Supercar

Radical Nederland heeft grote plannen

12:04 05-09-2023

De Radical is een populaire racewagen met veel enthousiaste fans. De auto ziet er niet alleen geweldig uit, het is dankzij de extreem goede downforce ook een erg snelle auto, die met name in de bochten het verschil kan maken. Er zijn al veel initiatieven geweest om een zelfstandige Radical raceklasse op te zetten in de Benelux, maar op dit moment is er geen Radical klasse actief. Met Radical Nederland hebben Eddie en Melvin van Dam nu echter wel alle kaarten in handen om samen met V-Max Racing Management (VRM) succes te boeken.

Eyeopener
Zo’n 8 jaar geleden kwam Eddie van Dam via Donald Molenaar van Intrax in contact met de Radical. Er werd afgesproken om eens te gaan testen, maar zoals vaker gebeurt, weerhield een volle zakelijke agenda Van Dam daarvan. Een nieuwe ontmoeting met Twan van der Wouw van Radical Benelux, enige jaren later, zorgde ervoor dat Eddie en zijn zoon Melvin van Dam een test deden in een Radical. En dat was een eyeopener, want hoewel vader en zoon al de nodige ervaring hadden in snelle racewagens, waren ze direct verkocht. Ze maakten kennis met zowel de Radical SR1 als de SR3 en leerden de verschillen kennen.

Radical Wintercup
Echt enthousiast werden Eddie en Melvin van Dam in de winter van 2021-2022. Ze namen deel aan de Wintercup in Spanje en Portugal en reden op spraakmakende circuits als Jerez, Portimão en diverse andere circuits, waar de Radical zich openbaarde als de ideale racer. Enthousiast geworden kochten zij een Radical SR1 en schreven zich in voor deelname aan de door VRM georganiseerde Supercar Challenge.

SR1
“De SR1 is echt ideaal voor iemand die uit bijvoorbeeld de karting komt”, legt Eddie uit. “De SR1 is 200 pk sterk, weegt 490 kg en ligt vrij dicht tegen een snelle kart aan. Het rijgedrag is door de goede downforce geweldig, je kunt het volle potentieel van de auto tot op de limiet gebruiken, zelfs zonder veel ervaring. De SR1 stuurt geweldig door de bochten en is ook voor iemand met alleen kart-ervaring heel goed te besturen.”

SR3
“De SR3 is een geweldige racewagen voor iemand die al wat ervaring heeft in de autosport. Hij komt echt in de buurt van een formulewagen”, vult Melvin aan. “Maar ook iemand zonder ervaring zal snel aan de SR3 wennen, want de auto is erg vergevingsgezind en makkelijk te besturen. Met een vermogen van 232 pk en een gewicht van ongeveer 700 kg is het in veel opzichten de ideale racewagen. Het mooie aan de SR3 is, dat je er al heel snel comfortabel mee bent en goed in het veld kunt meekomen. Maar om alles uit de auto te halen, moet je echt de grens opzoeken. Precies wat de echte coureur wil dus!”

Succes
De Radical is in de Supercar Challenge geen onbekende. Robin en Jerome Greenhalgh rijden er al enige jaren met veel succes in mee. Eddie en Melvin van Dam traden twee seizoenen geleden toe en waar zij in eerste instantie alleen als coureurs meededen, pakken zij nu de handschoen op om voor de Radicals een eigen divisie te maken binnen de Supercar Challenge.

Sterk en toegankelijk
“Het is echt heel eenvoudig om een Radical te runnen, of het nu een SR1, SR3 of zelfs een SR10 is”, is Eddie enthousiast. Het wijzigen van een droogweerafstelling als het plotseling gaat regenen, is werkelijk een fluitje van een cent en ook de vering en demping zijn erg eenvoudig aan te passen. Met een stalen chassis en het polyester bodywork dat uit verschillende delen bestaat, is de Radical erg sterk en ook erg toegankelijk.”

Korte lijnen
Met het oprichten van Radical Nederland zorgen Eddie en Melvin voor een betrouwbare basis. “We hebben rechtstreeks contact met de Radical-fabriek in Engeland. Alle onderdelen hebben we zelf ruimschoots op voorraad en nemen we ook mee naar de circuits waar we racen. Wanneer we iets uit Engeland nodig hebben, kunnen we dat twee dagen later al in huis hebben, dus de lijntjes zijn kort.”

Specialisten
“Op het circuit hebben we ook altijd ondersteuning van specialisten”, voegt Melvin toe. “Er is een engineer van Radical Engeland aanwezig en ook een Spaanse dataspecialist met een enorme kennis. Zij zorgen ervoor dat alle rijders optimaal geprepareerd aan een race kunnen beginnen.”

Supercar Challenge
Binnen de Supercar Challenge is er door alle deelnemers inmiddels ook veel respect voor de Radical-coureurs. Ze kunnen in het veld goed meekomen en racen dus niet alleen tegen andere Radicals, maar ook tegen de rijders in de GT en Supersport 1 divisies.

Volop mogelijkheden
Radical Nederland biedt geïnteresseerden volop mogelijkheden. Zo kan men zelf een Radical aanschaffen en die binnen het team laten runnen. Een Radical huren en als het ware met een ‘arrive & drive’ concept meedoen kan ook en zelfs meedoen met een eigen team bestaat tot de mogelijkheden. “Ons doel is om te laten zien wat een geweldige racer de Radical is. We doen dit niet voor commercieel succes, maar puur uit liefhebberij. We werken graag mee aan alle initiatieven die dat doel ondersteunen”, besluit Eddie van Dam zijn verhaal.

Werkplaats in Zwolle
Met een eigen werkplaats met een goed gevuld magazijn in Zwolle, ziet Radical Nederland de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. Melvin van Dam is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf en samen met zijn vader gaat hij er vol voor om er een succes van te maken.

Welkome uitbreiding
Ook Dick van Elk van V-Max Racing Management is enthousiast over een eigen divisie binnen de Supercar Challenge. “De Radicals rijden nu al enige tijd mee bij ons en met veel succes. Een divisie met  een stuk of tien van die mooie auto’s zal voor iedereen die van autosport houdt een welkome uitbreiding binnen ons programma zijn”, weet Van Elk zeker. “Ik weet dat het potentieel er is, uiteindelijk doel is natuurlijk een eigen klasse voor de Radicals, eventueel aangevuld met andere lichte auto’s zoals Caterhams. We houden hier in de kalenderplanning voor 2024 al rekening mee.