Supercar

Coureurs Supercar Challenge bezorgen de wedstrijdleiding overwerk

18:42 17-10-2021

Deze tweede wedstrijd van de Supercar Challenge op Spa-Francorchamps zal de boeken ingaan als de race waarin de marshals, wedstrijdleiding en media overwerkt raakten. Bijna 300 track limits werden er geteld en hoewel er na de race een podiumceremonie was, is er grote kans dat de bekers hier en daar nog van eigenaar gaan veranderen. En inderdaad waren er de nodige aanpassingen. Max Aschoff kwam dan wel als eerste over de finish, maar werd naar de tweede plaats terug verwezen na een 15 seconden straf vanwege het overschrijden van de track limits. Ook Equipe Schouten werd om dezelfde reden teruggezet naar een derde plaats, maar bleef wel winnaar in de GT divisie. Zodoende werd de als derde gefinishte equipe Piessens/Verbergt de overall winnaar en beste in hun CN divisie.

Mark Wieringa wordt succesvol op gang geduwd voor de opwarmronde

Met drie safetycarperiodes was de eerste Supercar Challenge race van vanochtend een beetje rommelig te noemen. Met zoveel verschil in snelheid tussen de auto’s uit de divisies op de baan, zit een onbedoeld ongeluk in een klein hoekje. De tweede wedstrijd kent Max Aschoff met de Ginetta Nissan LMP3 als poleposition man, met naast de Duitser de Koopman BMW van Nicky Catsburg. Tim Verbergt vertrekt met de Norma vanaf de derde plaats met naast hem Bob Herber in zijn Lamborghini Super Trofeo.

Max Aschoff gebruikt al zijn vermogen om na de start als eerste weg te komen en wordt gevolgd door Catsburg en Verbergt, die zij aan zij richting Eau Rouge afdalen. Catsburg weet Verbergt achter zich te houden en gaat snel richting de koploper, die hij een paar bochten later weet te passeren.  Heel veel pech voor Chris Voet, die zijn Peugeot bij Bruxelles in de grindbak parkeert. De wedstrijdleiding vindt dat zo’n gevaarlijke plek dat de safetycar de baan op moet komen. De wagen van Voet wordt snel weggesleept waarna de Belg besluit weer verder te racen.

Het duurt niet lang voordat het dikke veld weer op racesnelheid op gang wordt gebracht. Dennis de Borst is de leider in de Supersport 1 divisie, gevolgd door Ruud Olij en Benjamin van den Berg. In de Supersport 2 klasse zijn de rollen ten opzichte van de eerste wedstrijd omgedraaid. Bart Drost ligt nu voor zijn BMW Dayvtec collega André Seinen. In de Sport divisie leidt Pieter de Jong voor zijn Zilhouette strijders Mark Wieringa en Mark Jobst. Weer pech voor Michael De Keersemaecker die zijn Audi RS3 op een veilige plaats in Blanchimont parkeert.

De Norma van Tom Boonen is na alle malheur weer helemaal gebruiksklaar. Gestart vanaf de 12de startrij ligt de Deldiche coureur al snel op een achtste plaats algemeen. Vooraan kan Nicky Catsburg geen weerstand bieden tegen de veel krachtiger Norma van Tim Verbergt en de nog snellere LMP3 van Aschoff, die de kop weer overneemt. Ook Dirk Schouten heeft net als in de eerste wedstrijd het ritme weer te pakken en verjaagt Bob Herber naar de vijfde plaats algemeen en is nu tweede in de GT klasse. Verbergt verdringt Aschoff van de koppositie.

Het is bijna halverwege de wedstrijd en de pitwindow gaat open voor rijderswissels en het ondergaan van de opgebouwde successeconden. De discipline bij de heren coureurs is ver te zoeken. Praktisch alle auto’s overschrijden veelvuldig de tracklimits. De wedstrijdleiding moet maatregelen nemen, want de grote hoeveelheid van nu al 150 stuks is niet meer bij te houden.

Na alle wissels ontstaat er vooraan een heel spannende strijd tussen vijf verschillende wagens die binnen anderhalve seconde van elkaar rijden. Bob Herber is even de nieuwe koploper, maar moet al snel Bas Schouten en Thomas Piessens voor zich dulden. Ook Bart Arendsen en Aschoff verwijzen Herber terug naar een vijfde plaats algemeen.

In de Supersport 1 divisie leidt Robert van den Berg op ruime afstand voor Stan van Oord en Ruud Olij. In de Supersport 2 divisie heeft André Seinen de kop overgenomen voor DRDO rijder Peter Koelewijn en Bart Drost, die iets is teruggezakt.

In de Sport divisie is het Bas Koeten Racing coureur Bas Barenburg die zijn BMW E36 M3 keurig naar de kop heeft gestuurd voor Mark Wieringa en Jack Hoekstra.

Aan de kop komt Aschoff flink opzetten en ligt al op een halve seconde achter koploper Bas Schouten. Het wordt snel duidelijk dat de BMW M6 GT3 qua snelheid niet is opgewassen tegen de dadendrang van de veel snellere LMP3. Aschoff pakt de kop over van Schouten, die op zijn beurt weer moet uitkijken voor de opstomende Norma van Piessens.

De snelste uit de Radical/Praga klasse is Axel Vanoosthuyse die zich naar een zesde plaats algemeen heeft gereden. Bob Herber verliest veel plaatsen door een aanlopende band en moet kortstondig de pits opzoeken om dit euvel te verhelpen.

In de Supersport 1 klasse wordt het in de slotfase nog spannend. Koploper Robert van den Berg voelt de hete adem van achtervolger Stan van Oord in zijn nek. Elke ronde weet de FEBO Racing coureur iets van zijn achterstand af te snoepen. De broers Van den Berg worden uiteindelijk nipt de winnaars van de Supersport 1 divisie, gevolgd door equipe Dennis Borst/Stan van Oord en de BMW E92 M3 van Ruud Olij en Donald Molenaar. Als iedereen al weer op weg naar huis is wordt de uitslag definitief aangepast. De winnende equipe Van den Berg krijgt een tijdstraf van 20 seconden vanwege het meerdere keren negeren van de track limits en zakt terug naar een tweede plaats in hun klasse. Equipe Dennis Borst/Stan van Oord vergroot met deze toch nog onverwachte winst de voorsprong in de titelstrijd, die eind van deze maand wordt beslist in Assen.

In de Sport divisie is het toch uiteindelijk Mark Wieringa die Bas Barenburg naar de tweede plaats terug verwijst, met equipe Hoekstra/De Jong als derde.