Supercar

Voorbeschouwing Gamma Racing Day

23:18 14-08-2018

De Supercar Challenge komt komend weekend weer in actie. Op TT Circuit Assen strijden 37 teams verdeeld over vier klassen om de overwinningen tijdens de Gamma Racing Day, het vijfde raceweekend van het seizoen.

GT

Na een uitstapje naar de GT&Prototype Challenge tijdens het DTM-weekend in Zandvoort is de GT division in Assen weer terug in de Supercar Challenge. Kampioenschapsleiders Michael Verhagen en Willem Meijer reizen met 123 punten en een voorsprong van 13 punten op teamgenoten Bas Schouten en Ward Sluys naar het noorden af. De BMW M4 Silhouettes van JR Motorsport—die vorig jaar tijdens de Gamma Racing Day ieder een race wisten te winnen—worden op de hielen gezeten door Cenk Ceyisakar in de Go Motorsports by DVB Porsche 991 GT3 Cup. De Turk pakte in Zandvoort een onverwachte zege tijdens de eerste race waardoor hij op punten gelijk staat met Schouten en Sluys. Ceyisakar deelt in Assen het stuur met voormalig Formule 3000-coureur Jeffrey van Hooydonk. John de Wilde (109 punten) en Bob Herber (107 punten) staan respectievelijk vierde en vijfde in het kampioenschap.

Team RaceArt is ook terug in de Supercar Challenge. Voor de gelegenheid brengen de kampioenen van 2015 hun drie Porsche 991 GT3 Cup Gen. II’s waarmee het team uit Limburg in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux uitkomt aan de start. Roger Grouwels, Edward Grouwels en Bas Barenburg zijn als coureurs aangewezen.

Supersport 1

Supersport 1 speelde in Zandvoort de hoofdrol in de Supercar Challenge en gaven daar een topshow weg. Ferry Monster Autosport-coureurs Dennis de Borst en Stan van Oord, strijdend onder de noemer Febo Racing Team, schreven daar de eerste race van het weekend op hun naam, terwijl teamgenoot René Steenmetz in race 2 letterlijk naar de finishvlag moest sprinten om Van Oord van de zege af te houden. 

De Borst en Van Oord gaan met 144 punten aan de leiding in het kampioenschap, op de hielen gezeten door Steenmetz die slechts één punt moet toegeven. Hoewel de meeste overwinningen dit seizoen vooralsnog door de twee SEAT León Cupra TCR’s van Ferry Monster Autosport onderling verdeeld worden, doen ook Marcel van de Maat en Peter Scheurs nog volop mee in de strijd om de titel. Met een achterstand van slechts 18 punten op De Borst en Van Oord is er niet veel voor nodig om de BS Racing Team BMW E46 GTR-coureurs die vorig jaar in Assen wonnen, aan het einde van het weekend naar de leiding in het kampioenschap te zien stijgen. 

Cor Euser vierde in Zandvoort zijn 1000ste race in de autosport en deed dat met een derde plaats én een prachtige, goude Marcos Mantis. De veteraan denkt nog lang niet aan pensioen en telt er tijdens de Gamma Race Day nog een paar races bij op: Euser en Cees Lubbers trekken met een BMW M3 GTR samen ten strijde in de Supersport 1-klasse.

Supersport 2

In de Supersport 2 division steekt de Brightfiber Glasvezel Promotie Team BMW E46 M3 van Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw in het kampioenschap er met kop en schouders bovenuit. Maar schijn bedriegt: Nicolas Delencre in zijn Why Not Pitstop Racing Events Peugeot 308 Cup ontbrak tijdens het eerste raceweekend van het seizoen maar is sindsdien een geduchte tegenstander van het Nederlanderse duo. De Waal reed een ijzersterk weekend in Zandvoort waar hij de tweede race won, maar viel een dag eerder aan het einde van de race uit met mechanische pech terwijl hij aan de leiding lag. 62 punten is het verschil tussen leiders De Vreede en De Leeuw en achtervolger Delencre.

Koopman Racing zet de overige twee wagens in Supersport 2 in: een SEAT León Supercopa voor Berry Arendsen, en een BMW 1 Serie GTR voor het duo Joop en Bart Arendsen.

Sport

In het gecht om de Sport-titel gaat het tussen twee Franse wagens: de Renault Clio 1.6 Turbo—een bijzondere mix van techniek uit de Clio 3 en Clio 4—van Spirit Racing’s Rob Nieman, en de Peugeot RCZ Cup van Traxx Racing Team-coureurs Chris Voet en Bart van den Broeck. Nieman staat met 151 punten bovenaan, maar kan zich geen fouten veroorloven: Van den Broeck en Voet volgen hem op 3 punten achterstand. Op de baan wisselen de overwinningen zich af tussen voornamelijk deze twee teams waardoor het verschil minimaal is, terwijl ook Nieman’s teamgenoot Bart Drost zicht blijft houden op de kopgroep. Nieman weet hoe het is om te winnen tijdens de Gamma Racing Day: vorig jaar pakte hij de overwinning in de eerste race. 

Een roze flits en hoge pieptoon kan maar één ding betekenen: Forze Hydrogen Electric Racing is terug met de inventieve waterstof aangedreven Forze VIII. Het studententeam uit Delft heeft de afgelopen maanden testsessies in onder andere Zandvoort en Assen met succes afgerond als voorbereiding op de Gamma Racing Day. Jan Bot en Leo van der Eijk besturen de 190kW sterke LMP3-bolide.

Schema

Op vrijdag om 11:20 uur gaat het licht voor de 40 minuten durende trainingssessie op groen. Later die dag, om 16:50 uur, volgt de kwalificatiesessie voor race 1. 

Race 1 vindt zaterdag om 17:07 uur plaats en duurt 60 minuten plus 1 ronde, race 2 gaat zondag om 14:34 uur van start en duurt 50 minuten plus 1 ronde. 

TIJDSCHEMA
TICKETS EN MEER INFOMATIE GAMMA RACING DAY