Floris Dullaart wil vooral meters maken
Startnummer 115 in de GT divisie is om het maar zo te zeggen een echte Nederlandse Porsche. Gespoten in onze nationale kleur oranje met een grote brute leeuw op de zijkant. De neus van de wagen zou zo als publiekstrekker door de KNVB kunnen worden ingezet ter promotie van hun spelletje. Eigenaar en rijder is de bescheiden Floris Dullaart, die inmiddels kan terugkijken op een leuke carrière in de autosport waarvan wat hem betreft het eind nog niet in zicht is.
Het Supercars-seizoen 2019 begon voor Floris Dullaart met een valse start doordat hij zowel de wedstrijd in Magny Cours als die op Zolder moest missen. “De motor van de Porsche maakte om een of andere reden die we niet konden vinden te weinig vermogen, waarna we hem uiteindelijk hebben teruggestuurd naar de fabriek Tot de motor weer in orde is hebben we zo lang een leenmotor van ze.”
Hierdoor loopt Dullaart inmiddels in punten flink achter op zijn conculega’s, maar dat vindt hij eigenlijk niet zo’n probleem. Hij baalt er meer van dat hij kostbare tracktime is misgelopen. “Als het om de punten gaat ben ik niet zo serieus, ik heb liever de auto goed onder controle om daarna aan de details te werken.”
Toch is het Floris niet vreemd om met een achterwielaandrijver te rijden, want de afgelopen jaren was hij te vinden in de BMW M3 Cup en sinds vorig jaar in de Westfield Cup. Daarnaast wordt er regelmatig een Porsche GT3 losgelaten tijdens trackdays om maar meters te maken. “Op de M3 was ik op een gegeven moment wel een beetje uitgekeken. Een heerlijke auto om mee te rijden hoor, maar het was eigenlijk de laatste jaren alleen maar stuivertje wisselen tussen mij en Cor Euser.”
Hierdoor volgde in 2018 de overstap naar de open Engelse sportwagentjes. En in het geval van Dullaart werd het meer dan een enkele Westfield, want ook zijn beide broers Sander en Daan en ook neefje Rover vormen met vier wagens een (h)echt familie team die al snel door hun klassegenoten de Daltons werden genoemd. “En dit jaar komt er nog een vijfde lid bij, mijn zoon Storm. Hoe we dat dan weer met onze bijnaam gaan doen zien we dan wel weer.”
De focus op twee klassen is wat teveel van het goede en daarom richt Floris zich dit jaar toch vooral op de Porsche 991 GT3 in de Supercar Challenge, omdat dit de wagen is waarmee hij op sportief niveau verder wil. “Ik wil uiteindelijk gewoon vooraan mee strijden en er niet als een elastiekje achter hangen.” De gedachten voor de toekomst gaan richting deelname aan bijvoorbeeld de Europese Porsche Cup als hij de wagen volledig beheerst zoals hij het graag zou zien. Volgens de man uit Epe een hoge lat voor zichzelf, maar niet onmogelijk.
De Porsche 991 wordt ingezet en onderhouden door Certainty Racing van Dillon Koster, mede omdat er in zijn dagelijkse drukke bestaan gewoon onvoldoende tijd over is om de zaken te regelen buiten het racen om. Daarnaast kan Floris altijd bij de zeer ervaren Zandvoorter terecht voor hints en tips, al weet hij met zijn ruim 10 jaar race-ervaring wel waar Abraham de beste benzine haalt. “Kampioen zal ik niet meer worden.” besluit Dullaart, “Maar een paar keer op het podium zou ook wel heel erg mooi zijn. Daar gaan we voor.”
Dullaart voerde daad bij het woord, want hij won de tweede race tijdens de Spa Euro Races.