en zoon Axel en Mex Jansen die morgen van de beste plaats mogen vertrekken gevolgd door Chris Voet en Mark Jobst.

Na deze kwalificatie is het de beurt aan de bolides van de Prototype Challenge. Na een beginoffensief van de Engelse Revolution klasse zijn het toch de Norma’s van Thomas Piessens en Brent Verheyen die zich bovenaan de ranglijst melden.

Na een wat moeizame start meldt ook Max Aschoff, met de op papier veel snellere Ginetta Nissan LMP3, zich in de top drie, met daarachter twee koplopers bij de Revolutions divisie met Michael Clark als snelste Radical RXC, gevolgd door Marcello Marrateotto met de Revolution. Daarachter heeft Alan Berg zich gemeld met de derde Norma. Martin Lucas is op een twaalfde plaats de snelste rijder in de Radical division. Met iets meer dan zes minuten te gaan maakt een rode vlag een voorlopig eind aan de kwalificatie. Oud baanwielrenner Sir Chris Hoy blijft stilstaan als een echte surplace bij het uitkomen van de Busstop chicane. Hij staat op een gevaarlijke plaats en moet worden weggesleept.

Nadat alles weer veilig is op de baan worden de wagens losgelaten voor de laatste zes minuten van deze sessie. Thomas Piessens blijft de snelste voor Brent Verheyen en Max Aschoff. Daarachter Michael Clark als snelste Revolution Car. Martin Lucas blijft de beste Radical.