Supercar

De jeugd grijpt de macht in eerste Trophy-race Supercar Challenge

16:53 01-10-2022

Na eerder op de dag een fraaie kwalificatie schrijft Mex Jansen ook de winst in de eerste race van de Supercar Challenge op zijn naam. Jansen maakt geen enkele fout en laat zich niet beïnvloeden door de jagende Bart Arendsen. Tot aan de verplichte pitstop blijven de twee slechts tienden van een seconde van elkaar rijden, maar door de vele successeconden moet Arendsen langer stil staan  en moet daardoor zijn teamgenoot laten gaan. Bob Herber kan het tempo niet bijhouden vooraan, maar pakt wel de laatste podiumplaats. In de Supersport gooien onverwachte pitstops de podiumvolgorde door elkaar. De Radical van Eddie van Dam komt als eerste over de finish, gevolgd door equipe Dillon Koster/Paul Meijer in hun Audi RS3 TC R LMS.

De derde podiumplaats gaat ondanks een spin in de eerste ronde naar equipe Tappel/Wisselink. Ook een verrassende winnaar bij de Supersport 2. Gilles van Houtum wint voor Maik Broersen en Tony Verhulst.

In de Sport divisie is niemand opgewassen tegen Mark Jobst, die van helemaal achteraan toch naar de winst rijdt voor equipe Hoekstra/De Jong  De derde podiumplaats is voor Bas Barenbrug.

Het was stuivertje wisselen vanochtend bij de kwalificatie van de GT Divisie. Op een opdrogende baan streden drie rijders om de poleposition voor de wedstrijd van vanmiddag. Bart Arendsen met zijn BMW M3 V8 en Bob Herber met zijn Bentley Continental GT3 knokten om de snelste tijd. Maar het was uiteindelijk de pas 16-jarige tiener Mex Jansen die in zijn laatste kwalificatieronde toch nog naar de snelste tijd reed. “Het team gaf aan om buiten te blijven doordat de baan steeds sneller werd. Ik was de laatste op de baan en kon mij in de laatste seconden van de sessie nog verbeteren. Na Assen is dit pas het tweede weekend in mijn BMW M6 GT3, maar ik voel nu al dat de limiet bijna is bereikt. Alles gaat nu zitten in de set-up van de wagen en ook de data bekijken met mijn engineer wordt steeds belangrijker. Ik heb gisteren tot tien uur in de avond de data bekeken en ik weet nu dat dat goed heeft uitgepakt,” aldus de blije tiener na afloop van zijn succesvolle kwalificatie.

Een dik veld buldert bij de rollende start naar de Tarzanbocht. Zij aan zij vechten Bart Arendsen en Mex Jansen om als eerste de bocht in te gaan, maar daar vooral goed uit te komen. Ondanks zijn jeugdige leeftijd weet Jansen zijn  teamgenoot af te houden en zijn eerste plaats professioneel te verdedigen.

Bob Herber weet de aansluiting te houden terwijl vierde man Max Tubben iets moet lossen. Pech voor Henk Tappel die onderaan de Hunzerug spint nadat hij geraakt werd door Bob Bau en gelijk de pits moet opzoeken. Ook Dillon Koster verliest hierdoor wat tijd en zakt wat terug.

Jonas De Kimpe in zijn Volkswagen neemt brutaal de kop over in de Supersport 1 divisie  voor Dennis de Borst in zijn Febo Hyundai en Eddie van Dam in de Radical. Beide wagens raken elkaar zijdelings licht met verder geen gevolgen.

In de Supersport 2 behoudt Laurens de Wit zijn koppositie op Tony Verhulst, die flink veel tijd verliest op de SEAT Cupra. In de Sport divisie zijn het de Zlihouttes die goed uit de startblokken zijn gekomen. Bernard Blaak op kop voor Jan Berry Drenth en de achteraan gestarte Mark Jobst op een derde plaats.

Vooraan heeft Mex Jansen het prima naar zijn zin. Bart Arendsen volgt op zo’n anderhalve seconde maar komt niet dichterbij. Derde rijder Bob Herber moet flink lossen en heeft al een achterstand van bijna 17 seconden op de beide Koopman BMW’s.

