Supercar

Supersport 1 steelt de show tijdens DTM-weekend Zandvoort

17:33 16-07-2018

Ongetwijfeld geïnspireerd door de DTM-coureurs met wie de Supercar Challenge-rijders het weekend deelden en opgezweept door de vele toeschouwers die op het mooie raceprogramma waren afgekomen, voerde de Supercar Challenge wederom een waar spektakelstuk op tijdens de races op Circuit Zandvoort. 

Supersport 1

Een uniek gezicht in de Supercar Challenge afgelopen weekend: omdat de GT-klasse voor de gelegenheid met de GT&Prototype Challenge meereed, stonden de Supersport 1-deelnemers volledig in de spotlight. De strijd om de ‘outright’ overwinningen werd dit weekend tussen de toerwagens uitgevochten. 

Ferry Monster Autosport mag zich met trots het team van het weekend noemen. In prachtige, zomerse weersomstandigheden verzamelde het team uit het Zuid-Hollandse Numansdorp alle pole-positions en overwinningen en verdeelde deze tussen de SEAT León Cupra TCR’s van FEBO Racing Team en René Steenmetz.

In de eerste race herstelde FEBO Racing Team-coureur Dennis de Borst de kwalificatiestraf die hem was opgelegd voor het overschrijden van de track limits door in Tarzan de leiding te pakken. Strafseconden bij de pitstop wierp co-piloot Stan van Oord enige plaatsen terug, maar in het stevige maar eerlijke gevecht naar voren was hij succesvol: de jongeling claimde met 6 minuten te gaan de leiding van Ruud Olij in de Stichting Euro Autosport BMW E92 M3 en reed naar de overwinning.

Waar Steenmetz in de eerste race zijn pole niet om wist te zetten in de overwinning—hij finishte als derde achter Olij—lukte hem dit wel in de tweede race. Helemaal van harte ging het niet: na een matige start moest hij zich terug naar de kop werken. Door slim te rijden en zijn momenten te kiezen pakte de Steenmetz halverwege de race na een safety car-situatie de leiding. 

Een laatste poging van Van Oord om zijn teamgenoot in de verwarring van een gele vlag-zone met de finishvlag letterlijk in zicht in te halen kon Steenmetz maar ter nauwe nood afslaan: 2-tienden had hij aan het einde van de wedstrijd over. 

Ondanks Steenmetz’ goede weekend verliest hij wel de leiding in het kampioenschap: Van Oord en De Borst pakten nét iets meer punten waardoor zij het gat van één punt voorafgaand aan het weekend overbrugden. 

Dennis de Borst, FEBO Racing Team: “Het was een geweldig weekend! We wisten dat Zandvoort ons en de auto goed ligt. Wij zijn goed bekend hier, we rijden hier veel. 

“We hadden dit wel een beetje gehoopt, maar eerlijk gezegd, als je de tweede race vanaf de negende plek start en je mij vooraf had gevraagd of ik tweede zou worden, had ik daar geen antwoord op kunnen geven. We hoopten het en hebben het ook voor elkaar gekregen.”

Supersport 2

Eigenlijk had de Supersport 2 Division een twee dagen lang feestje voor het team rondom Nicolas Delencre moeten worden. De Why Not Pitstop Racing Events Peugeot 308 Cup reed op zaterdag met een kwartier te gaan en een goede 10 seconden voorsprong richting de eerste overwinning van het seizoen toen een steentje de waterpomp beschadigde en Delencre dwong te stoppen. 

Door het uitvallen van Delencre erfte Brightfiber Glasvezel Promotie Team de overwinning. Coureurs Rogier de Leeuw en Patrick de Vreede hadden in race 2 op hun beurt pech toen zij vanaf de tweede plaats uit de race spinden. 

In de race op zondag spoelde Delencre de bittere smaak van de eerste wedstrijd weg toen zijn Belgische crew zich in het Supersport 1-veld mengde en met een voorsprong van meer dan 40 seconden de klassewinst pakte en achtste algemeen werd.

De Leeuw en De Vreede houden ondanks hun nul-score in de tweede race wel de leiding in het kampioenschap. Doordat hun BMW E46 M3 tijdens de races in Spa en Zolder maximaal scoorden, staan zij nog altijd tientallen punten voor op Delencre die het eerste raceweekend van het seizoen afwezig was. Remco de Beus deed met twee tweede plaatsen ook goede zaken in het kampioenschap. De MWR Racing BMW E36 M3-coureur staat nu derde.

Sport

Rob Nieman klaagde het hele weekend over hoe zijn Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo op het hete Zandvoortse asfalt met de voorbanden omging. Desondanks kreeg hij het voor elkaar om de volle 47 beschikbare punten te scoren. De Noord-Hollander controleerde in beide races vanaf pole-position het tempo. In zowel race 1 als 2 volgde de Racing Team Tappel BMW Zilhouette 2.0 van rijders Henk Tappel en Harold Wisselink de Clio over de eindstreep.

In het Sport-kampioenschap neemt Nieman de toppositie weer over van Traxx Racing Team’s Bart van den Broeck en Chris Voet die derde en vijfde werden. 

Rob Nieman (Spirit Racing): “In Zolder stond ik in de tweede race na drie ronden aan de kant met een snaar eraf. Dat zijn nul punten en dan verlies je de leiding in het kampioenschap. 

“We zijn vol in de aanval gegaan: niet rekenen en niet trutten en allemaal van dat soort onzin. We zijn er vol ingegaan en hadden pole in races 1 en 2. 

“Dit is voor de komende vier weken genieten.”

Gamma Racing Day

Over een maand wordt de actie in de Supercar Challenge hervat tijdens de Gamma Racing Day gehouden op 17, 18 en 19 augustus op TT Circuit Assen. Ook keren de GT-wagens dan weer terug in het Supercar Challenge-veld.