Koopman Racing – Passie voor autosport

11:15 08-03-2022

De aanblik van zes imposante BMW M6 GT3-bolides tijdens de Koopman Racing testdag op Circuit Zandvoort maakte bij iedereen veel indruk. Een trotse Hein Koopman liep daar met een grote glimlach rond en vertelde: "Dit is niet zo maar iets, dit is een droom waar jaren aan gewerkt is en die nu eindelijk uitkomt!" Maar hoe heeft deze teambaas dat nu allemaal voor elkaar gekregen? Een goede reden om na acht jaar weer eens naar het Noord-Hollandse Winkel af te reizen.

Hein Koopman heeft het druk. Op zijn volle bureau zijn nog weinig vrije plekjes over en zijn mobiel pingelt voortdurend. “Laten we meteen gas geven, want het is een hele drukke middag met verschillende afspraken”, zet Hein de toon.    

                   

We zijn er altijd bij
We nemen toch even de tijd en Hein begint zijn verhaal. “Onze filosofie is in al die jaren dat we bezig zijn gelijk gebleven. Wij begeleiden rijders met hun eigen wagens en verhuren auto’s aan allerlei geïnteresseerden met verschillende beurzen. Of die nou in de ACNN, DRDO, DNRT, Supercar Challenge, trackdays of incentives willen rijden, wij zijn er altijd bij. Jaren geleden wilde ik al investeren in nieuwe wagens. We waren er echter nog niet klaar voor. We hadden op dat moment te weinig ruimte en mankracht om dat voor elkaar te krijgen.” 

“Zo’n drie jaar geleden heb ik de plannen voor nieuwe wagens weer opgepakt. Ik had een idee en dat liet mij niet meer los. Ik ben heel veel achter de schermen gaan kijken bij verschillende wedstrijden en heb mij gefocust op de teams die daarin meereden. Hoe doen zij het, wat gebeurt er allemaal. Ik kreeg contact met Walkenhorst Motorsport uit Duitsland voor de aankoop van een BMW Z4.

Ik kocht de wagen met onderdelen en wist ik dat ik binnen was. Mijn volgende doel was de aankoop van een BMW M6 GT3. Een beest van een wagen, prachtig om te zien en precies in het straatje van wat mijn klanten van mij verwachten. Na acht maanden kreeg ik de auto en heb hier een plan voor gesmeed. Ik liet diverse rijders die interesse hadden kennis maken met de wagen.”

Meer ruimte
“In de afgelopen coronatijd heb ik mijn plan aangepast en een groot deel van mijn BMW E36 wagenpark verkocht. Zo is er meer ruimte ontstaan in onze panden en kreeg ik meer financiële armslag voor het uitbreiden van de ambities om meerdere BMW’s M6 aan te schaffen.”

Droom
“Ook betrok ik V-Max organisator Dick van Elk bij mijn plannen. Normaal gesproken mogen professionele autocoureurs niet meedoen met de Supercar Challenge wedstrijden, maar voor Nicky Catsburg maakte hij een uitzondering. Catsburg heeft veel testwerk gedaan en veel promotie gedaan, wat de nodige publiciteit opleverde. Ook kon Bart Arendsen in de laatste races van vorig jaar kennis maken met de BMW M6.”

A-status
“Vorig jaar vlak voor de 24 uur van Spa-Francorchamps kreeg ik van BMW de uitnodiging om te komen praten. Ik werd een officiële BMW Motorsport dealer met A-status en kan nu aan specifieke onderdelen komen, rechtstreeks vanaf het BMW magazijn. Ook maakte ik op dat moment mijn droom waar. Met het schudden van handen kocht ik er nog vijf BMW’s M6 bij, drie van Walkenhorst Motorsport, één van Roal Motorsport van Roberto Ravaglia en één van Rowe Motorsport.”

Passie
“Ik heb een enorme passie voor de autosport, dat haal je er nooit meer uit. Maar na de aankoop van nog vijf BMW-bolides nam bij mij toch de spanning toe. Ik had op dat moment zes wagens, maar nog geen enkele coureur. Ik deed er naar de buitenwereld een beetje luchtig over, maar mijn hoofd barstte zowat uit elkaar. Voor de mensen die mij een beetje kennen ben ik altijd een beetje eigengereid en zeker niet de gemakkelijkste. Maar alles wat ik zeg wil ik voor 100 procent nakomen, dat legt zo’n druk op mij. Gelukkig zijn we nu een half jaar verder en heb ik door mijn enthousiasme en doorzettingsvermogen nu vier van de zes wagens verkocht. Bij BMW en Walkenhorst staan ze daar echt van te kijken, ze begrijpen nog steeds niet hoe ik dat als betrekkelijk klein bedrijf voor elkaar gekregen heb. De andere twee wagens dienen als reserve-auto’s voor het seizoen en die zijn te huur voor de diverse trackdays. Ook worden de auto’s ingezet bij de Koopman Racing Dagen, waar personeel, familie en potentiële rijders kunnen kennismaken met verschillende dikke auto’s. Ik zie alles als één grote Koopman Racing familie.”

Toekomst
“Ik heb van de afgelopen tijd geleerd dat alle kennis, creativiteit en nieuwe plannen niet in het hoofd van slechts één man mogen zitten. Ik ben op zoek naar een oplossing. Een spiegel en klankbord moet erbij komen, die mij kan helpen en mij kan ontzorgen. Ook wil ik tijdens de voorjaarsraces op Circuit Zandvoort weer zelf gaan rijden in de GT-klasse van de Supercar Challenge. Ik heb hier zoveel plezier in en dan vergeet ik even de dagelijkse druk. Het racen in mijn BMW Z4 GT3 is een feest. Maar als ik merk dat mijn aanwezigheid gewenst is buiten de auto, dan stop ik gelijk en word ik de teammanager. Mijn bedrijf groeit hard en dat heeft als consequentie dat alles veel meer gestroomlijnd moet worden. Elke BMW M6 krijgt in de toekomst zijn eigen box, zijn eigen monteurs, gereedschap en data-engineer. Geen enkele unit mag meer afhankelijk zijn van een andere equipe. Alle monteurs krijgen een eigen opleiding met hulp van de specialisten van Walkenhorst Motorsport. De toekomst ziet er goed uit. Er moet nog wel hard gewerkt worden, maar de basis is er. Ik zie het allemaal met veel vertrouwen tegemoet.”