Supercar

Equipe Bakker/Kreuger wint chaotische wedstrijd op Assen

20:08 12-08-2023

Na een iets ingekorte wedstrijd, waarin weer van alles gebeurde, won equipe Matthijs Bakker/Joshua Kreuger met hun DayVTec Ligier LMP3 de eerste race van de Supercar Challenge. Beste GT equipe werd wederom Mex Jansen/Jordin Poland in hun Koopman BMW M6. Vader en zoon Greenhalgh zijn de snelsten in de Radical Division, al was het verschil met equipe Melvin van Dam-Sam Jongejan minimaal. Een hele mooie terugkomst geldt voor de broers Robert en Benjamin van den Berg die fraai naar de winst reden in de Supersport 1 divisie. Ook weer succes voor Teunis van der Grift en Priscilla Speelman die hun VW Golf in de Supersport 2 naar de overwinning reden. In de Sport 1 divisie verrast equipe Dirk Dekker/ Koen de Wit, die met hun DRDO BMW 1 Serie iedereen in deze klasse verslaat.

Na regen komt de zonneschijn. De temperatuur stijgt weer in Assen, maar ook de spanning. We zijn klaar voor de eerste Supercar Challenge wedstrijd op het TT Circuit. Het startveld wordt in tweeën gedeeld. Allereerst een rollende start van de Prototypes, onderverdeeld in de CN Division en de Radical Division. Alain Berg start met zijn Norma M20FC van de poleposition met naast de Luxemburger de equipe Matthijs Bakker en Joshua Kreuger, waarvan de laatste de start met hun indrukwekkende Ligier LMP3 op zich neemt.

Ongeveer 30 seconden later starten de GT’s en de diverse sportdivisies al rollend hun eigen race. Equipe Mex Jansen/Jordin Poland gaat met de snelste tijd uit de kwalificatie als beste van start met Poland achter het stuur.. Naast de BMW M6 GTR staat de Bentley Continental GT3 van Bob Herber.

De Proto’s denderden richting Haarbocht. Joshua Kreuger laat het volle vermogen los van zijn LMP3 en pakt de kop voor Alain Berg. Na 30 seconden start het gigantische veld van de GT’s en Sportdivisies. Het gaat echter direct mis in de eerst rechter. Een aantal bolides spint en raakt elkaar. Tony Verhulst in zijn Honda Civic, Peter Koelewijn in de DRDO BMW M3 E46 en Cees Wijsman in de Koopman Racing BMW M4 GT3 zijn de grootste slachtoffers. Er volgt een safetycarperiode, gelijk gevolgd door een code rood.

De wedstrijd wordt gestopt om gelegenheid te geven de gestrande auto’s in de Haarbocht weg te slepen. Alle overgebleven bolides staan stil in de Geert Timmerbocht en het begin van het rechte stuk. De wedstrijd wordt achter de safetycar in lijn opnieuw gestart in de volgorde van de oorspronkelijke startgrid.

Oscar Vianen in zijn Radical SR1 wordt weggeduwd richting pitstraat. Ook problemen voor Bob Herber die zijn Bentley veilig in het gras parkeert. Cees Wijsman is weer aangesloten achteraan het veld.

Alle bolides worden weer losgelaten voor het vervolg van deze chaotisch begonnen wedstrijd. Alain Berg houdt de leiding gevolgd door Kreuger en Gonzalez bij de Proto’s. Max Weering is in de GT divisie de koploper voor Jordin Poland en Bart Arendsen, alle drie in een BMW M6 GT3. Sam Jongejan is de snelste bij de Radicals, terwijl verrassend thuisrijder Henk Tappel met zijn Zilhouette 3,5 de koploper is in de Supersport 1 divisie voor Robert van den Berg in zijn BMW E90.

In de Supersport 2 leidt Joop Arendsen met de BMW 1 Serie voor Christiaan Frankenhout in de BMW M2. In de Sport is het verrassend de DRDO equipe Dirk Dekker/Koen de Wit met hun BMW 1 Serie die aan kop rijdt voor Mick Schutte en Mark Jobst.

Helemaal vooraan geeft Joshua Kreuger de Ligier LMP3 flink de sporen en neemt de kop over van Alain Berg. Hetzelfde doet Jordin Poland die kop bij de GT’s overneemt van Max Weering die de pits bezoekt zijn hun verplichte pitstop. De pitwindow is open gegaan voor de GT’s en Proto’s. Op datzelfde moment gaat het mis voor DRDO rijder en jongere broer van Cees, Martijn Wijsman, die over de put en pilon in de GT bocht is gevlogen en daarbij zijn BMW GTR aan de voorzijde flink beschadigt. De Zandvoortse fietsenmaker parkeert zijn auto langs de vangrail van het rechte stuk. Ook Bart Arendsen moet zijn BMW M6 al rokend aan de kant zetten. Een full course yellow volgt. Na de herstart gaat gelijk de Pitwindow open voor de Sport divisies.

Er volgen waarschuwingen voor de bekende tracklimits. Melvin van Dam in de Radical, Max Tubben in de BMW M6 en Dennis de Borst in de Hyundai moeten gaan uitkijken om straffen te voorkomen. Na alle pitstops kunnen we de nieuwe balans opmaken.

Matthijs Bakker heeft het zitje overgenomen van Kreuger en heeft een flinke voorsprong opgebouwd op de eerste GT bolide van Mex Jansen, die Poland heeft afgelost. Alain Berg ligt derde algemeen en tweede in de CN Divisie. Max Tubben is de tweede GT rijder nadat hij het racestuur van Max Weering heeft overgenomen.

De eerste Radical met Melvin van Dam heeft een voorsprong op een aandringende Jerome Greenhalgh maar kan deze positie op het laatst niet meer verdedigen.

Vader en zoon Greenhalgh winnen de wedstrijd in de slotfase met een minimaal verschil.

In de Supersport 1 heeft Benjamin van den Berg de plek van zijn broer Robert ingenomen en is de trotse koploper met een dikke tien seconden voorsprong op Steff de Borst in de FEBO Hyundai.

De Borst krijgt op de valreep nog 30 seconden straf vanwege een te korte pitstop en zakt terug in het klassement waardoor equipe Henk Tappel/ Harold Wisselink tot hun blijdschap tweede wordt voor equipe Remco de Beus/Bart Schouten in hun BMW E46 M3 GTR die de laatste podiumplaats inneemt.

In de Supersport 2 heeft Priscilla Speelman met haar VW Golf een flinke voorsprong uitgebouwd op Meindert van Buuren jr. en wint samen met Teunis van der Grift deze divisie. Derde wordt Maik Broersen, die door regelmatig te scoren hoog in de tussenstand blijft.

In de Sport 1 divisie wint Koen de Wit met Dirk Dekker de mooiste bokaal voor Bernard Blaak en Mark Jobst, beide uitkomend in een Zilhouette.