Supercar

Dubbelslag voor Max Aschoff en equipe Arendsen-Catsburg

19:24 19-09-2021

Niet alleen de verwachte dubbelslag voor Max Aschoff op TT Circuit Assen, maar ook één voor het snelle duo van Koopman Racing Bart Arendsen en Nicky Catsburg, die met hun fraaie BMW M6 GT3 zelfs de snelle kanonnen uit de prototype klasse het gehele weekend tegenstand konden bieden. Geen hoge notering voor Dennis de Borst en Stan van Oord, die buiten hun schuld uit de wedstrijd crashten. De winst in de Supersport 1 kwam nu op naam van een super gelukkige Marcel van de Maat. Weer veel positiewisselingen in de Sport divisie waar uiteindelijk Jan Berry Drenth de snelste was. Ondanks vier safetycar periodes was het een leuke wedstrijd.

Net als gisteren vertrekken Max Aschoff met de Ginetta Nissan G58 en de Norma M20FC van Alain Berg van de eerste startrij. Op de tweede rij zijn de wagens een BMW M6 GT3 en de Porsche 991 GT3 Cup, met nu respectievelijk Bart Arendsen en Rudy van Buren als startende coureurs.

Max Aschoff gebruikt weer het volle vermogen van zijn LMP3 en gaat als eerste de Haarbocht in, gevolgd door Alain Berg en Bart Arendsen. Het gaat gelijk mis in de Bult. Jerome Greenhalgh krijgt een tik, gaat dwars en komt vol in aanraking met de Hyundai i30N van Dennis de Borst, die met schade de grindbak in vliegt. De race is nog maar net begonnen en de safety car moet al ingrijpen.

De wagen van Dennis de Borst is snel weggesleept en het veld komt voor de tweede keer op volle snelheid op gang. Max Aschoff bouwt een voorsprong op Alain Berg op, die op zijn beurt afstand neemt van de eerste GT rijder Bart Arendsen, die Max Tubben met de BMW Z4 GT Silhouette voorblijft. Rudy van Buren is teruggezakt naar de vijfde plaats.

In de Supersport 1 divisie blijft Ted van Vliet de koploper, maar moet oppassen voor Marcel van de Maat in zijn BMW E46 M3 GTR en Charles Zwolsman met de Equipe Verschuur 570S GT4. 

In de Sport divisie is het Pieter de Jong die de leiding in handen heeft, hij wordt gevolgd door zijn Zilhouette companen Jan Berry Drenth en Mark Wieringa.

Aan kop komt Max Aschoff op toeren en hij vergroot zijn voorsprong op Berg. In de GT divisie zit Bart Arendsen op rozen. Hij heeft zijn voorsprong op Max Tubben flink uitgebouwd. In de Supersport 1 is Marcel van de Maat de nieuwe leider en hij heeft afstand genomen van Charles Zwolsman. Thuisrijder Henk Tappel heeft zich met zijn BMW Zilhouette keurig op een derde plaats genesteld. Ted van Vliet zakt helemaal terug in het klassement en moet de pits opzoeken.

Aan kop heeft Bart Arendsen, die lekker in zijn vel zit in de Koopman Racing BMW M6 GT3, Alain Berg terug verwezen naar de derde plaats algemeen.

Het is weer tijd voor de safetycar nadat vlak voor de Ruskenhoek Daan Meijer de vangrail raakt. Tegelijk gaat de pitwindow open voor de gebruikelijke verplichte pitstops. Het duurt niet lang voordat de rijders opnieuw worden losgelaten. Vanwege de langere pitstop van Max Aschoff pakt Nicky Catsburg, die gewisseld heeft met Arendsen, de algemene koppositie voor Aschoff en Alain Berg. Tweede in de GT divisie is Max Tubben met daarachter Hein Koopman.

In de Supersport 1 divisie leidt Marcel van de Maat nog steeds voor Robert van den Berg en Harald Wisselink die Henk Tappel vervangt. Tappel heeft ingehaald onder de gele vlag en mag een tijdstraf tegemoet zien. Bas Schouten neemt het stuur over van Ted van Vliet, maar komt in aanraking met de Zilhoutte van David Emaar. Wederom verschijnt de safetycar op de baan.

Met nog 20 minuten te gaan mogen de wagens op racesnelheid de wedstrijd weer vervolgen. Koploper Nicky Catsburg kan trappen wat hij wil, maar de krachtige LMP3 van Aschoff komt zienderogen dichterbij. Tweede in de GT divisie blijft Max Tubben maar daarachter wordt Hein Koopman bestraft vanwege een te korte pitstop. De nieuwe nummer drie wordt Erol Ertan, die Rudy van Buren heeft afgelost.

In de Sport divisie hebben we een nieuwe koploper. Mark Jobst houdt Jan Berry Drenth en Jack Hoekstra achter zich. De Duitse debutant Jan van Kiedrowski glijdt zelfstandig in het grind en staat muurvast. Het mag geen verrassing zijn dat de safetycar voor de vierde keer op de baan moet verschijnen.

Met nog ruim tien minuten te gaan gaat het veld weer los. De voorsprong van Nicky Catsburg is verdwenen als sneeuw voor de zon en de veel snellere Aschoff neemt gelijk de eerste plaats weer over.

Alain Berg op de derde plaats krijgt geen snelheid meer in zijn Norma en kan Catsburg niet meer bedreigen. Aschoff pakt de dubbelslag op Assen en wint opnieuw, al komt Catsburg nog heel dichtbij. Wederom succes voor equipe Arendsen-Catsburg die naar de winst rijdt in de GT divisie.

Max Tubben wordt daarin tweede gevolgd door equipe Ertan-Van Buren.

In de Supersport 1 doet Marcel van de Maat prima zaken en wint voor de broers Van den Berg. Charles Zwolsman pakt de derde podiumplaats.

In de Supersport 2 winnen vader en zoon Blaak zonder verdere tegenstand.

In de Sport divisie maken de rijders in hun Zilhouettes er weer een mooie wedstrijd van met vele positiewisselingen. Uiteindelijk wint Jan Berry Drenth voor Mark Jobst en equipe Hoekstra-De Jong. Traxx Racing van onze zuiderburen Voet-Van den Broeck wordt slechts vijfde, mede veroorzaakt door een vanaf het begin loszittende achterbumper. Na de wedstrijd wordt Mark Jobst bestraft met 20 extra seconden vanwege het inhalen achter de safetycar. Wolter Zijlstra verschuift daardoor naar de derde podiumplaats.