Supercar

Winst voor Cor Euser, equipe Nabuurs-Van Riet, equipe Oosten-Teekens en Henk Tappel in race 2 op Assen

16:57 18-08-2019

Max Weering start de tweede Supercar Challenge race vanaf de beste startplaats met naast hem Cor Euser in de Marc II V8. In de Supersport 1 divisie vertrekt Dennis de Borst vanaf poleposition. In de Supersport 2 zijn het Equipe Oosten-Teekens die zich het beste gekwalificeerd hebben, maar Maxime Oosten gaat starten vanuit de pits, omdat hij ook in de Mazda MX-5 race heeft gereden  en wat tijd te kort komt om op tijd in zijn BMW Zilhouette te stappen. In de Sport divisie is het thuisrijder Henk Tappel die de beste plaats heeft behaald.

Gelijk na het loslaten van het veld is er een startcrash op het rechte stuk waar twee auto’s bij betrokken zijn. De Zilhouette van Jan Berry Drenth is flink beschadigd en de safetycar komt de baan op. Nadat alles weer veilig is volgt de herstart waarbij Max Weering met de Lamborghini Trofeo aan kop blijft voor Cor Euser en Floris Dullaart. John de Wilde ploegt door het grind na contact.

In de supersport 1 heeft Jacky van der Ende de kop genomen voor Thijmen Nabuurs in een zelfde Leon Cupra. Wederom moet de safetycar de baan op om gelegenheid te geven om de Saker van vader en zoon Greenhalgh weg te slepen, die gespind is in de eerste Haarbocht.

In de Supersport 2  heeft Peter Koelewijn de beste herstart met zijn BMW Compact GTR, gevolgd door Bernard Blaak in de ACNN BMW Zilhouette. In de Sport Divisie is het Henk Tappel die vooraan rijdt en verrassend gevolgd wordt door de waterstof Forze VIII van Leo van der Eijk.

Aan de kop in de GT Divisie heeft Cor Euser de leiding overgenomen van Max Weering. Hun onderlinge afstand blijft echter gering. Daarachter zijn het vijf Porsches 991 GT3 met Floris Dullaart voorop, gevolgd door John de Wilde, die veel achterstand heeft ingehaald na zijn uitstapje in de beginfase.

Het wordt steeds donkerder in Assen. De eerste regendruppels komen naar beneden, maar de regen blijft gelukkig weg. De Porsche van Pascal Teekens komt vast te zitten in de Ossebroeken-bocht. Er wordt met dubbel geel gevlagd in bocht 3, 4 en 5. De pitwindow voor de verplichte rijders wissels gaat open, eerst voor de Supersport 2 en de Sport klasse  en vervolgens voor GT en Supersport 1 Divisie.

Roger Grouwels krijgt een drive through penalty nadat hij een andere deelnemer van de baan drukte. Na alle pitstops en de gevolgen van de successeconden behoudt in de GT Divisie Cor Euser de kop voor Max Weering en de opgerukte Dick Freebird.

In de Supersport 1 is het Lorenzo van Riet, die het stuur heeft overgenomen van Thijmen Nabuurs, die de leiding heeft voor René Steenmetz. Max Veels, teamgenoot van Jacky van der Ende rijdt op een derde plaats, alle drie met een Leon Cupra.

In de Supersport 2 is het nog steeds Peter Koelewijn aan de leiding, gevolgd door Milan Teekens met hun uit de pits gestarte BMW Zilhouette. Bernard Blaak is de beste ACNN Zilhouette Cup coureur op plaats drie.

In de Sport Divisie is het nog steeds Henk Tappel die de leiding heeft voor de waterstof Force VIII van Leo van der Eijk. Een prachtig resultaat voor het enthousiaste en dynamische Forze Hydrogen Electric Racing Team.

In de slotfase worden nog de nodige straffen uitgedeeld voor track limits, te hard rijden in de pitstraat en inhalen onder de gele vlag. Tappel en Blaak krijgen allebei 10 seconden straftijd erbij maar ondanks deze straf wint Tappel zijn klasse.

Cor Euser wint net als 17 jaar geleden in het tweede jaar van de Supercar Challenge de race tijdens de Gamma Racing Day, nu gevolgd door Max Weering. In de Supersport 1 wint equipe Nabuurs-Van Riet de race. In de Supersport is het toch nog equipe Oosten-Teekens die in de slotfase Peter Koelewijn weten in te halen en hun klasse winnen. Bernard Blaak is de beste ACNN Zilhouette coureur op plaats drie.

Enorme blijdschap bij alle medewerkers van de waterstof Force bolide met hun tweede plaats in de Sport-klasse en vooral dat de wagen zonder problemen de 50 minuten race heeft volgemaakt.