Wat is de Dutch Supercar Challenge?
De Dutch Supercar Challenge is de afgelopen jaren tot het grootste GT- en toerwagen kampioenschap van de Benelux. Door volle startvelden, schitterende bolides en spannende races is de klasse uitgegroeid tot een ware publiekstrekker. In 2012 komt de klasse in actie tijdens tien evenementen, met onder andere de DTM en de ADAC GT Masters op Zandvoort, het FIA WK GT1 op Circuit Zolder en de Superleague Formula op TT-Circuit Assen.
Het format van de Dutch Supercar Challenge
Er is in de afgelopen jaren een format ontwikkeld die het mogelijk maakt met twee rijders een wagen (en de kosten) te delen. De races in het kader van de Dutch Supercar Challenge vinden altijd plaats in het weekend. Op de vrijdag zijn er de vrije trainingen van 30 tot 60 minuten, op zaterdag de kwalificaties en de eerste race en op zondag een tweede race. De races duren minimaal 45 en maximaal 60 minuten in verband met het verbod op tanken en een verplichte pitstop.
Verdeling divisies
In de Dutch Supercar Challenge wordt gereden met zeer verschillende wagens met verschillende motorvermogens. Er is een indeling gemaakt in vijf divisies; GT, Supersport I, Supersport II, Sport I en Sport II. Deze indeling is gemaakt op basis van de verhouding tussen het wagengewicht en het motorvermogen. Dit wordt gecontroleerd door het Powerlog systeem wat in samenwerking met Ingenieursbureau Esquisse is ontwikkeld. Het bestaat uit een klein kastje wat in alle auto's wordt gemonteerd. Met behulp van een G-krachtsensor, een gyroscoop en een GPS ontvanger voor o.a. het meten van de snelheid wordt via de gebruikelijke natuurkundige formules het vermogen berekend. Immers het gewicht van de wagen inclusief rijder is bekend en door de acceleratie te meten is eenvoudig het vermogen terug te rekenen.
Door de divisieverdeling is de Dutch Supercar Challenge bereikbaar voor veel teams, auto’s en coureurs. Hieronder vindt u een korte uitleg per divisie.
GT-divisie 2,7 kg/pk – In deze divisie komen de dikke kanonnen in actie. Bolides zoals de Corvette C6.R GT1, de Praga R4s en de Viper GT2 strijden hier om de ereplaatsen.
Supersport I-divisie 3,7 kg/pk – In deze divisie zijn veel Porsches, maar ook BMW’s en silhouettes terug te vinden. Zo racen onder andere de voormalige BRL Mondeo’s in deze klasse.
Supersport II-divisie 4,5 kg/pk – Deze divisie kent veel BMW’s en Seat Leon SuperCopa’s. Daarnaast zijn er enkele Sakers en fraaie Lotussen. Het veld is zeer divers, en eigenlijk staan er elke race wel nieuwe coureurs op het podium.
Sport I-divisie 5,2 kg/pk – Hierin komen onder andere BMW’s uit met 3,0 liter motoren, zoals van het type E36 M3. Ook kent deze divisie verschillende Lotussen.
Sport II-divisie ntb kg/pk – Een nieuwe divisie in 2012, die de opstapklasse moet worden voor coureurs vanuit bijvoorbeeld de DNRT. In deze klasse komen onder andere Renault Clio’s aan de start.
Handicap regeling
Tijdens iedere race is er voor alle rijders een verplichte pitstop van 60 seconden die het mogelijk maakt van rijder te wisselen. Een deel van de wagens wordt namelijk bezet door twee rijders en een deel rijdt alleen.
Doordat er een grote verscheidenheid aan rijders deelneemt met verschillende ervaringsniveaus is er een zogenaamde ‘handicapregeling’. Indien een de deelnemer een wedstrijd wint moet hij tijdens de eerstvolgende race 15 seconden langer in de pits staan. De nummer twee moet dat 10 seconden langer doen en de nummer drie 5 seconden. Zodra een finishplaats lager dan 3 wordt gehaald wordt dit ook weer afgebouwd. Een vierde plaats leidt tot 5 seconden minder, een vijfde 10 seconden en een zesde plaats of lager 15 seconden totdat de standaard 60 seconden weer van kracht zijn. Dit systeem garandeert een optimale strijd tussen de pro’s, semi-pro’s en gentlemen drivers.
Kalender 2012
De Dutch Supercar Challenge kent in 2012 een schitterende kalender. In totaal zijn er tien evenementen, met onder andere de DTM en de ADAC GT Masters op Zandvoort, het FIA WK GT1 op Circuit Zolder en de Superleague Formula op TT-Circuit Assen. Al deze evenementen staan garant voor veel publiek en publiciteit.
3-4-5 april: Pre season testdagen, Circuit Zolder *
22-04: FIA GT1, Circuit Zolder
06-05: ADAC Masters, Circuit Park Zandvoort
27-05: GT Open, Nürburgring
24-06: Euroraces, Spa Francorchamps
08-07: Zolder Superleague, Circuit Zolder
05-08: Gamma Racing Day, TT-circuit Assen
26-08: DTM, Circuit Park Zandvoort (1)
02-09: Superleague Formula, TT-circuit Assen (2)
14-10: Racing Festival, Spa Francorchamps
28-10: Finaleraces, TT-circuit Assen
* Onder voorbehoud
(1) Alleen GT- en Supersport I-divisie
(2) Alleen Supersport II-, Sport I- en Sport II-divisie
Invitatie evenementen buiten kampioenschap
5 t/m 9 september: 24h of Zolder, Circuit Zolder
21 t/m 23 september: AvD 100 Meilen rennen, Monza
Hospitality
Tijdens de evenement heeft de DSC een grote hospitality tent, waar de DSC gasten en gasten van de DSC teams op zondag ontvangen. Op vrijdag en zaterdag is de tent ‘open’ voor rijders en teamleden voor een drankje en eventueel zaterdag, bij tijdige aanmelding, om mee te eten. Op zondag is de tent alleen toegankelijk met een hospitality bandje die om de pols bevestigd dient te worden. Vanaf 09.00 uur staat de koffie/thee klaar met wat lekkers en tussen 12.00 – 15.00 uur wordt er een koud- en warm buffet geserveerd voor de gasten volledig verzorgd door ons eigen cateringteam.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie ontvangen over de Dutch Supercar Challenge? Neem dan contact met ons op, we staan u graag te woord.
Dick van Elk - V-Max Racing Management
T 0031 (0) 76 5430 200