Supercar

Opdrogende baan zorgt voor snellere tijden, Jansen start vanaf pole

11:46 01-10-2022

Na een flinke hoosbui vroeg in de ochtend is het bij de start van de kwalificatie droog in Zandvoort. Na de 50 minuten durende vrije training van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux is de baan bijna droog gereden. Het is tijd voor de gescheiden kwalificatie van de Supercar Challenge. De dikke bolides van de GT Division starten als eerste voor hun 20 minuten strijd tegen de klok. Gelijk daarna volgt de kwalificatie van de drie Sport divisies.

Leuk om Oostenrijker Bob Bau met zijn fraaie KTM GTX weer terug te zien in de Supercar Challenge. De MZR-Motorsport Zentrum Ried coureur wordt vergezeld door zijn Zwitserse teamgenoot Martin Koch in eveneens een KTM GTX.

Bart Arendsen gaat er gelijk voor zitten en pakt met zijn BMW M6 GT3 de snelste tijd gevolgd door zijn Koopman Racing teamgenoot Mex Jansen in een gelijke bolide. Zijn tweede positie wordt gelijk afgepakt door Bob Herber met zijn indrukwekkende Bentley Continental GT3. Cees Wijsman en Peter Posavac zijn nog niet op de baan verschenen.

Met nog negen minuten op de teller verbetert de jeugdige Mex Jansen zijn tijd en meldt zich helemaal bovenaan het lijstje. Hoe langer de kwalificatie duurt hoe sneller de baan wordt. De tijden gaan aan de lopende band omlaag.

Bob Herber pakt de snelste tijd gevolgd door Bart Arendsen, die Jansen terug verwijst naar de derde plaats. Daarachter is Max Tubben met een opmars bezig in zijn Zilhouette GTR en verdringt Hein Koopman naar de vijfde plaats. De beide KTM bolides van Koch en Bau kunnen niet aan de tijden komen van de rijders aan de kop. In de slotfase is het toch weer Bart Arendsen die naar de snelste tijd rijdt, gevolgd door Bob Herber die Mex Jansen terug verwijst naar de derde plaats. Mex Jansen heeft het beste bewaard voor de slotseconden, want terwijl de vlag al is gezwaaid en iedereen met zijn laatste ronde bezig is verbetert hij de tijd van Arendsen. Herber eindigt als derde, gevolgd door Max Tubben en Hein Koopman. Daarachter volgen  Martin Koch, Ted van Vliet, Steve Brooks, Bob Bau en Cees Wijsman.

Na de kwalificatie van de GT’s zijn de Sport divisies aan de beurt. In de Supersport 1 divisie zien we Paul Meijer terug, die als teamgenoot van Dillon Koster met een Audi RS3 TCR LMS aan de start komt. Paul Meijer kennen we nog als kampioen in het NK Formule Renault uit 2003 en GT4 European kampioen van 2010.

Stan van Oord zet meteen de toon met zijn Febo Hyundai en pakt de snelste tijd, gevolgd door Henk Tappel in zijn BMW M3 V8. Maar dan is het Jonas de Kimpe die zijn Volkswagen flink de sporen geeft en de koppositie overneemt van Stan van Oord, die kortstondig naar de vierde plaats terugzakt en een ronde later zich weer terugvecht naar de koppositie. Verrassend pakt het Duitse Pricon Racing van equipe Marco Petry en Jan von Kiedrowski de derde positie in hun BMW M3 E90.

In de Supersport 2 is Laurens de Wit op een vierde plaats algemeen de snelste. De Technova College Racing rijder is sneller dan de meeste Supersport 1 collega’s en verdringt zelfs Pricon Racing van de derde positie. Op de tweede plaats in deze divisie vinden we de weer terug gekeerde Tony Verhulst met zijn Honda Civic.

In de Sport divisie is kampioenschapsleider Mark Jobst de snelste met zijn Zilhouette Sport. De Zandvoorter verdring vader en zoon Blaak met eenzelfde bolide.

Na zijn flinke schuiver in Spa is Verhulst weer helemaal terug en verdringt Laurens de Wit van de eerste positie in de Supersport 2 divisie. Ook equipe Koster met Meijer verbeteren zich constant en stijgen naar de tweede plaats met slechts 0.194 seconde achterstand op de leidende Stan van Oord.

In de ultieme slotfase pakt Laurens de Wit toch de poleposition af van Verhulst in de Supersport 2. Stan van Oord blijft de snelste met een minimale voorsprong op equipe Koster/Meijer. Derde in de klasse wordt Jonas de Kimpe gevolgd door Vader en zoon Eddy en Melvin Van Dam in hun Radical. In de Supersport pakt Laurens de Wit de poleposition voor Tony Verhulst en Equipe Arendsen/Arendsen.

In de Sportklasse is het toch equipe Hoekstra/De Jong die met hun Zilhouette Sport merkgenoot Jobst terug verwijst. Jobst moet echter na zijn straf voor een incident op TT Circuit Assen de eerste race van achteraan aanvangen.