Supercar

Terugblik Gamma Racing Day: Porsche dominantie, Febo masterclass en hometown hero

21:57 20-08-2018

Tijdens de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen zagen 100.000 toeschouwers hoe Porsche de races in de Supercar Challenge domineerde, de voorsprong van kampioenschapsleiders als sneeuw voor de zon verdwenen, Henk Tappel zijn stadsgenoten reden tot feesten gaf, en Forze Hydrogen Electric Racing geschiedenis schreef door een waterstof-elektrische racewagen in een wedstrijd tegen verbrandingsmotoren naar de finish racete. 

GT: Porsche dominantie

Tijdens de vrije training op vrijdag diende Porsche zich al aan. RaceArt, het kampioensteam van 2015 dat voor de gelegendheid naar Assen was gekomen, stond met Roger Grouwels bovenaan, terwijl Daan Meijer in de BODA Racing Porsche 991 GT3 Cup de tweede snelste tijd noteerde. Op de JR Motorsport BMW M4 Silhouette van Ward Sluys en Bas Schouten na bestond de volledige top 8 uit Porsches. 

Dat was anders in de kwalificatie, waar twee JR Motorsport BMW’s het voortouw namen en de eerste startrij claimden voor beide races. 

Hoewel Bob Herber bij de start van de eerste race direct de BMW’s verschalkte, kon Schouten aan het einde van de eerste ronde zijn eerste plaats heroveren. JR Motorsport’s verplichte extra seconden tijdens de pitstops brak de renstal uiteindelijk op: met de Porsche’s die de BMW’s op de Drentse baan konden bijbenen, verloren de blauw-witten waardevolle tijd in de pits—tijd die de rijders in de resterende minuten niet meer goed konden maken. Ward Sluys’ achtervolging stokte sowieso al snel door een spin na contact met een andere deelnemer. 

In de tweestrijd tussen BODA Racing-piloten Daan Meijer en Herber trok Meijer aan het langste eind. Voor het eerst dit seizoen mocht Meijer naar het podium en wel om de beker voor de overwinning op te halen. Roger Grouwels completeerde het podium. Achter hem kwamen nog twee andere Porsches over de eindstreep. 

Een dag later werden de BMW’s wederom bij de start voorbijgestoken door Herben. Deze keer kon Schouten geen tegenstand bieden: een technisch probleem wierp de #111 BMW uit de strijd om de overwinning. JR-coureur Michael Verhagen bleef zich wel vooraan bemoeien en had zelfs kortstondig de leiding in handen. Zijn race werd echter beëindigd in de driestrijd voor de laatste podiumplaats waarin de ophanging van zijn BMW-silhouet beschadigd raakte. 

Door de pitstops was John de Wilde naar voren gekomen. De Speedlover Porsche-coureur hoefde minder lang verplicht stil te staan in de pits en kon zo aan de leiding gaan. Hij gaf deze niet meer uit handen. Bas Barenburg en Cenk Ceyisakar maakten het volledige Porsche-podium compleet.

Meijer en Edward Grouwels hadden na de pitstops nog zicht op een topklassering maar vielen uit voordat zij de aanval konden inzetten: Meijer kwam bij het inhalen van achterblijvers op het rechte stuk bij de Veenslang buiten de baan en verloor de controle over zijn Porsche waarbij hij Grouwels in zijn spin meenam. De schade was dusdanig dat beide rijders moesten opgeven. 

John de Wilde heeft met zijn optreden in Assen in één klap genoeg punten behaald om van de vierde naar de eerste plaats in het GT-kampioenschap door te stoten. Hij staat op 145 punten. Omdat Michael Verhagen en Willem Meijer niet verder kwamen dan 7 punten, blijven zij steken op 130 punten en is ook Bob Herber met een totaal van 136 punten aan hen voorbijgegaan. Ward Sluys en Bas Schouten, vóór het weekend nog tweede, zijn ook door Cenk Ceyisakar—130 punten maar minder overwinningen dan Verhagen en Meijer—ingehaald en vallen met 127 punten terug naar de vijfde plaats. 

Supersport 1: Febo Masterclass

Het Febo Racing Team van Dennis de Borst en Stan van Oord gaf net als in Zandvoort weer een masterclass in racen weg in de Supersport 1 division. Vooral Van Oord was spectaculair in zijn stints, waarin hij de taak had gekregen het gat naar de leiders te dichten en de overwinning binnen te slepen. Maar ook De Borst zette een prestatie neer om van te genieten: de SEAT León Cupra TCR-coureur kon bij de start van de eerste race weliswaar zijn pole niet verzilveren toen hij moest uitwijken voor de gespinde John de Wilde, maar kwam binnen twee ronden weer terug op kop. De grote baas van Febo sloeg een gat alvorens hij besloot het rustiger aan te doen om de banden te sparen zodat zijn co-piloot op volle snelheid de tijd die het team tijdens de pitstops zou verliezen kon goedmaken. 

Op zondag herhaalde De Borst zijn kunstje: wederom verloor hij in de beginfase de leiding en ook nu weer herstelde hij zich snel. Een groot gat slaan lukte dit keer echter niet—de achtervolgers konden zijn rondetijden evenaren wat betekende dat Van Oord voor een grotere klus zou staan dan de dag daarvoor.

