Speedtec Zilhouette scoort tijdens Gamma Racing Day dubbel podium en eerste overwinning ooit

20:39 07-08-2012

Leo van der Eijk en Helmert Jan van der Slik hebben tijdens de Gamma Racing Day op TT-circuit Assen de allereerste overwinning met de Speedtec Zilhouette behaald. Na al een podium op zaterdag was het duo tijdens de race op zondag iedereen te snel af. Ook de tweede Zilhouette van Speedtec Motorsport deed het goed, met in het ruim twintig bolides tellende veld tweemaal een zevende positie voor Peter en Nico van Vliet.

Van der Slik en Van der Eijk hadden dit resultaat op vrijdagmorgen nog niet durven dromen. De vrije training verliep namelijk niet vlekkeloos voor het duo, want al na twee ronden kwam Van der Eijk al naar binnen met een loszittende motorsteun. De monteurs van Speedtec Motorsport slaagden er tussen de vrije training en de kwalificatie in om de steun te repareren, waarna Van der Slik en Van der Eijk vol goede moed aan de kwalificatie begonnen. Die kwalificatie ging goed, want de Speedtec Zilhouette van het duo stond lange tijd op de tweede positie gepositioneerd. Uiteindelijk kwalificeerde het duo zich op de vijfde plaats, op slechts 0.6 seconde van de pole position. Ook Peter en Nico van Vliet kenden een sterke kwalificatie, want met een negende positie reden zij hun beste kwalificatie van dit seizoen.

Bij het duo Van der Slik/Van der Eijk mocht Leo de start voor zijn rekening nemen. Van der Eijk kon bij de start zijn positie consolideren, en kon gaandeweg zijn stint steeds snellere rondetijden rijden. “Ik had tijdens de kwalificatie op vrijdag nog wel wat angst door mijn crash op Spa. Ik had na die crash met de Zilhouette nog niet op een droge baan gereden en ik had wel wat tijd nodig om weer snelle rondetijden te rijden. Gelukkig ging het me in de race al een stuk beter af, en ging het ronde voor ronde sneller”, verklaarde Van der Eijk, die het stuur van de Speedtec Zilhouette vanaf een derde positie overgaf aan teamgenoot Van der Slik.

Omdat het duo nog weinig resultaatseconden had kwam Van der Slik op de tweede positie terug de baan op. In de slotfase van de race kwam Van der Slik nog onder druk te staan van Pieter van Soelen, maar die ging in de voorlaatste ronde zelf in de fout door van de baan te glijden. In zijn spin toucheerde Van Soelen de Zilhouette van Van der Slik, die ook rond ging maar wel zijn weg kon vervolgen.

Door het incident werd Van der Slik nog wel ingehaald door Robin Monster, maar desondanks was de derde positie voor Van der Eijk en Van der Slik een super resultaat. “We waren gestart op oudere banden, en dat was in het tweede gedeelte van de race goed te merken. Ik reed uiteindelijk echt op het canvas, en gleed dan ook alle kanten op. Bovendien reed ik in totaal 35 minuten, omdat ik al vroeg het stuur van Leo had overgenomen. We hebben geen stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, helemaal niks, dus dat is met deze temperaturen wel erg zwaar.” De derde positie was dus een welkom cadeau voor de zware race van Van der Slik, helemaal omdat het het eerste podium ooit was voor de Speedtec Zilhouette.

Ook Peter en Nico van Vliet boekten in de eerste race op zaterdag een super resultaat. “Het ging echt beter dan verwacht”, legde Peter van Vliet na afloop uit. “Vooraf had ik getekend voor een top tien resultaat, maar in de beginfase van de race kon ik gewoon met de snellere coureurs mee. Ik kon zelfs aanhaken bij Koen Bogaerts, en dat is toch een serieuze kandidaat voor het kampioenschap.”

