Supercar

Winst voor Max Aschoff en Koopman BMW in vreemde race

20:13 18-09-2021

Een beetje onnavolgbaar was het wel. De eerste wedstrijd van de Supercar Challenge was een tikkeltje chaotisch. Opgeblazen motoren zorgden voor veel olie op de baan en het kostte veel tijd om de baan weer in raceconditie te krijgen. Een safetycar op de baan en later ook een open pitwindow achter de safetycar zorgde voor verwarring. De bestuurder van de safetycar moest er flink voor trappen en werd in totaal driemaal de baan opgestuurd. Ook helemaal niet gek dat de wedstrijd achter de safetycar werd afgevlagd. Pech voor een aantal deelnemers die in de slotfase niet meer de kans kregen om voor de podiumplekken in hun klasse te strijden. Iedereen gaat nu eerst een beetje bijkomen om morgen rond vijf uur de tweede race te gaan meemaken. Hopelijk krijgen de rijders dan echt de kans om te vechten voor posities.

Na alle activiteiten van de DTM-organisatie is het eindelijk om 17:50 uur tijd voor de eerste race van de Supercar Challenge, een wedstrijd van een uur op het TT Circuit van Assen. Op de eerste startrij staan de verwachte twee bolides van poleposition rijder Max Aschoff met zijn Ginetta Nissan G58 LMP3 en Alain Berg met zijn Norma M20FC. Daarachter Nick Catsburg met de fraaie Koopman Racing BMW M6 GT3, die een duo vormt met de snelle Bart Arendsen.

Daarnaast de verrassing van de kwalificatie Erol Ertan, die zijn Porsche 991 GT3 Cup deelt met ‘s werelds snelste ‘gamer’ Rudy van Buren.

Het grote veld dendert naar de eerste Haarbocht. Max Aschoff gebruikt al zijn vermogen om als eerste weg te komen en dat lukt.

Nick Catsburg volgt de LMP3, terwijl Alain Berg wat momentum verliest, maar zijn tweede plaats snel weer terug verovert. Max Tubben ligt achter Nick Catsburg tweede in de GT divisie, gevolgd door Peter Posavav met zijn BMW Z4 GT3.

Dennis de Borst heeft de beste start in de Supersport 1 divisie en blijft Bob Herber voor, die toch aan de start verschijnt, maar dan wel met zijn Mercedes. Erol Ertan is teruggezakt naar de  tiende plaats. Marcel van de Maat is de tweede in de Supersport 1 divisie, gevolgd door Charles Zwolsman met de Equipe Verschuur McLaren. Robert van den Berg zakt terug tot naar de achterhoede en moet de pits opzoeken.

De safetycar verschijnt op de baan nadat de Zilhouette van Lars Blaak tot stilstand is gekomen op de baan en weer moet worden aangeduwd. Ook is er een enorm lang spoor olie op de baan en in de pitstraat neergelegd door een BMW uit de M2 serie die achter de Supercar Challenge van start is gegaan. Het is duidelijk dat het opruimen van de olie veel tijd gaat kosten.

Als de pitwindow na 20 minuten open gaat rijdt de safetycar nog steeds voorop. De meeste auto’s komen gelijk de pits in voor hun verplichte stop. Het is een enorme drukte in de pits en de volgorde wordt er niet duidelijker op.

Een Duitse equipe herhaalt de eerdere oliespooractie en rijdt met hun BMW E90 M3 bijna een ronde achter de safetycar door met een opgeblazen motor. Opnieuw veel werk voor de marshals.

Koploper Aschoff komt als een van de laatsten de pits in voor zijn pitstop en zakt terug naar de derde plaats achter de nieuwe koploper Bart Arendsen, die het stoeltje heeft geruild met Catsburg en tweede man Alain Berg.

In de supersport 1 heeft Bas Schouten, als vervanger van Ted van Vliet de kop overgenomen met Charles Zwolsman en Remco de Beus, met zijn BMW M3 E46 als achtervolgers. Stan van Oord, als vervanger van Dennis de Borst is vanwege de vele successeconden na de pitstop teruggezakt met zijn Hyundai 30i naar de derde plaats.

Met nog 26 minuten te gaan volgt de herstart, gelijk gevolgd door opnieuw een safetycar periode. Een rijder uit de VRM BMW M2 Cup heeft zich diep ingegraven in het grind van de Ruskenhoek. Deze wedstrijd is gestart onder een slecht gesternte, de bestuurder van de safetycar maakt overuren. Met 17 minuten op de teller gaat het veld opnieuw los. Mark Wieringa moet zijn Zilhouette de pits in rijden en geeft op.

Mark Jobst is de snelste in de Sportklasse, gevolgd door zijn Zilhouette merkgenoten Jan Berry Drenth en David Emaar.

Aan de kop van het veld heeft Max Aschoff weer de leiding in handen met Bart Arendsen als tweede, maar die kan nooit de aandringende Alain Berg achter zich kan houden. Op de tweede plaats in de GT divisie rijdt Rudy van Buren in de Ertan Porsche die flink veel plaatsen heeft goedgemaakt. In de Supersport 1 divisie blijft Bas Schouten aan de leiding gevolgd door Zwolsman en een aandringende Stan van Oord.

In Supersport 2 zijn het vader en zoon Greenhalgh met hun Radical, die zonder tegenstand probleemloos naar de winst rijden.  

In de laatste minuten van de wedstrijd spint Daan Meijer van de baan en rijdt achteruit het grind in om muurvast te blijven staan. Opnieuw de safetycar de baan op.

Heel erg jammer voor Alain Berg, die zich vlak achter koploper Max Aschoff heeft genesteld, maar door de onderbreking geen kans meer krijgt om de wedstrijd op zijn naam te schrijven.

De wedstrijd wordt afgevlagd achter de safetycar met Max Aschoff als winnaar. Equipe Catsburg/Arendsen is de snelste in de GT divisie, terwijl equipe Van Vliet/Schouten zegeviert in de Supersport 1. In de Sport divisie kan niemand Mark Jobst nog bedreigen, hij rijdt naar de hoogste podiumplaats.