Supercar

Steenmetz wint race 2 Zandvoort met tienden verschil

22:36 15-07-2018

De tweede Supercar Challenge-race van het DTM-weekend in Zandvoort is gewonnen door René Steenmetz. De Ferry Monster Autosport SEAT León Cupra TCR-coureur verloor na de start een handvol plaatsen maar knokte zich knap terug om met een aanstormende Stan van Oord achter zich als winnaar de finishvlag te pakken. Why Not Pitstop Racing Events Peugeot 308 Cup-coureur Nicolas Delencre revangeerde zich voor pech in race 1  en reed naar een dominante overwinning in de Supersport 2-klasse, terwijl Rob Nieman dankzij de juiste strategische beslissingen de winst in de Sport-divisie pakte.

Supersport 1

De laatste race van het weekend was maar net begonnen toen René Steenmetz in zijn Ferry Monster Autosport SEAT León Cupra TCR een handvol posities verloor. Ruud Olij in de Stichting Euro Autosport BMW E92 M3 nam bij de start de eerste plaats over, gevolgd door Jan van der Kooi in de Van der Kooi Racing Lotus Exige en Robert van den Berg in de Harders Plaza BMW E90. 

Vanaf plaats vier begon Steenmetz aan zijn gevecht terug naar de kop, eerst door Robert van den Berg in een fout te dwingen en de derde plaats af te pakken, daarna door in een stevig duel met Lotus-coureur Van der Kooi naar de tweede plaats op te klimmen. 

Na een safety car-neutralisatie en de verplichte serie pitstops lag Benjamin van den Berg op kop. De Harders Plaza BMW-rijder had geprofiteerd van de strafseconden tijdens de pitstops die de auto’s vóór hem moesten uitzitten. 

In gevecht om de leiding spinde Benjamin van den Berg bij het uitkomen van Tarzan waardoor Olij de leiding overnam. 

Een tweede safety car-situatie volgde halverwege de race om de gestrande Van der Kooi Racing Lotus Exige V6 van Roelant de Waard uit het grind te trekken. Steenmetz kon optimaal van de neutralisatie profiteren: bij het hervatten van de wedstrijd greep hij de leiding. Olij, tot dat moment de leider, moest even later een drive-through penalty uitzitten wat hem uit de strijd om de overwinning wierp. 

Steenmetz controleerde in de laatste 20 minuten het gat naar Stan van Oord. De FEBO Racing Team SEAT León Cupra TCR-coureur had zich samen met co-piloot Dennis de Borst vanaf de negende plaats op de grid naar plek twee gevochten.

Nog even werd het spannend toen Steenmetz letterlijk in zicht van de finishvlag Van Oord in zijn spiegels zag opdoemen. Benjamin van den Berg had zijn BMW op de baan in Bosuit stilgezet met pech en veroorzaakte zo een dubbele gele vlag-situatie. In de veronderstelling dat de gele vlaggen een vriendelijk gebaar van de marshals naar de leider was, haalde Steenmetz een langzamere deelnemer in. Om een straf te voorkomen liet hij de Clio weer voorbij, maar moest om dat te doen wel na de groene vlag van zijn gas af wat Van Oord de kans gaf angstig dichtbij te komen. Het gat van een kleine 3-tienden was alles wat Steenmetz nog over had om de winst te pakken.

Peter Schreurs in de BS Racing Team BMW E46 GTR hield in de slotfase de JW Raceservice SEAT Sport León Cup Racer van Max Veels van zich af om de derde plaats zeker te stellen.

René Steenmetz (Ferry Monster Autosport, winnaar): “Ik heb een goede race gereden, maar ik wist dat die De Borst en Van Oord er natuurlijk weer aan zouden komen en ik gas moest blijven geven. Op het einde ging het nog bijna mis: net voor Bosuit zwaaiden ze dubbel-geel en ik dacht dat ze blij waren voor mij dat ik won. Maar toen reed die Clio daar en even verder stond Van den Berg stil. Ik haalde onder dubbel-geel de Clio in waar min of meer de doodstraf op staat. 

“Ik heb afgeremd en de Clio voorbij gelaten en na groen weer ingehaald. Ik moest gasgeven want die Stan van Oord kwam achter mij aan. Het gat blijkt 0,2 seconden te zijn op de finish—dat was spannend!

