Supercar

Aschoff weer de snelste, De Borst-Van Oord op pole in Supersport 1

16:09 29-10-2021


 

Het is heerlijk toeven op TT Circuit Assen. Een lekker zonnetje zorgt voor een aangename sfeer op de vrijdag van de Hankook Supercar Madness Finaleraces. De kwalificatie van de Supercar Challenge wordt verdeeld tussen de grote kanonnen en de Supersport en sport divisies. Allereerst komen de dikke proto’s en GT’s de baan op voor hun 20 minuten durende race tegen de klok.

De beide Norma M20FC bolides van Alain Berg en equipe Piessens/De Cock zetten als eerste de snelste tijd neer, maar worden al snel gepasseerd door Tom Boonen met een zelfde wagen.

Equipe Catsburg/Arendsen is met de BMW M6 GT3 op een vierde plaats de snelste in de GT divisie. Max Aschoff, met op papier de snelste wagen op de baan, komt moeilijk op gang in Assen Hij ploegt met zijn Ginetta Nissan LMP3 door de grindbak van Strubben, maar kan zijn weg vervolgen.

Tom Boonen blijft op kop voor Aschoff, die toch eindelijk op stoom komt. Derde is equipe Piessens/De Cock die Alain Berg voor blijftn.

Pech voor equipe Ted van Vliet/Bas Schouten, die hun BMW M6 GT3 voorbij de Stekkenwal aan de kant moet zetten. Er komt rook onder de motorkap vandaan en een beginnend brandje wordt door de marshals snel geblust.

Met nog vier minuten te kwalificeren pakt Aschoff de koppositie over van Boonen. Alain Berg heeft zich naar de derde plaats opgewerkt. Equipe Piessens/De Cock is teruggezakt naar de vierde plaats, voor de snelste GT equipe van Catsburg/Arendsen. Achter de snelle BMW nestelt zich kampioenskandidaat Bob Herber met de Lamborghini Super Trofeo. In de slotfase verandert er niets meer. Aschoff blijft het snelste, al bedraagt de voorsprong van de Duitser slechts 0.188 seconde op de achtervolgende Tom Boonen.

Na de Proto’s en GT’s komen de wagens van de Supersport 1, 2 en Sport divisie met wat vertraging de baan op voor hun kwalificatie. Er liggen nog wat brokstukken op de baan in Madijk, wat eerst opgeruimd moet worden. Ook de broodjes aan de binnenzijde moeten worden vastgezet.

Oscar Gräper met de Seat Cupra en Marcel van de Maat openen de snelle openingsdans. Ook vader en zoon Greenhalgh met hun Radical SR1 mengen zich in de strijd bovenaan. Van de altijd keurig binnen de lijntjes rijdende Stan van Oord wordt er driemaal de snelste ronde afgenomen vanwege de bekende track limits.

Halverwege is het de Greenhalgh familie die zich bovenaan de lijst manouvreert, voor Marcel van de Maat en de broers Van den Berg met hun BMW E90.

Equipe Hoekstra/De Jong in de Zilhouette is de snelste in de Sport divisie, gevolgd door equipe Voet/Van den Broeck met de Peugeot RCZ Cup.

Eindelijk weet Stan van Oord er een correcte snelle ronde uit te persen, die hem gelijk bovenaan de ranglijst brengt. Oscar Gräper heeft het naar zijn zin op Assen en is de tweede snelste, gevolgd door de Greenhalgh’s.

De broers Van den Berg mengen zich in de top en stijgen naar een tweede positie.

Traxx Racing knokt zich naar de bovenste plaats in de Sport divisie, maar Chris Voet/Bart van den Broeck moeten in de laatste fase toch weer equipe Hoekstra/De Jong voor zich dulden.

Stan van Oord pakt de snelste tijd, voor een verrassende Marcel van de Maat die echt in de ultieme slotseconden naar de tweede tijd snelt. Derde zijn de gebroeders Van den Berg. Oscar Gräper eindigt als vierde voor equipe Robin en Jerome Greenhalgh. Opvallend is dat de eerste vijf wagens binnen 0.767 seconde van elkaar blijven.