In de Supersport 1 divisie neemt Jonas De Kimpe voorsprong op Dennis de Borst. Het verschil tussen beide wagens is al opgelopen tot ruim zeven seconden. Laurens de Wit heeft in de Supersport 2 een voorsprong opgebouwd van vijf seconden op Tony Verhulst. Derde rijder Gilles van Houtum rijdt op aanzienlijke achterstand daar weer achter. In de Sport divisie kruipen de drie Zilhouettes dichter bij elkaar. Knap van Mark Jobst om vanaf de laatste startopstelling alweer derde te liggen in deze klasse, met zicht op zijn voorganger Jan Berry Drenth.

Aan de kop is het toch weer Bart Arendsen die inloopt op koploper Mex Jansen. Het verschil tussen beide teamgenoten is minimaal. Als aan een touwtje racen de twee bolides door de Zandvoortse duinen. De pitwindow voor de Supersport 2 en Sport divisie gaat open voor de diverse rijderswissels en verplichte stops.

Met nog een klein half uur te gaan gaat de pitwindow open voor de Supersport 1 en GT divisie. Bob Herber gaat als eerste naar binnen gevolgd door Bart Arendsen, terwijl Mex Jansen nog blijft rijden om een ronde later zijn pitstop te ondergaan.

Na alle pitstops en verschillende successeconden blijft Mex Jansen op kop, mede door de extra stopseconden van Bart Arendsen is de voorsprong gegroeid tot meer dan 21 seconden. De rijder met de minste strafseconden en dus de kortste pitstop is Hein Koopman die op de derde plaats is gekomen maar Max Tubben achter zich heeft. De Teambaas van Koopman Racing heeft echter te kort in de pits gestaan en wordt bestraft met een Drive Through straf. Ondanks zijn straf blijft Hein Koopman derde, omdat Max Tubben de pits moet bezoeken.

Priscilla Speelman heeft in de Supersport 1 het stoeltje overgenomen van Jonas De Kimpe en heeft een voorsprong van 16 seconden op een jagende Stan van Oord, die Dennis de Borst heeft afgelost.

Daarachter heeft Paul Meijer het stuur overgenomen van Dillon Koster, maar moet in de spiegels kijken naar Eddie van Dam in de Radical. Weer pech voor de snelle dame in haar Volkswagen. De Zweedse Nederlandse moet de pits opzoeken vanaf de eerste plaats en zakt terug naar een zesde plaats in de klasse.

In de Supersport 2 moet Laurens de Wit met problemen een tweede pitstop maken en verliest vele plaatsen en zakt naar een zesde plaats in de klasse.  De nieuwe koploper is verrassend Gilles van Houtum in zijn BMW E46 GTR V8 die een voorsprong van ruim acht seconden heeft op Maik Broersen in zijn BMW M4 GT4.

Derde is voorlopig nog Tony Verhulst, die een 30 seconden straf krijgt omdat hij te hard reed in de pitstraat. Ook kwam de Belg in de Tarzanbocht in contact met Cees Wijsman uit de GT klasse, waarbij laatstgenoemde de schuld krijgt en een 20 seconden straf moet ondergaan.

Hein Koopman verliest zijn fraaie derde plaats aan de snellere Bob Herber. Na de pitstop van Priscilla Speelman heeft Stan van Oord de eerste plaats in de Supersport 1 divisie overgenomen.

In de slotfase komt Stan van Oord echter de pits in en moet verrassend de overwinning over doen aan Eddie van Dam met zijn Radical.

Equipe Koster/Meijer pakt onverwacht de tweede plaats voor equipe Tappel/Wisselink, die ondanks een spin in de eerste ronde toch nog een derde podiumplaats weet te behalen.

In de Supersport 2 verandert er niets meer. Gilles van Houtum behaalt zijn eerste overwinning voor Maik Broersen en Tony Verhulst.

In de Sportdivisie is Mark Jobst vandaag onverslaanbaar en blijft zijn Zilhouette collega’s van equipe Hoekstra/De Jong voor. Bas Barenbrug sprokkelt met een derde plaats weer de nodige punten binnen.

Mex Jansen is de grote (jonge)man vandaag en maakt geen enkele fout. Kampioenschap kandidaat Bart Arendsen blijft mede door zijn lange pitstop steken op een tweede plaats, gevolgd door Bob Herber die het algemene en GT podium vormen.