Supercar

Succesvol debuut voor de pas 15-jarige Mitchell van Dijk op Assen

12:32 23-08-2023

Mitchell van Dijk zit er ontspannen bij in de camper van Radical Nederland op de paddock van TT Circuit Assen. Dit weekend maakt de net 15 jaar geworden tiener zijn debuut in de autosport, maar van enige spanning is niets te merken. De zoon van oud-coureur Erwin van Dijk, die wij nog kennen uit de Supercar Challenge met zijn oranje Lotus, is daarmee de jongste rijder van Jack’s Racing Day. De jonge rijder is gevraagd door Eddie van Dam, die samen met zijn zoon Melvin de Radical Cup wil laten doorgroeien tot een volwaardige cup. Het tweetal wil jonge karters de kans geven om kennis te maken met deze populaire raceauto, die qua rijgedrag dicht tegen de karting en formulewagenracerij aan ligt.

De kleine Van Dijk, die qua lengte en gewicht het ideale postuur heeft voor het karten en de formuleauto’s, begint zijn verhaal: “Ik was nog maar net vier jaar dat ik mijn eerste kartrondjes reed op het parkeerterrein van de Lidl in Harderwijk. Daarna volgde de Kid City Tour van Kartcentrum Lelystad, waar ik nog met Rene Lammers heb gereden. Bij de KCL van Christian Snoek heb ik mijn kartlicentie gehaald en ben ik gaan rijden in de Parolin Rocky klasse in de Zomeravondcompetitie, om daarna op 7-jarige leeftijd uit te komen bij Chrono in Micro Max. Het eerste jaar werd ik vijfde algemeen en rookie kampioen, om het volgende jaar Nederlands kampioen te worden, tweede in het Europese kampioenschap en derde van de wereld in Brazilië. Het jaar erop ben ik in de Mini Max gaan rijden van de BNL, waar ik de kick off heb gewonnen. Daarmee won ik een ticket naar Le Mans, maar door corona ging dat niet door en ben ik een jaar gestopt.”

“Ik maakte kennis met de autosport via Youri Verswijveren van NXT Racing, die op het Midlands Circuit van Lelystad hele jonge rijders vanaf hun tiende jaar leert racen. Ik heb daarna op mijn dertiende mijn racelicentie gehaald, maar ik mocht op deze leeftijd nog niet uitkomen in wedstrijden.” Vader Erwin, die tegenover ons zit en aandachtig meeluistert, pakt het gesprek even over: “Het is voor veel ouders van rijders uit de karting echt een dilemma om een vervolg te maken in de autosport. De Benelux kent al geruime tijd geen mogelijkheden meer om de stap naar de formulewagenracerij te maken. Het enige wat overblijft is de Spaanse F4-klasse, maar wat financieel gewoon niet haalbaar blijkt. Ik ben blij dat we deze Radical kans nu krijgen van Eddie van Dam.

We hebben al een aantal keren getest op Zandvoort, Assen en kort op Meppen, waar de eerste indrukken gewoon gaaf waren. Deze klasse kan gewoon een opstapklasse zijn naar andere Sportscars, zoals een Praga of een LMP-bolide en is relatief betaalbaar.”

Problemen met de startmotor zorgden ervoor dat teamgenoot Oscar Vianen van de startgrid moest worden weggeduwd, zodat het debuterende duo met vertraging helemaal achteraan vanuit de pits de eerste race moest aanvangen. Maar de tweede wedstrijd op zondag maakte alles goed. Oscar Vianen en Mitchell van Dijk wonnen de Radical klasse voor heel veel publiek.

“Een tweede wedstrijd en dan gelijk winnen, smaakt naar meer.” Mitchell van Dijk was in zijn nopjes met het resultaat. “Het was een heel fijn weekend met Oscar, ik heb genoten van de auto die heel direct stuurt en waarbij je het volle vermogen tot op de limiet kunt gebruiken. De Radical is voor iemand met alleen kart-ervaring heel goed te besturen. Ik hoop nog veel te testen met deze bolide en verwacht bij de Finaleraces op Assen weer op de grid te staan.” Vader Erwin sluit het gesprek af. “Het zou fantastisch zijn als Eddie en Melvin volgend seizoen een eigen klasse kunnen realiseren, dan zijn we er zeker weer bij.”