Vlammend begin Supercar Challenge op Zandvoort
De Supercar Challenge is dit weekend neergestreken op Circuit Park Zandvoort. Ditmaal komen alleen de Super GT- en GT-divisie in actie, die allen in hetzelfde startveld starten. In de eerste vrije training op vrijdagmorgen was er al veel nieuws te melden.
Zo zijn Berry van Elk en Carlo Kuijer dit weekend twee opvallende afwezigen. Bij Carlo Kuijer ging tijdens de zaterdagrace op Circuit Zolder de motor kapot en het tijdsbestek tussen het raceweekend op Zolder en dit weekend bleek te kort om deze weer goed te kunnen prepareren. Berry van Elk had dubbel pech. Bij hem liep tijdens de zaterdagrace op Zolder de snaar van de oliepomp van zijn Praga af, wat erin resulteerde dat het te risicovol was om met deze motor verder te rijden. Hierdoor verscheen Van Elk op zondag met de Mosler MT900 GT3 van het team aan de start.
In de week na het raceweekend op Zolder werd de beschadigde motor van de Praga naar Slovakije gebracht ter reparatie, die op zaterdag al terug was bij het team in Breda en meteen werd ingebouwd. Een paar dagen later kwam er echter slecht nieuws van de Amerikaanse motorenbouwer die verantwoordelijk is voor de motoren in de Praga’s. De klepveren in de motor van de Praga van Van Elk bleken een productiefout te bevatten waardoor werd afgeraden om met de auto te racen. Last-minute werd daarom gekeken of het mogelijk was om in Zandvoort weer met de Mosler aan de start te verschijnen, maar ook de motor van deze auto bleek niet schadevrij uit Zolder terug te zijn gekomen.
Ook Wolf Nathan en Jaap van Lagen zijn dit weekend afwezig, omdat zij beiden aantreden in de Duitse Porsche Cup op de Lausitzring. De V8Star van het team is er echter wel, en wordt dit weekend bemand door Nicky Pastorelli en Max Braams. Bij het team van Speedtec Motorsport zet men naast de ETEC-Viper voor De Graaff/Ribbens een tweede Viper in voor Bert de Heus. Tot slot is er ook teamuitbreiding bij het Belgische DVB Racing, want daar deelt Wim Lumbeeck dit weekend zijn Viper GT1 met tv-presentator Rob Kamphues.
Foto's: Jeroen Vermeeren
De eerste vrije training bleef niet zonder incidenten. Zo vatte de Marcos LM600 van Pierre Etienne Bordet vlam in de pitstraat, omdat zijn brandstoffilter na een touché bij opkomen Scheivlak met Peter Versluis was beschadigd. “De Ferrari reed achterop bij mij”, was de verklaring van Bordet achteraf. Een woeste Versluis had op zijn beurt een hele andere lezing. “De Marcos ging op het rechte stuk, waar je het dus helemaal niet verwacht, plotseling op zijn rem staan! Wat een actie dit....”
De snelste tijd in deze vrije training werd gereden door Nol Köhler en Ardi van der Hoek in de Corvette C5.R GT1. Zij reden op een opdrogende baan een tijd van 1:43.321, en waren daarmee 0,508 sec. sneller dan Diederick Sijthoff in de Corvette C6.R GT1. Alex van ’t Hoff eindigde met zijn Corvette op de derde positie, met vlak daarachter Jan Storm in de BMW Z4 GT3. In de GT-divisie was Jan van der Kooi in zijn Lotus Exige GT3 met een tijd van 1:49.320 de snelste man, voor Kees Kreijne met de Aston Martin Vantage en het duo Van der Ende/Van der Pol in de BRL Mondeo V8.