GT Prototype

Twee-uit-twee voor VR Racing in Zandvoort race 2; JR Motorsport BMW's zegevieren bij GT's

20:32 15-07-2018

VR Racing heeft het twee-uit-twee gemaakt in de GT&Prototype Challenge tijdens het DTM-weekend in Zandvoort. Tim Gray en Alain Berg wisten tijdens de tweede race op zondag met grote voorsprong de wedstrijd in de Noord-Hollandse duinen te winnen. Michael Verhagen en Willem Meijer wonnen het duel met JR Motorsport BMW M4 Silhouette-teamgenoten Ward Sluys en Bas Schouten en pakten zo de winst in de GT-klasse.

Prototype

Onder een felle zon snelde het GT&Prototype Challenge-veld naar de groene vlag voor de race over 60 minuten plus 1 ronde. Alain Berg, gestart in de VR Motorsport Praga R1T, verloor direct de leiding aan de Prime Racing Ginetta Nissan G57 van Jean-Pierre Lequeux. Enkele ronden later ging ook Matthijs Bakker in de Ligier LMP3 aan de Luxemburger voorbij. 

Bakker ging op weg naar Lequeux voor een gevecht om de leiding dat door de Nederlander gewonnen werd. Tot aan de pitstops hield Bakker de leiding in handen. 

Vanaf plaats drie kwam Berg als eerste van de leiders binnen voor zijn pitstop en rijderswissel. Het bleek een goede keuze te zijn: Tim Gray had een hoog tempo te pakken en kon het gat verkleinen. Halverwege de wedstrijd was Jean Marc Ueberecken, die de Prime Racing Ginetta van Lequeux had overgenomen, de eerste prooi van de Praga-piloot. Na wat aandringen lukte het de Brit om bij het aanremmen voor de Hans Ernst Bocht de tweede plek te pakken. Een ronde later, met nog 21 minuten op de klok, moest Javier Ibran Pardo eraan geloven. De co-piloot van Bakker moest in de Kumhobocht de Praga voor laten gaan. Even later pakte ook Ueberecken met een uitremactie in Tarzan de tweede plaats van Pardo. 

6 minuten voor het einde werd de race afgebroken vanwege een ongeval van Cenk Ceyisakar in de Go Motorsports by DVB Porsche 991 GT3 Cup in het Scheivlak. De verrassende GT-racewinnaar van zaterdag kon op eigen kracht uitstappen.

Met het teruggaan naar ronde 29 vierde VR Motorsport de zege in het algemene klassement en de CN-klasse met een voorsprong van bijna 20 seconden op Prime Racing. Lequeux en Ueberecken wonnen wel de LMP3-klasse. Javier Ibran Pardo stelde voor BE Motorsport de derde plaats veilig. 

Kelvin Snoeks zag deze keer wel de finish. In de V-Max Racing Praga R1 kwam hij als vierde algemeen en als winnaar in de RPR-divisie binnen. 

Alain Berg (VR Motorsport, winnaar): “De eerste stint was lasting: ik denk dat we wat minder vermogen hadden dan gisteren vanwege de hitte waardoor de Ginetta bij de start kon wegrijden. Daarna had ik wat moeite met de pace van de auto omdat deze wat minder grip leek te hebben dan gisteren. Aan het einde reed ik een goed tempo en kon ik de LMP3 op afstand houden. 

“Tim reed daarna een geweldige stint naar de overwinning.”

Tim Gray (VR Motorsport, winnaar): “Het is fantastisch om ervoor te moeten racen! Als je racet maar niet op de baan iemand inhaalt, bijvoorbeeld via pitstops, is dat nog steeds geweldig want het is een overwinning, maar om de kans te krijgen in te halen is fantastisch.

“De LMP3-wagens zijn in de rechte lijn wat sneller dus moeten wij voordeel halen uit de sterke punten van de Praga, zoals in de remzones. Dat is ons voordeel en daar moeten we gebruik van maken. 

“Het team heeft het ook geweldig gedaan: de auto was perfect, net als het weekend met pole en twee overwinningen.”

GT

In de GT-divisie was het JR Motorsport dat de klok sloeg. Bij de start schoof BMW M4 Silhouette 3.2-rijder Willem Meijer door naar de eerste plaats. Bas Schouten sloot aan op plek twee. Bij het uitkomen van de Hugenholzbocht ging het voor Willem Meulders mis: de Belg spinde in de vangrail maar kon met een kapotte voorkant zijn Speedlover Porsche 991 GT3 Cup terug naar de pits rijden. 

Na 10 minuten pakte Schouten de leiding bij de Hans Ernst Bocht. 

Achter de twee BMW’s speelde zich een zinderend gevecht af voor de derde plaats waarbij John De Wilde in de Speedlover Porsche 991 GT3 Cup aan het langste eind trok. 

Bij het opengaan van de pit window doken de leiders de pits in. Dat gaf de nummer 199 BMW van Meijer en Michael Verhagen de kans het gat naar de zusterauto te verkleinen: de nummer 111 BMW van Schouten en Ward Sluys moest 10 seconden langer in de pits wachten vanwege de overwinning op zaterdag. Verhagen kon al snel aan zijn teamgenoot voorbijgaan.

Verhagen en Sluys reden met gepaste afstand richting de finish rijden. Bij het stoppen van de race lagen de teamgenoten 1,9 seconden uit elkaar. Verhagen en Meijer blijven met de zege op kop in het GT-klassement.

De strijd om de laatste podiumplaats werd in het voordeel van Cor Euser beslist. Zo eindigt zijn duizendste race met een knappe derde plaats, verdiend dankzij een inhaalrace waarin hij met dezelfde flaire vocht als in zijn eerste race decennia geleden. 

Michael Verhagen (JR Motorsport, winnaar): “We kregen de auto met een achterstand van een second of 10 de baan op. Ik heb heel steady gereden. We weten dat Ward Sluys een beetje langzaam op gang komt, dus ik heb gelijk gas gegeven. Ik heb geen fouten gemaakt en op het goede moment gewacht.

“Ik zag dat hij wat te hard Bosuit inging en de apex niet kon halen. Ik hield mijn gas erop, bleef insturen en pakte hem via de binnenkant in Bosuit. Dat voelde goed, dat was lekker.”

Gamma Racing Day

De volgende ontmoeting van de GT-klasse staat voor het weekend van 17, 18 en 19 augustus op het programma. Tijdens de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen doen de GT-teams zoals gebruikelijk weer mee met de Supersport-klassen in de Supercar Challenge. 

Voor de GT&Prototype Challenge is het Spa Racing Festival op Spa-Francorchamps de volgende krachtmeting. Dit weekend vindt plaats op 28, 29 en 30 september.