Supercar

Max Aschoff wint eerste race op Spa-Francorchamps, veel positiewisselingen in Sportdivisies

19:02 22-06-2019

Het is zonnig en warm op het circuit in de Belgische Ardennen wanneer de ruim 40 rijders zich voorbereiden op de start van de eerste race. Bij de GT&Prototypes was Stephan Rupp in de kwalificatie extreem veel sneller dan de andere LMP3’s en de vraag is of hij snel afstand weet te nemen. In de andere divisies zijn de verschillen kleiner en kan een mooie strijd verwacht worden.

Wanneer de wagens achter de safetycar op weg gaan voor de opwarmronde wordt de Lamborghini Super Trofeo van Max Weering de pitstraat in geduwd. Gelukkig is het probleem snel verholpen en kan hij vanuit de pitstraat starten.

De vijf verschillende klassen van de Supercar Challenge en de GT&Prototype Challenge brullen na een rollende start naar de eerste La Source hairpin. Een dik veld van 40 wagens dringt zich een weg door deze flessenhals en gaat op weg naar de vermaarde Raidillon. Daar gaat het fout met Henk Tappel, die zijn BMW Zilhouette 2.0 via de pitstraat naar boven stuurt, waar hij in contact komt met Remco de Beus. Ook Ruud Olij heeft problemen met zijn BMW, maar kan de strijd met voorschade voortzetten. Al in de eerste ronde moet de safetycar op de baan verschijnen. Na de herstart heeft de imposante Ginetta Nissan LMP 3 van Max Aschoff de kop overgenomen van poleposition man Stephan Rupp.

In de GT divisie rijdt John de Wilde op kop voor Floris Dullaart en Bob Herber. Thomas Winkler schiet naar beneden in de rangschikking na contact met zijn teamgenoot Alfred Winkler. Weering rijdt vannuit de achterhoede van het veld in rap tempo naar voren, na zeven ronden rijdt hij al op P15 en heeft aansluiting gevonden met de GT-rijders.

In de Supersport1 is het wederom close racing. Dennis de Borst, Stephan Polderman en Thijmen Nabuurs rijden als een lint over het Ardenner asfalt. In ronde vijf neemt de verrassend snelle Polderman de leiding over en een ronde later passeert ook Nabuurs De Borst.

In de Supersport 2 is het Maxime Oosten die vanaf poleposition een flinke voorsprong neemt op de Saker van Robin Greenhalgh. De Beus heeft na het incident met Tappel terrein verloren.

In de Sport divisie heeft Rob Nieman, die vanochtend zijn snelste tijd wegens track limits moest inleveren, na het uitvallen van Henk Tappel de kop overgenomen, met Chris Voet in zijn Peugeot RCZ als achtervolger.

Vooraan blijft Max Aschoff op kop en wordt nu gevolgd door Jean-Pierre Lequeux met een gelijkwaardige LMP3. Marcelo Marateotto ligt derde met zijn Norma M20FC. Poleman Stephan Rupp is teruggezakt naar een vijfde positie achter Laurents Hörr, die vorige week nog de zaterdag wedstrijd van de Road to Le Mans wist te winnen. In de chicane spint Ruud Olij van de baan, hij valt stil en moet definitief opgeven.

Wanneer de auto van Olij achteruit gesleept wordt moet hij de ingang van de pitstraat oversteken. Net op dat moment komt Max Veels binnen voor zijn pitstop en hij heeft enorme pech, want hij moet wachten tot de ingang weer vrij is. Hij verliest kostbare seconden voor hij de pitstop kan maken.

Na alle verplichte  pitstops behoudt Aschoff de leiding, met nu een oprukkende Hörr  en daarachter Marateotto. Jean Marc Ueberecken, die het stuur heeft overgenomen van Jean-Pierre Lequeux ligt vierde. In de CN-klasse ligt Tim Verbergt, die Tom Boonen afloste, aan de leiding voor Kraft Racing teamgenoot Stienes Longin.

Ook in de GT divisie is de spanning hoog opgelopen. Floris Dullaart ligt met de Certainty Porsche 991 GT3 Cup aan kop, maar John de Wilde zit daar maar heel kort achter. Ook Ward Sluys met de JR Motorsport BMW M4 Silhouette gaat zich bemoeien met deze boeiende strijd.

In Supersport 1 zijn in de loop van de race en na de pitstops de meeste beslissingen gevallen. Stan van Oord heeft na de wissel met Dennis de Borst een flinke voorsprong opgebouwd op Lorenzo van Riet, die op zijn beurt de plaats overnam van Thijmen Nabuurs. René Steenmetz ligt daar weer zes seconden achter. In ronde 11 valt Marcel van der Maat net na La Source stil, hij moet zijn BMW E46 GTR aan de kant zetten en zijn race is over.

In Supersport 2 is er geen vuiltje aan de lucht voor Milan Teekens die het stuur heeft overgenomen van Maxime Oosten. De BMW Zilhouette rijdt in niemandsland en heeft in zijn klasse geen tegenstand meer, want Greenhalgh rijdt op grote afstand. Maar te vroeg juichen heeft in de autosport geen zin. In de voorlaatste ronde valt Teekens stil midden op de baan bij de snelle Blanchimont-bocht met dubbel geel gezwaaide vlaggen als gevolg.

In de Sport divisie heeft equipe Chris Voet/Bart van den Broeck de leiding overgenomen van Rob Nieman, die nog wel flink aan het knokken is om de plaatsen te verwisselen.

In de klasse met de Radicals SR3 is Alain Berg de sterkste, hij levert de gehele race strijd met de Leon Cupra's uit de Supersport 1, maar wint in zijn klasse. Antoine Mattéo en Hector Gouraud in de tweede Radical finishen als tweede. 

In de uiterste slotfase wordt het nog erg spannend voor de raceleider. Pieder Decurtins komt nog tot 1.010 seconde van Aschoff, maar  kan de Duitser niet meer van de overwinning beroven. De derde plaats is voor Marcelo Marateotto.

Equipe Boonen-Verbergt zijn de snelste in de klasse CN gevolgd door Longin.

In de GT klasse is het toch weer John de Wilde die de winst naar zich toe trekt, gevolgd door Floris Dullaart op 3.452 seconde en derde man Ward Sluys op 7.524.

In de Supersport 1 zijn Dennis de Borst en Stan van Oord te sterk voor Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet. In eenzelfde Leon Cupra TCR pakken René Steenmetz en Stephan Polderman de derde podiumplaats.

Door het late uitvallen van Milan Teekens en Maxime Oosten pakken, ondanks hun grote achterstand, Robin en Jerome Greenhalgh toch de winst in Supersport 2, voor Teekens/Oosten, die toch nog geklasseerd worden als tweede.

In de Sport divisie zijn het de Belgen Chris Voet en Bart van den Broeck die hun Peugeot RCZ met 3.793 voorsprong op Rob Nieman als eerste over de finish brengen. Als derde wordt Tim Schulte geklasseerd, al is het wel op  flinke achterstand.