Supercar

De beslissingen vallen op TT Circuit Assen

10:34 28-10-2021

De Supercar Challenge en GT&Prototype Challenge zijn alweer aan hun laatste twee wedstrijden van het seizoen toe. Op het TT Circuit Assen strijden de diverse divisies met nog 47 punten te verdelen voor de titels. In een paar klassen moeten er wel hele gekke dingen gebeuren wil de huidige koplopers niet het kampioenschap pakken. Maar het blijft een mechanische sport waarin nog van alles kan gebeuren.

Track limits
Net als op het circuit van Spa-Francorchamps spelen op TT Circuit Assen de track limits altijd een belangrijke rol. De wedstrijdleiding wil het voor iedereen zo eerlijk mogelijk houden en dus wordt daar ook komend weekend tijdens de Super Madness Finaleraces goed op gelet. Het mag niet zo zijn dat degene die wel netjes binnen de lijnen rijdt benadeelt wordt door de rijders die de track limits meerdere malen overschrijden.

Tijdens de rijdersbriefing zal hiervoor dan ook speciale aandacht worden gevraagd en de wedstrijdleiding rekent er op dat na afloop de terechte kampioenen van 2021 gehuldigd kunnen worden.

Voor de algemene zege in Assen gaan we ervan uit dat Max Aschoff met zijn Ginetta Nissan G58 LMP3 wederom de grote favoriet is. Maar dat dachten we in Spa-Francorchamps ook, toen de Duitser als eerste over de finish kwam, maar later naar de tweede plaats werd terug verwezen na een 15 seconden straf vanwege het overschrijden van de track limits.

Zodoende werd de als derde gefinishte equipe Piessens/Verbergt de overall winnaar en beste in hun CN divisie.

Door deze overwinning steeg de Belg Thomas Piessens met zijn Deldiche Norma naar de derde plaats in de stand met slechts één punt verschil op de Luxemburger Alain Berg, die op zijn beurt 13 punten achterstand heeft op koploper Tom Boonen, die met 152 punten deze CN Divisie leidt.

In de GT divisie kan Bob Herber met zijn Lamborghini Super Trofeo de titel niet meer ontgaan. Zijn directe tegenstander Max Tubben ondervond op Spa-Francorchamps grote problemen met zijn BMW Z4 GT Silhouette en behaalde daar geen punten.

Herber staat een straatlengte voor en heeft een verschil opgebouwd van 44 punten. Eén van de grote kanshebbers voor de winst in Assen is equipe Nicky Catsburg/Bart Arendsen met de Koopman Racing BMW M6 GT3.

Wat voor Herber geldt in de GT divisie gaat ook op voor Equipe Dennis de Borst/Stan van Oord met hun oranje Febo Racing Hyundai 130N. Door netjes te rijden heeft het duo een voorsprong van 39 punten opgebouwd op hun achtervolgende collega’s in de Supersport 1 divisie.

Alleen de broers Robert en Benjamin van den Berg hebben met hun HBR Racing BMW E90 nog een kleine kans.

In de Supersport 2 divisie zijn vader en zoon Jerome en Robin Greenhalgh al lang en breed kampioen. Zij overheersten met hun Johan Kraan Motorsport Radical SR1 deze klasse en promoveerden voor de vorige races op Spa naar de hogere Supersport 1 divisie. Het Oekraïense duo Leonid Protasov en Mykhailo Dupak met hun Volkswagen Golf en vader en zoon Bernard en Lars Blaak met de Zilhouette gaan onderling uitmaken wie de winnaar in Assen wordt.

In de Sport divisie is de strijd voor de titel nog niet beslist. Weliswaar heeft Zilhouette equipe Jack Hoekstra/Pieter de Jong een voorsprong van 15 punten, maar er is nog van alles mogelijk.

De achtervolger is de Traxx Racing Team equipe van Chris Voet/Bart van den Broeck in hun Peugeot RCZ Cup. Onze Zuiderburen zullen er alles aan doen om de achterstand goed te maken.

Ook Mark Wieringa met de Zilhouette heeft met 32 punten achterstand nog een hele kleine kans op de titel. Vanwege het clashen met de ACNN races op Zandvoort zijn er maar een trio Zilhouettes aanwezig in Assen. Jan Berry Drenth maakt het drietal compleet.

Op vrijdagochtend rijden de Supercar Challenge hun twee vrije trainingen van 40 minuten. De gescheiden kwalificaties van de Prototypes met de GT’s en de Sport divisies van elk 20 minuten vangen rond 14:45 uur aan. Op zaterdag begint de eerste wedstrijd van 60 minuten om 11:45 uur, de tweede wedstrijd met dezelfde lengte start op zondag rond 14:40 uur.