Supercar

Vijf jaar succesvolle samenwerking V-Max Racing en Hankook RaceTyres

10:27 16-08-2021

Jan Paul van Dongen viert dit seizoen zijn eerste lustrum van samenwerking met V-Max Racing Management. Waar de Zandvoortse oud-coureur en voormalig teambaas begon met levering van Hankook banden voor de Supercar Challenge is daar telkens een nieuwe klasse bijgekomen. “Dick van Elk weet steeds een raceklasse op te zetten die een goede uitbreiding van het pakket is, zodat coureurs van elk niveau kunnen instappen. Na de Ford Fiesta Sprint Cup in 2018, de Mazda MX-5 Cup in 2019 en dit seizoen de VRM BMW M2 Cup kun je al bijna spreken van een Dick Power Pack”, lacht Jan Paul. “Alleen een formulewagenklasse ontbreekt nog. Ook daarvoor hebben wij uitstekende banden, dus van ons mag dat erbij komen.”

Veel ervaring
Toen V-Max vijf jaar geleden een nieuw bandencontract wilde sluiten was er keuze tussen verschillende merken. Dat de keuze op Hankook viel heeft volgens ons meerdere redenen. “Hankook heeft als wereldspeler ontzettend veel ervaring in raceklassen op alle niveaus. Van Spaans Formule 4, TCR tot Formule W. Daarnaast rijdt ook Creventic, de endurance klasse waar veel van de Supercar Challenge rijders regelmatig instappen, op Hankook race tyres, dus dat was een groot voordeel. De enorme ervaring in combinatie met de gunstige prijs heeft ervoor gezorgd dat we nu al vijf jaar fijn samenwerken.”

Op bestelling
Racetyres is met het team elk evenement full time aanwezig om alle teams te helpen. De teams geven door wat ze in het weekend nodig hebben en leveren voor elke training en race een kar aan met de eigen velgen. De banden worden vervolgens keurig op tijd afgeleverd volgens bestelling, gemonteerd, uitgebalanceerd en op de juist bandendruk.

Compound
De Mazda MX-5 Cup en de Ford Fiesta Sprint Cup mogen vier banden gebruiken tijdens het weekend, maar mocht men dat willen dan mag in de vrije training een extra set nieuw gebruikt worden. De Supercar Challenge rijdt allemaal met dezelfde compound, alleen de Prototypes gebruiken een zachtere compound. Wel variëren de maten van de velgen enorm, van 13 tot en met 18 inch.

Deelnemerslijsten
Voorafgaand aan het raceweekend heeft Jan Paul veel contact met Renata Aartsen van V-Max. “Om het juiste aantal banden mee te nemen naar het circuit willen we graag vooraf weten wie er rijden. De deelnemerslijsten zijn daarom voor ons belangrijk. Maar nog belangrijker is dat de teams het op tijd aan ons doorgeven. We komen met drie vrachtauto’s en een bestelbus naar het circuit. We gaan op woensdag rijden en zelfs die dag komen er nog bestellingen bij, zodat we altijd 10% extra meenemen.”

Amerika
In Amerika is Danny, de broer van Jan Paul, minstens net zo actief bezig met Hankook banden. “Danny is zelf actief als coureur, maar we hebben daar vrijwel elke week wel races waar we dezelfde bandenservice verzorgen als in Nederland. Zelf vlieg ik ook zo’n zeven keer per jaar voor een paar dagen naar Amerika om mee te helpen en ook onze medewerkers uit Nederland springen regelmatig bij. Onze ouders waren altijd op de circuits aanwezig, dus we zijn al van kinds af aan met autosport bezig. Daarom weten we precies waar we mee bezig zijn.”

Engineers
Tijdens elk race-event zijn er engineers van het Hankook motorsport uit Duitsland aanwezig. Ze kijken mee, verrichten metingen en zorgen er mede voor dat wij optimale service aan de teams kunnen verlenen. Het asfalt is op elk circuit anders en ook dat bepaalt hoe de band het beste gebruikt kan worden. De engineers lopen vooraf altijd een ronde over de baan om te zien hoe het asfalt is, hoe hoog de curbstones, zijn, etc. Op het rechte eind koelen banden af, in bochten loopt de temperatuur juist op, dus ook dat is bepalend. Door de tempratuur van  de band loopt tijdens de race de bandenspanning iets op en ook daar moet rekening mee gehouden worden.

Advies
Voor elk evenement geven wij de teams advies voor de bandenspanning. Maar dat is wel afhankelijk van de baanconditie en de camber die ze gebruiken. Teams hoeven dat advies niet te volgen, maar zo hebben ze in elk geval een goede richtlijn. “We maken wel mee dat teams de limiet opzoeken en tijdens de training de bandenspaning laten zaken tot de band stuk gaat. Dat vinden wij uiteraard niet prettig, maar is de keuze van de teams zelf.”

Altijd voldoende
Hankook banden worden in Zuid-Korea gemaakt en via een tussenstation in Hongarije bij Hankook Nederland geleverd. De lijnen zijn voor ons kort en wij kunnen altijd rekenen op voldoende voorraad om aan de vraag te voldoen.

Recycling
Gebruikte banden neemt Racetyres weer mee terug, wij nemen altijd net zoveel banden mee terug als wij meenam. “De banden worden gerecycled bij Granu band in Amsterdam. Daar worden de banden versnipperd en dat materiaal wordt hergebruikt voor bijvoorbeeld tegels voor speeltuinen. Dat vind ik ook belangrijk!”

Toekomst
De toekomstvisie is voor Jan Paul gericht op groter groeien. “We kunnen met ons team nog veel meer aan met dezelfde goede service die we nu ook bieden. Ook Hankook heeft diezelfde visie, dus ik verwacht dat we nog mooie dingen gaan doen,” besluit Jan Paul van Dongen zijn verhaal.