Supercar

Voorbeschouwing Spa Racing Festival—Supercar Challenge

13:36 26-09-2018

Na de seizoensopener in april komt de Supercar Challenge voor de tweede keer dit jaar naar Europa’s mooiste Formule 1-circuit. Op de 7 kilometer lange baan in de Ardenne staat een veld van maar liefst 67 auto’s aan de start, waarvan 11 uitkomen in de GT & Prototype Challenge. Ook een 15-tal auto’s van de Dutch Race Driver Organisation (DRDO)—grotendeels BMW’s die allemaal uitkomen in de drie sport-klassen—maakt deel uit van het grote deelnemersveld. 

GT Division

19 auto’s verschijnen in de snelle GT-klasse aan de start. JR Motorsport BMW M4 Silhouette-coureurs Michael Verhagen en Willem Meijer zullen na een zwaar weekend in Assen waarin zij door pech en problemen de leiding in het kampioenschap verloren, in Spa-Francorchamps de teleurstelling willen wegspoelen. Tijdens het eerste raceweekend in de Ardennen waren de Porsches in de eerste race nog oppermachtig met John de Wilde als winnaar, maar kwamen de JR Motorsport BMW’s de volgende dag terug met een 1-2-overwinning waarbij Ward Sluys en Bas Schouten het goud pakten. 

John de Wilde staat in zijn Speedlover Racing Porsche 991 GT3 Cup bovenaan in het kampioenschap. Met drie overwinningen staat hij op 145 punten, tegenover 136 van BODA Racing Porsche 991 GT3 Cup-racer Bob Herber die nog zonder overwinning is maar dankzij een constante reeks topklasseringen de tweede plaats bezet. Verhagen-Meijer staan met 130 punten op gelijke hoogte met Cenk Ceyisakar in de Go Motorsports by DVB Porsche 991 GT3 Cup.

Supersport 1 Division

Een succesvol weekend met twee overwinningen voor FEBO Racing’s Dennis de Borst en Stan van Oord en twee races vol pech voor René Steenmetz tijdens de Gamma Racing Day in Assen heeft de tweestrijd tussen de Ferry Monster Autosport-teams even op een lager pitje gezet. SEAT León Cupra TCR-rijders De Borst en Van Oord (191 punten) hebben met twee overwinningen in Assen hun voorsprong in het kampioenschap uitgebreid naar 35 punten. Steenmetz (148 punten) staat nu op de derde plaats, achter BS Racing Team’s Marcel van de Maat en Peter Schreurs (156 punten). Steenmetz weet echter hoe hij in Spa moet winnen: de tweede race in april ging naar de Oranjedak León. De Borst en Van Oord wonnen dat weekend de eerste race.

De Koopman Racing BMW 1 Serie GTR van Joop en Bart Arendsen die voorheen in de Supersport 2-klasse uitkwam, is na een spectaculair weekend in Assen waar Bart Arendsen Supersport 1-rondetijden neerzette, naar Supersport 1 gepromoveerd.

Supersport 2 Division

Supersport 2 ziet het grootste aantal DRDO-deelnemers: maar liefst 11 van de 15 auto’s komen uit het DRDO-kampioenschap. Zij zullen tijdens hun gastoptreden allemaal strijden voor Supercar Challenge-kampioenschapspunten. 

Kampioenschapsleiders Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw hebben goede herinneringen overgehouden aan de races in april: het Brightfiber-duo pakte destijds de dubbel. 

Why Not Pitstop Racing Events’ Nicolas Delencre, tweede in het kampioenschap op een achterstand van 85 punten, speelt dit weekend een thuiswedstrijd. De Waal liet in zijn eerste thuisraces nog niet echt van zich spreken, maar maakte dat in Zandvoort meer dan goed toen hij de tweede race won en in de eerste domineerde totdat mechanische pech een einde aan zijn race maakte.

Sport Division

Na de wedstrijden in Assen heeft Rob Nieman (186 punten) zijn voorsprong in het klassement zien schrinken naar slechts één punt waardoor de strijd om het Sport-kampioenschap tussen de Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo-rijder en de Belgische Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup-coureurs Chris Voet en Bart van den Broeck (185 punten) weer volop is opgelaaid. Nieman krijgt de rest van het seizoen hulp van Joey van Splunteren. De succesvolle kartcoureur is geen onbekende voor Spirit Racing: vorig jaar racete hij de 24 Uur van Barcelona met de Noord-Hollanders.

Tijdschema

De trainingen worden op vrijdag verreden, met de eerste sessie van 40 minuten om 12:10 uur en de tweede om 14:35 uur. De kwalificatiesessie vindt ook op vrijdag plaats: om 16:45 uur hebben de teams uit de Supersport 1-, 2- en Sport-divisies 25 minuten de tijd om een startplek voor de races te veroveren. De GT’s beginnen om 17:20 uur samen met de GT & Prototype Challenge-deelnemers aan de kwalificatie. De eerste race van het weekend gaat zaterdag om 14:15 uur van start, de tweede zondag om 11:50 uur. Beide races worden verreden over een afstand van 60 minuten plus 1 ronde. 

Meer informatie over het Spa Racing Festival en een gratis toegangsbewijs vind je HIER.

VOORBESCHOUWING FORD FIESTA SPRINT CUP

VOORBESCHOUWING GT & PROTOTYPE CHALLENGE