Maar ook op zondag was de 21-jarige coureur niet te stoppen. Waar hij in de eerste race alleen Benjamin van den Berg in de Harders Plaza BMW E90 opzij moest zetten, had hij deze keer een horde aan wagens voor zich. Eén-voor-één, en de een met wat meer moeite dan de ander, baande Van Oord zich een weg naar voren. 8 minuten voor het einde van de 50-minuten-race had hij ook de DK-Racing powered by FMA Volkswagen Golf TCR van Priscilla Speelman én daarmee de leiding te pakken.

BS Racing Team BMW E46 GTR-duo Peter Schreurs en Marcel van de Maat deden er alles aan om op het podium te komen en vochten voor iedere positie. Na een tijdstraf voor de JW Raceservice SEAT León Cupra TCR van Jack van der Ende en Max Veels konden zij hun beker voor de derde plaats alsnog ophalen.

Door zowel te winnen als pole-position te pakken, heeft het door Ferry Monster Autosport-gerunde Febo Racing Team de volle 47 punten gescoord. Even belangrijk in de strijd om de titel is de pech die teamgenoot en titelconcurrent René Steenmetz te beurt viel. Problemen met de motor in de eerste race kostte hem een mogelijke podiumklassering, een aanrijding in de tweede race leverde hem een uitvalbeurt op. Met nog vier races te gaan moet Steenmetz een gat van 43 punten dichten naar De Borst en Van Oord die op 191 punten staan. Daarnaast zijn ook Van de Maat en Schreurs hem voorbijgegaan in het kampioenschap. De BS Racing-coureurs hebben 156 punten, 8 meer dan Steenmetz.

Supersport 2: Vader en zoon

Bart Arendsen had vrijdagavond verrassend de Koopman Racing BMW 1 Serie GTR naar pole gereden met een tijd die niet alleen ruim 3 seconden sneller was dan de rest van zijn klasse, maar ook goed genoeg zou zijn geweest voor de tweede plaats in Supersport 1. Dát tempo was echter iets te hoog gegrepen voor vader Joop Arendsen, die de Supersport 1-auto’s in de openingsronden voor moest laten. 

Uiteindelijk moest er een tijdstraf voor een te korte pitstop aan te pas komen om het team van de overwinning te houden: het gat dat Bart Arendsen had geslagen was net niet groot genoeg om de eerste plaats in handen te houden. De zege ging daardoor naar de Brightfiber Glasvezel Promotie Team BMW E46 M3 van Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw.

In de tweede race was de afstand naar de concurrentie minder groot, maar gaven vader en zoon de andere teams wederom het nakijken. Cor Euser kwam in de eindfase nog wel dichtbij, maar Bart Arendsen hield de veteraan op genoeg afstand om hem niet gevaarlijk te laten worden. 

Met een overwinning en derde plaats hebben Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw hun positie in het kampioenschap verstevigd. Het Brightfiber Glasvezel Promotie Team staat op 183 punten. Nicolas Delencre wist zijn goede optrede in Zandvoort geen vervolg te geven en haalde slechts 17 punten op met de derde plaats op zaterdag. Een dag later werd een spin opgevolgd door een kapotte motorophanging met als gevolg een brand. Grotere schade aan de Peugeot 308 Cup werd voorkomen dankzij oplettendheid van de marshals. Bart en Joop Arendsen klimmen met 81 punten op naar de derde plaats.

Sport: Hometown hero

In zijn thuisrace liet Henk Tappel zien over een weelde aan baankennis te beschikken. De Assense autohandelaar was in de eerste race heer en meester toen hij kampioenschapsleider Rob Nieman geen enkele kans gaf om voor zijn vijfde overwinning van het seizoen te gaan. 

In de tweede race had Tappel meer werk te doen toen hij Bart Drost voor zich kreeg na de pitstops. Een aanvaring tussen de twee zag Drost in zijn Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo van de baan glijden. De eigenaar van Racing Team Tappel kon zonder problemen verder rijden en kwam als eerste over de finishlijn, zij het met een iets kleinere voorsprong dan een dag eerder. 

Qua punten moest Sport 1-kampioenschapsleider Nieman het tijdens het Gamma Racing Day-evenement afleggen tegenover Traxx Racing Team. Peugeot RCZ Cup-coureurs Chris Voet en Bart van den Broeck liepen met een derde plaats in race 1 en een tweede klassering in de tweede race in op Nieman en staan met 185 punten slechts één punt achter de leider en zijn Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo.

Waterstof-elektrische primeur

Waterstof-elektrisch heeft de toekomst en de toekomst is nu, moeten de studenten die Forze Hydrogen Electric Racing oprichtte gedacht hebben. Het team dat werkt vanuit de TU Delft kwam naar Assen met de waterstof-elektrische Forze VIII om te laten zien dat nieuwe technologie niet hoeft te wachten en schreef direct geschiedenis door op zaterdag de race uit te rijden. 

Zondag had, met een kortere race van 50 minuten, de dag moeten zijn dat niet alleen gefinisht zou worden, maar ook de ouderwetse auto’s met verbrandingsmotoren met de Forze in gevecht zouden gaan. Dat feestje ging helaas niet door, maar niet omdat de futuristische technologie in de bolide het team in de steek liet: het was oude, vertrouwde autotechniek die het af liet weten. Een defect aan de voorwielophanging weerhield coureurs Leo van der Eijk en Jan Bot ervan aan de start te verschijnen. 

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Spa Racing Festival

29 en 30 september volgt de voorlaatste ronde van het seizoen. Op Circuit Spa-Francorchamps keren de Supercar Challenge-teams terug naar waar het in april begon. De grid zal uitgebreid worden met de spectaculaire auto’s uit de GT&Prototype Challenge.