Podiumplaats in Supercar Challenge smaakt naar meer voor Erwin van Dijk

00:00 22-01-2014

Tijdens de Finaleraces van de Supercar Challenge afgelopen seizoen op TT-Circuit Assen verscheen er in de Sport-divisie een nieuwe Lotus Exige aan de start. Achter het stuur zat Erwin van Dijk, die in de jaren daarvoor druk bezig was geweest om deelname aan de Supercar Challenge te verwezenlijken en tijdens de Finaleraces eindelijk zijn Lotus en budget raceklaar had. Van Dijk behaalde in de race op zondag meteen een podiumplaats. Dat smaakt naar meer, want van Dijk wil komend seizoen vaker aan de Supercar Challenge deel gaan nemen.

Van Dijk was voor zijn debuut aan de Supercar Challenge al geen onbekende meer in de racerij. “Het is voor mij ooit eens begonnen bij Vive le France op een ovalbaan bij het circuit van Lelystad. Daar werd ik toen derde, dus dat smaakte meteen naar meer”, aldus Van Dijk. “Daarna ben ik met een Renault 5 trackdays gaan rijden, maar dat raakte ik op een gegeven moment toch wel beu omdat er geen competitie in zit en je uiteindelijk dan toch alleen maar rondjes aan het rijden bent.”

Van het een kwam het ander en niet veel later was Van Dijk al in de racerij actief. “Samen met een paar anderen ben ik toen mijn echte licentie gaan halen en heb ik een paar wedstrijden met een Renault 5 in de DNRT gereden, eerst in de Toerklasse en later in de Sportklasse”, vertelt Van Dijk. “Hier werd echter toch best vaak schade gereden, waardoor ik na een tijdje weer naar een andere klasse uit ben gaan kijken.”

Van Dijk kwam hierna terecht bij de youngtimers, in het bijzonder het YTCC. “Ik hielp destijds al een vriend mee met een Renault Alpine en uiteindelijk kreeg ik in 2007 zelf de mogelijkheid om met een Renault Alpine mee te gaan rijden in het YTCC”, legt Van Dijk uit. “In het YTCC heb ik schitterende jaren gehad, met vele gevechten voorin het veld en mooie startvelden. Ik ben daar in totaal twee keer op een tweede plaats in het kampioenschap geëindigd.” 

Toch wilde Van Dijk na een paar seizoenen iets anders proberen. “Het YTCC reed voornamelijk alleen korte races tijdens raceweekenden waar weinig mensen kwamen kijken. Daarnaast werd er aan promotie ook niet zo heel veel gedaan. Om mijn sponsoren toch meer te kunnen bieden ben ik toen verder gaan kijken, waarbij mijn voorkeur toch naar de Dutch Supercar Challenge uitging”, vertelt Van Dijk. “In het YTCC leerde ik bovendien Jan van der Kooi kennen, waar Jan met een Lotus Europa meereed. In het YTCC hebben we samen veel mooie duels gehad. Door Jan heb ik toen ook al via Momentum Racing eens een kijkje in de keuken kunnen nemen bij de Supercar Challenge.”

Na de introductie door Jan van der Kooi was Van Dijk meteen verkocht. “Het complete plaatje van de Supercar Challenge spreekt me gewoon enorm aan. Er is veel aandacht voor publiciteit, er wordt gereden op mooie evenementen en door de diversiteit aan teams en auto’s biedt je je sponsoren ook iets extra’s”, aldus Van Dijk. “De klasse heeft voor ieder wel wat wils, variërend van Ferrari’s tot BMW’s en Clio’s. Ik hoef dan ook niet helemaal voorin mee te rijden in de Super GT ofzo, maar vind het gewoon al mooi om hiervan deel uit te maken. Toen heb ik dus tegen mezelf gezegd dat ik ook Supercar Challenge wilde gaan rijden.”

