Supercar

Spectaculaire overwinning FEBO Racing in eerste race Zandvoort DTM-weekend

22:30 14-07-2018

Dennis de Borst en Stan van Oord zijn erin geslaagd de eerste Supercar Challenge-race van het DTM-weekend in Zandvoort te winnen. Het FEBO Racing Team SEAT León Cupra TCR-duo reed op spectaculaire wijze naar de overwinning door in de slotminuten de leiding te pakken na een spannend duel met de Stichting Euro Autosport BMW E92 M3 van Ruud Olij. Brightfiber Glasvezel Promotie Team-coureurs Rogier de Leeuw en Patrick de Vreede haalden dankzij een late uitvalbeurt van Nicolas Delencre de zege in de Supersport 2-klasse binnen. Rob Nieman zette zijn goede vorm van de kwalificatie voort en reed in de Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo naar de zege in de Sport-divisie.

Supersport 1

Pole-sitter René Steenmetz zag bij het zwaaien van de groene vlag een handvol auto’s buitenom in Tarzan voorbijgegaan. De Ferry Monster Autosport SEAT León Cupra TCR-coureur nestelde zich op de vijfde plaats. Dennis de Borst, gestart vanaf de tweede plaats nadat de FEBO Racing Team pole-position ontnomen was als straf voor het overschrijden van track limits, liet blijken op herstel uit te zijn: in enkele ronden sloeg De Borst al een gat van enkele seconden.

Van lange duur was de voorsprong van de SEAT León Cupra TCR-toerwagen niet. Een flinke crash van Pascal Ehlert bracht de safety car de baan op. 

Met alle voorsprongen tenietgedaan, besloot het gehele veld achter de safety car de pits in te duiken voor de verplichte pitstop. Hoewel Van Oord als eerste van de wagens mét tijdstraf de overvolle pitstraat uitreed, moest hij vier auto’s zonder extra pitstopseconden voor zich dulden. Onder hen Jack van der Ende. De JW Raceservice SEAT Sport León Cup Racer had optimaal geprofiteerd van de extra tijd die de koplopers in de pits moesten wachten en sloot als leider achter de safety car aan.

Met nog een klein half uur te racen werd de wedstrijd weer vrijgegeven. De eerste ronde van de hervatting zag de top 5, aangevoerd door Van der Ende, wegbreken van de rest van het veld. Ruud Olij in de Stichting Euro Autosport BMW E92 M3, gestart vanaf de tweede startrij en zonder strafseconden, begon bij Van der Ende aan te dringen om met een sublieme uitremactie bij ingaan van de Hans Ernst Bocht de eerste plaats op te eisen. 

Ook achter de BMW M3 van Olij braken gevechten los: Een afgeslagen inhaalpoging van Robert van den Berg in de Harders Plaza BMW E90 op Van Oord opende de deur voor Steenmetz om door te schuiven naar plek drie. 

Uit de serie scrimmages die volgde in de strijd vooraan kwam uiteindelijk Van Oord als winnaar naar voren. De FEBO Racing-piloot versloeg teamgenoot Steenmetz nadat die in een fout was gedwongen om in tandem het gat van seconden naar Olij dicht te rijden, terwijl Van der Ende zijn toppositie niet vast wist te houden en uiteindelijk terugviel naar plaats zes aan de finish. 

Gedwongen door de wegtikkende tijd voerde Van Oord de druk op bij de BMW van Olij. Met succes: met 6 minuten te gaan miste Olij de apex in bocht 9 en kon Van Oord zijn SEAT naar de leiding sturen. Steenmetz probeerde mee te liften maar zijn verwoede pogingen baarden geen vruchten: het was Stichting Euro Autosport-rijder Olij die na bijna 62 minuten als tweede over de finish kwam, een goede 4 seconden achter het zegevierende FEBO Racing Team.

Stan van Oord (FEBO Racing Team, winnaar): “Ik had een supermooi gevecht met Ruud Olij, René Steenmetz en Robert van den Berg: het was op het scherpst van de snede, maar wel allemaal heel fair. Om dan te winnen is super. Ik had wel geluk dat Ruud een foutje maakte waar ik van kon profiteren want voor de rest was hij supersnel. Maar we hebben gewonnen en dat is super. Morgen gaan we voor hetzelfde resultaat.”

Supersport 2

Niemand kon Nicolas Delencre van de overwinning in de Supersport 2-divisie afhouden. Niemand—wel een steentje. Met het einde in zicht en een voorsprong van meer dan 10 seconden, beschadigde een klein steentje de waterpomp van de door Why Not Pitstop Racing Events geprepareerde Peugeot 308 Cup. Om motorschade te voorkomen kon de Belg niet anders dan zijn bolide te parkeren.

Patrick de Vreede, die zijn Brightfiber Glasvezel Promotie Team BMW E46 M3 deelt met Rogier de Leeuw, had toen Remco de Beus al ingehaald voor de tweede plaats en werd door het uitvallen van Delencre gepromoveerd naar de leiding in ‘SS2’. In het kleine kwartier dat nog geracet moest worden bleef De Beus in zijn MWR Racing BMW E36 M3 in het kielzog van de De Vreede, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in zijn merkgenoot.

Sport

Net als in de ochtendtraining stond Rob Nieman bovenaan in de Sport-divisie. Zijn voorsprong aan de finish bedroeg bijna 10 seconden. Toch was het niet zo eenvoudig als de uitslag doet vermoeden: de voorwielaangedreven Renault Clio 1.6 Turbo had op het hete Zandvoortse asfalt moeite de banden heel te houden, wat Nieman ervan weerhield bij de BMW Zilhouette 2.0 van achtervolgers Henk Tappel en Harold Wisselink weg te lopen. Pas in de slotfase kon Nieman het Racing Team Tappel van zich afschudden. 

Wisselink moest in de laatste ronden zelfs zijn spiegels in de gaten houden voor de Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup die de aanval op plaats twee had ingezet. Chris Voet had echter niet genoeg tijd om zichzelf en co-piloot Bart van den Broeck de tweede plaats cadeau te doen.

Rob Nieman (Spirit Racing, winnaar): “Het was warm dus de voorbanden van de Clio kregen aardig op hun donder, dat zag je bij de auto van mijn teamgenoot Bart Drost die een lekke voorband had. Het managen van de banden, wat ons in de kwalificatie goed lukte, lag nu anders. Volgens mij zat Harold Wisselink wel 40 minuten lang op een seconde achter mij en ik móest netjes blijven rijden om de banden in goede staat te houden. Ik zag dat hij zich op een gegeven moment begon te verremmen en ik pakte iedere keer 5, 10 meter. De laatste drie rondjes kon ik de afstand gelijk houden: ik was als de dood dat ik ook een lekke band kreeg. Dat is gelukkig niet gebeurd. We leidden van het begin tot het eind en dat is waar we het voor doen.”

Race 2

Zondag is een rustige dag voor de Supercar Challenge-deelnemers. Pas nadat het DTM-geweld is afgelopen komen de Supercars in actie: om 16:35 gaat race 2 van start. Deze zal over de gebruikelijke 60 minuten + 1 ronde verreden worden.