Supercar

Terugblik Hankook Finaleraces

18:20 22-10-2018

Na zes maanden is een einde gekomen aan het seizoen van de Supercar Challenge. Tijdens de Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen waren nog drie van de vier titels te vergeven. Voor geen enkele winnaar kwam de zege in het kampioenschap aangewaaid. 

GT Division

Op het Drenthse circuit kwam de GT Division samen met de GT & Prototype Challenge in actie. JR Motorsport-coureurs Michael Verhagen en Willem Meijer pakten de titel, maar moesten er hard voor werken: een spin in het gedrang bij de start van de eerste race wierp de BMW M4 Silhouette 3.2 terug naar de staart van het veld. Verhagen en Meijer vochten zich gedurende de race terug naar voren om de derde plek te claimen en als kampioenschapsleiders de finalerace in te gaan.

Het waren vooral JR Motorsport-teamgenoten Ward Sluys en Bas Schouten en Bob Herber in de BODA Racing Porsche 991 GT3 Cup die de grootste bedreiging voor de titelaspiraties van Verhagen en Meijer vormden, maar ook Speedlover Porsche 991 GT3 Cup-coureur John de Wilde maakte nog een kans op de titel. En het was juist De Wilde die de tweede race won. 

De Wilde’s zege op zondag, die kwam na een goede eerste race waarin een lekke band hem een waarschijnlijke overwinning kostte, was echter niet genoeg voor de titel: Verhagen en Meijer finishten als tweede en pakten daarmee meer dan genoeg punten om de GT Division-titel binnen te halen.

Voor Sluys en Schouten eindigde de titelstrijd in de pits. De Belgisch-Nederlandse rijderscombinatie schitterde op zaterdag nadat de BMW M4 Silhouette na een startincident de race van achteraan moest vervolgen en vechtend door het veld de overwinning in de eerste race pakte. Hetzelfde geluk was hen in race 2 niet gegund. 

Dankzij de derde plaats op zondag scoorde Bob Herber nét genoeg punten om in het kampioenschap voor racewinnaar De Wilde te blijven en het seizoen als tweede in de GT Division af te sluiten. 

Supersport 1 Division

Wederom was het Dennis de Borst die de Supersport 1 Division-titel won. De coureur van de FEBO Racing Team SEAT León Cupra TCR deed dat samen met Stan van Oord die zijn eerste titel in de Supercar Challenge pakte. 

René Steenmetz deed na zijn tweede plaats in de eerste race van de Hankook Finaleraces weer volop mee in de strijd om het kampioenschap. Hij had het geluk dat FEBO Racing op zaterdag in de slotminuten met pech te kampen kreeg: een probleem met de turbo kostte het team de overwinning en het voortijdig veiligstellen van de titel. JW Raceservice SEAT Sport León Cup Racer-coureurs Max Veels en Jack van der Ende bleven foutloos en wonnen op de valreep hun eerste race van 2018.

In de finale verging het De Borst en Van Oord beter: de door Ferry Monster Autosport geprepareerde SEAT reed de gehele wedstrijd op kop en ook druk van Peter Schreurs en Jonas de Kimpe in de tweede stint kon daar geen verandering in brengen. Van Oord bracht de FEBO SEAT zegevierend over de eindstreep om het kampioenschap binnen te halen. 

Supersport 2 Division

Brightfiber had zich in Spa-Francorchamps al van de titel verzekerd, maar dat weerhield rijders Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw er niet van om er in Assen nog eens vol voor te gaan. Het duo behaalde een mooie zege in de tweede race waarin zelfs de grote hoeveelheid resultaatseconden tijdens de pitstop de kampioenen niet kon hinderen.

De eerste race werd gewonnen door Remco de Beus. Na uitvallen van Brightfiber en Cor Euser in de laatste ronden was de MWR Racing BMW E36 M3-coureur de enige die rijdend over de finish kwam en zijn twee podiumresultaten in 2018 met een overwinning kracht bijzette.

Sport Division

Het gevecht om de Sport Division-titel werd door een drive-through-straf voor Rob Nieman beslist. Een te korte pitstop in de tweede race was genoeg voor Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup-rijders Chris Voet en Bart van den Broeck om voor de Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo te eindigen en hun tweede titel op rij te pakken.

De laatste overwinning van 2018 ging naar Joey van Splunteren. Nadat hij in de eerste helft van de wedstrijd als een buffer tussen teamgenoot Nieman en Voet had gefungeerd en zijn banden kon sparen, profiteerde de Spirit Racing Renault Clio RS 3-coureur in de tweede helft van de race van de straffen voor de auto’s voor hem en reed hij op hoog tempo naar de leiding en de zege.

Ook Henk Tappel kon feestvieren. De teambaas en coureur van Racing Team Tappel keerde terug naar zijn thuiscircuit waar hij tijdens de Gamma Racing Day onverslaanbaar was en trad aan met Harold Wisselink als tweede rijder in de BMW Zilhouette 2.0. Het duo reed een foutloze race op zaterdag en pakte de overwinning.