Van Dijk had de keuze dan ook snel gemaakt. Via Jan van der Kooi werd een Lotus Exige aangeschaft die Van Dijk daarna helemaal zelf op ging bouwen.  Samen met Luco Hornsveld werd het plan opgevat om samen een team te runnen waarbij Luco zijn bekende Seat Leon SuperCopa zou besturen en Erwin van Dijk de Lotus. Helaas bleek het budget van Van Dijk door de crisis voor de start van het seizoen niet toereikend genoeg om de Lotus af te kunnen bouwen. Omdat Van Dijk echter al afspraken had gemaakt met sponsoren werd er een tussenoplossing gevonden in het ondersteunen van Luco, waarbij de sponsoruitingen dan op zijn Seat te zien waren. Daarnaast waren de sponsoren van Van Dijk dat jaar ook nog op de Lotus van Guillaume Schulz te zien en reed Van Dijk zelf nog wel een paar wedstrijden in het YTCC.

In de tussentijd richtte Van Dijk ook zijn bedrijf Zoet Racing op. Zoet Racing restaureert onder andere historische wagens zoals Renault Alpines. Omdat het door de crisis erg moeilijk was om sponsoring te vinden en omdat Van Dijk erg druk was met de opstart van zijn bedrijf schoof Van Dijk zijn ambitie om in de Supercar Challenge te racen op de langere termijn.

Uiteindelijk duurde het dus tot de Finaleraces van 2013 voordat Van Dijk eindelijk met zijn door zichzelf opgebouwde Lotus Exige aan de start van de Supercar Challenge kon verschijnen. Een droom die na al die jaren werkelijkheid werd. In de tussentijd was er al wel geïnvesteerd in een mooie tent en andere spullen om meteen goed voor de dag te kunnen komen.

Vol goede moed begon Van Dijk met zijn nieuwe in het oranje gespoten Lotus Exige op vrijdag aan de vrije trainingen. Na een goede kwalificatie was de eerste race op zaterdag echter maar van korte duur. “Ik reed achterop Luc de Cock, die gespind was. Voor mij was dat meteen einde race, met aardig wat schade tot gevolg”, aldus Van Dijk. “Erg jammer, maar we konden er beiden weinig aan doen. Wel was het extra zuur dat ik nou net tegen een andere Lotusrijder aan moest rijden.”

Met hulp van Van der Kooi kon de auto s’avonds toch weer opgelapt worden. De ultieme beloning voor al die jaren werk kwam in de race op zondag, waar Van Dijk na spannende gevechten met onder andere Rob Nieman een knappe podiumplaats behaalde. “Ik denk elke dag nog aan dat moment terug, dat was toch wel de kroon op al die jaren werk en is waar ik altijd van gedroomd had.”

Van Dijk heeft dan ook de smaak te pakken en wil ook in 2014 aan de Supercar Challenge deel gaan nemen. ”Op dit moment is het zeker dat ik drie evenementen ga rijden, op Circuit Zolder en twee keer op Assen tijdens de GAMMA Racing Day en de Finaleraces”, aldus Van Dijk. “Maar ik ga proberen om alle wedstrijden te rijden. Tijdens de Finaleraces heb ik gezien dat ik competitief kan zijn in de Sport-divisie en zeker de strijd aan kan gaan met onder andere de Clio’s van Rob Nieman. Daarnaast stappen Aart Bosman en Erik van den Munckhof over naar een andere klasse, wat mijn kansen in deze divisie vergroot. De Sport-divisie vind ik ook een mooie klasse waarin een felle strijd geleverd wordt. Ik ga de uitdaging voor het gehele jaar dan ook graag aan en ga de komende maanden hard proberen om voldoende budget bij elkaar te krijgen.”

Aan enthousiasme en passie voor de autosport is bij Erwin van Dijk in ieder geval geen gebrek en het zou dan ook mooi zijn als we hem dit jaar het gehele seizoen in de Supercar Challenge terug gaan zien!

Bezoek ook eens zijn website: www.zoetracing.nl