Supercar

De strijd gaat verder op de Red Bull Ring

10:03 15-05-2023

De Red Bull Ring is het decor voor de tweede ronde in de Supercar Challenge strijd. Na het machtsvertoon van de jonge equipes Mex Jansen-Jordin Poland en Max Tubben-Max Weering tijdens de Voorjaarsraces op Zandvoort, is de vraag wie deze BMW M6 GT3-coureurs kan weerstaan. Ook spanning in de Supersport 1 divisie, waar Ruud Olij en Laurens de Wit in Zandvoort naar de winst reden. Kunnen vader en zoon Dennis en Steff de Borst zich herpakken en in Oostenrijk een gooi naar de overwinning doen? In de Supersport 2 is de vraag of Tony Verhulst zijn winst op Zandvoort ook op de Red Bull Ring kan herhalen. Tegenstand genoeg van Maik Broersen en equipe Gilles van Houtum-Axel Jansen.

Aankomend weekend keert de Supercar Challenge na zes jaar weer terug op de Red Bull Ring. Na eerdere jaarlijkse wedstrijden op gerenommeerde Formule 1 banen zoals Silverstone, Brands Hatch, Nürburgring, Monza en Magny Cours is het Oostenrijkse circuit dit seizoen met Zandvoort en Spa-Francorchamps het derde Grand Prix circuit op de kalender  Het circuit in Spielberg, Stiermarken werd gebouwd in 1969 en had een lengte van zes kilometer. Op de Österreichring, zoals het circuit toen heette, werd vanaf 1970 tot en met 1987 de Grand Prix van Oostenrijk verreden. In 1995 werd het circuit verbouwd en ingekort tot 4318 meter en voorzien van betere veiligheidsmaatregelen en kreeg het de naam A1 Ring. Vanaf 1997 tot 2003 kwamen de Formule 1-bolides weer terug op dit circuit. Na 2003 werd het circuit gesloten en gedeeltelijk gesloopt. De vorig jaar overleden Dietrich Mateschitz, gedeeltelijke eigenaar van Red Bull, kocht het circuit op en in 2011 werd het weer geopend en kreeg het de naam Red Bull Ring. Vanaf seizoen 2014 wordt er ook weer een Formule 1-race georganiseerd op het vernieuwde circuit.


Sam Jongejan in de Radical SR3 vormt een duo met Melvin van Dam.

In de twee wedstrijden van de Supercar Challenge begint de spanning toe te nemen in de diverse divisies die het startveld telt. In de Division Radical komen er vier Radical SR3 bolides naar Spielberg. De strijd tussen de families Greenhalgh en Van Dam wordt daar gewoon weer voortgezet, met dit verschil dat Melvin van Dam en vader Eddie van Dam nu elk een eigen bolide gaan besturen. Melvin van Dam vormt een combinatie met de jonge Sam Jongejan, die zijn eerste winst in de Mazda MX-5 Cup op Zandvoort binnen sleepte en nu graag wil laten zien dat hij ook snel is in de Radical. De Roemeen Vlad Raducanu reed de Voorjaarsraces nog met Alan Berg, maar gaat nu de strijd alleen aan.

Het is smullen geblazen in de GT Division. Koopman Racing heeft zijn BMW M6 GT3 vloot uitgebreid naar maar liefst zes bolides. De kampioen van vorig seizoen Bart Arendsen, moest de Voorjaarsraces missen, maar zal in Oostenrijk zeker voor de podiumplaatsen gaan. Dat zelfde geldt voor Bob Herber, die voor het eerst dit seizoen zijn prachtige Bentley Continental GT3 van stal gehaald heeft.

Maar de grote vraag blijft wie een vuist kan maken tegen de twee smaakmakende equipes Jansen/Poland en Tubben/Weering, die de Voorjaarsraces overheersten. Wie verslaat de jeugd?

Martin Koch in actie

Gaat dat gebeuren door veteraan Cor Euser met zijn fraaie Marc Car of komt het gevaar van de Zwitser Martin Koch, die al op Zandvoort zijn mooie KTM GTX naar het podium reed. We weten het na het weekend van Hemelvaart.

Laurens de Wit in zijn fraaie door Bas Koeten Racing ingeschreven Audi TCR

In de Supersport 1 Division maakt eigenlijk iedereen kans op een podiumplaats. De verschillen zijn minimaal en een klein foutje is zo gemaakt. Grote kanshebber blijft Laurens de Wit, die in de tweede race op Zandvoort indruk maakte met zijn door Bas Koeten Racing ingeschreven Audi TCR.

Ruud Olij in gevecht met Laurens de Wit.

Maar vlak ook Euro Autosport rijder Ruud Olij niet uit met zijn BMW M3 F80, die met een eerste en tweede plaats heel goed presteerde. Het zou ons helemaal niet verrassen als vader en zoon Dennis en Steff de Borst het podium gaat pakken.

Alles moet op zijn plaats vallen voor de Febo Racing Racing Team Hyundai i30N TCR. Outsiders zijn de weer teruggekeerde snelle dame Priscilla Speelman met haar VW Golf GTI TCR, Remco de Beus met zijn BMW E46  M3 GTR en equipe Henk Tappel/ Harold Wisselink met hun Zilhouette 3.5.

Tony Verhulst met zijn Honda Civic TCR reed op Zandvoort een sterke wedstrijd.

Ook in de Supersport 2 Division is de strijd nog helemaal open. Tony Verhulst met zijn Honda Civic TCR reed op Zandvoort sterk, maar vooral in de eerste race wisselden de posities heel vaak. Equipe Chris Voet/Bart van den Broeck moet nog echt wennen aan hun nieuwe Renault Alpine, maar zij komen er zeker aan. Ook Bas Barenbrug kende de nodige pech met zijn Porsche Cayman, maar kan zomaar voor een verrassing gaan zorgen.

Gilles van Houtum en Axel Jansen met de door Koopman Racing ingezette BMW E46 GTR V8 zijn de grootste rivalen voor zuiderbuur Verhulst. Maar ook de ervaren Joop en Berry Arendsen zijn weer terug op de baan en kunnen de BMW 1 serie zomaar naar het podium rijden.

In de Sport divisie zijn het vijf Zilhouette Racing bolides die het moeten opnemen tegen één BMW M3 E46 GTR van Mick Schutte. Het gaat zeker weer spannend worden. Constant stuivertje wisselen om de kop met equipe Oscar Vianen/Mark Jobst als kanshebber, maar of Jan Berry Drenth of equipe De Jong/Hoekstra dat zomaar laten gebeuren is de grote vraag.

Programma
Vrijdag 19 mei volgt na twee vrije trainingen de 20 minuten durende kwalificatie van de GT’s en Radicals rond 16:25 uur. De volgende dag wordt het een vroegertje. De 20 minuten durende kwalificatie van alle Sport Divisies begint al om half negen in de vroege ochtend. De eerste wedstrijd van het complete veld begint om 13:15 uur en duurt een uur. Ook op zondag start de tweede wedstrijd van een uur rond 13:15 uur.

Op TV
Verslagen van alle races worden uitgezonden door RTL7 in het TV programma Autosport NL.