“Tijdens de race heb gewoon geconcentreerd gereden, weinig fouten gemaakt en op mijn banden gelet. Ik heb een uur lang goed geconcentreerd gereden—dat valt ook niet mee voor een oude man!”

Stan van Oord (FEBO Racing Team, 2e): “Er was dubbel-geel in Bosuit en Van den Berg stond daar stil. Ik zag Steenmetz ineens heel dichtbij komen. De finishlijn lag net te dichtbij om er nog voorbij te kunnen gaan. Maar tweede is super en als je ook kijkt naar het resultaat van gisteren, hebben we goede zaken gedaan voor het kampioenschap.”

Dennis de Borst (FEBO Racing Team, 2e): “Het viel niet mee om vanaf P9 te starten en door het veld te knokken. Het was een geweldige race met mooie gevechten. De auto was ook geweldig. 

“Ik kon naar P3 rijden. In het laatste gedeelte heb ik de banden gespaard voor Stan. Dan kom je in de safety car-procedure terecht waarin je net je pitstop kan maken. Helaas zat Stan bij het uitkomen van de pits achter langzame auto’s en hadden we al 20 seconden meer straftijd waardoor hij op 48 seconden achterstand kwam. Gelukkig kwam er nog een tweede safety car. Hij heeft het echt fantastisch gedaan.”

Supersport 2

Waar de Waalse ploeg van Why Not Pitstop Racing Events op zaterdag een vrijwel zekere overwinning nog uit elkaar zag spatten door een kapotte waterpomp, bleef de Peugeot 308 Cup vandaag wel heel. Nicolas Delencre reed onbedreigd naar de overwinning met een voorsprong van bijna een minuut. 

Remco de Beus, die met zijn MWR Racing BMW E36 M3 als tweede eindigde, was in de openingsminuten in gevecht met de Brightfiber Glasvezel Promotie Team BMW E46 M3 met Patrick de Vreede achter het stuur. Dat gevecht werd voortijdig beëindigd door uitvallen van De Vreede na 21 minuten.

Sport

Ook in de tweede race was Rob Nieman niet te stoppen. Deze keer echter geen ongenadig racetempo, maar een strategische wedstrijd die het Spirit Racing-team de overwinning schonk. 

Nieman kon niet met reuzensprongen uitlopen zoals hij in de eerste race deed. In plaats daarvan pakte het gekozen pitstopmoment van de Renault Clio 1.6 Turbo goed uit waardoor zijn 30 seconden extra pitstoptijd hem geen posities kostte. Gecombineerd met uitstekende stuurmanskunsten om zijn voorbanden heel te houden, reed Nieman met een voorsprong van 7 seconden naar zijn vierde overwinning in 2018.

Henk Tappel en Harold Wisselink van Racing Team Tappel kwamen als tweede binnen. De BMW Zilhouette 2.0-coureurs lagen kortstondig aan de leiding vanwege een te korte pitstop. Wisselink’s voorsprong op de nummer drie, Bas Drost in de tweede Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo, was ruim voldoende om ondanks een drive-through penalty plaats twee in handen te houden.

Rob Nieman (Spirit Racing, winnaar): “Het was een beetje een vreemde overwinning vandaag, een erg strategische. We zaten bij de twee safety car-situaties aan de goede kant, maar wat mij wel zorgen baart zijn de problemen met de banden. Ik moest op eieren rijden want ik voelde ‘m al aankomen. Misschien moeten we daar in de komende weken iets nieuws voor verzinnen. 

“Ik werd vanaf de kant gecoacht. Er zitten daar wat jongens die de strategie goed oppakken en mij exact vertellen wat ik moet doen. We zaten bij de safety cars aan de goede kant van de score, daar kon ik mijn extra 30 seconden al dichtrijden. 

“In de laatste 20 minuten kon ik ‘m met zenuwen uitrijden omdat de linker voorband eraan zat te komen. We zijn toch doorgereden en dat bleek de sleutel tot de overwinning te zijn geweest.”

Gamma Racing Day

Over een maand wordt de actie in de Supercar Challenge hervat tijdens de Gamma Racing Day gehouden op 17, 18 en 19 augustus op TT Circuit Assen. Ook keren de GT-wagens dan weer terug in het Supercar Challenge-veld.