\"\"

Peter van Vliet gaf de Zilhouette liggend op de vijfde positie over aan broer Nico van Vliet, maar het duo verloor kostbare seconden bij de pitstop. “Normaal gesproken doe ik de gordels bij Nico vast, maar nu deed een monteur dat. Dat ging dus nog niet helemaal goed”, aldus Peter. Nico van Vliet verloor hierdoor twee posities, maar kon die plaats wel tot het einde van de race vasthouden. De gebroeders Van Vliet eindigden dus in het grote veld van de Supersport-divisie (meer dan twintig bolides in totaal) op een knappe zevende positie.

De race op zondag was een bijzondere wedstrijd. De start van de race werd namelijk ruim een kwartier uitgesteld, omdat er vlak voor de race een flinke regenbui over het circuit was gekomen. Hierdoor moest zelfs hulp van de brandweer worden ingeroepen zodat zij het overtollige water op de baan weg konden pompen.

Bij de start van de race, die begonnen was achter de safety car, was Helmert Jan van der Slik goed weg. De Zilhouette-coureur pakte vanaf zijn derde startplaats meteen de tweede positie over van Ferry Monster en pakte niet veel later zelfs de eerste plaats over van Peter Hoevenaars. Van der Slik kon hierna een voorsprong opbouwen van een tiental seconden, maar bleek aan deze voorsprong weinig te hebben omdat door een aantal spins van andere coureurs de safety car de baan op werd gestuurd. “Ik baalde hier wel flink van, want dit was ons ook al op Zolder overkomen”, legde Van der Slik uit, die zijn voorsprong dus als sneeuw voor de zon zag verdwijnen.

Bovendien verloor het team kostbare seconden bij de pitstop omdat besloten werd om de intermediates die onder de auto zaten te vervangen door slicks. Het kostte Van der Slik en Van der Eijk ruim twintig seconden extra, waardoor Van der Eijk achter Peter Stox en Robin Monster op de derde positie terug de baan op kwam. Van der Eijk haalde echter al snel Ferry Monster in, en niet veel later schoof Stox van de baan. Van der Eijk kwam hierdoor al snel op de eerste positie terecht.

Van der Eijk kreeg het hierna aan de stok met Koen Bogaerts, die flink begon aan te dringen bij de Zilhouette-coureur. Bogaerts slaagde er zelfs in om de eerste positie van Van der Eijk over te nemen, omdat Van der Eijk zelf een foutje maakte. “Bogaerts kon de eerste positie van mij overpakken, omdat ik zelf te wijd ging bij het uitkomen van een bocht en op het natte kunstgras terecht kwam”, vertelde Van der Eijk. “Hierna kon ik weer aandringen bij Bogaerts en kon ik hem daarna in de eerste bocht weer inhalen, waardoor ik dus weer op de eerste positie terecht kwam.”

Hierna kwam Van der Eijk op rozen te zitten omdat Bogaerts eigenhandig van de baan af gleed en in de grindbak tot stilstand kwam. Ondanks een technisch probleem lukte het de Zilhouette-coureur om de eerste plaats veilig te stellen. “De powershift werkte de laatste ronden niet goed meer, waardoor de motor soms te lang werd onderbroken. Dit scheelde een paar kilometer op het rechte stuk”, verklaarde Van der Eijk. “Omdat mijn voorsprong groot genoeg was heb ik hierna dan ook niet meer op het randje gereden.” De Zilhouette-coureur kwam uiteindelijk met een voorsprong van drie seconden als eerste over de streep en stelde hiermee de allereerste overwinning voor een Speedtec Zilhouette veilig.

\"\"

De tweede Zilhouette, met Peter en Nico van Vliet achter het stuur, behaalde evenals tijdens de race op zaterdag een solide zevende plaats. Dit ging echter niet zonder slag of stoot, want in het gevecht om de vijfde plaats in de beginfase van de race werd Nico van Vliet in de rondte getikt. “Ik was in gevecht met Marco Poland toen achter me ook een BMW Z4 kwam opzetten. Ik werd door hem aangetikt en verloor hierdoor aardig wat tijd”, vertelde Van Vliet. Van Vliet viel hierdoor terug tot de achtste positie. Dit werd in het tweede gedeelte van de race nog een zevende positie voor het duo, dat dus voor de eerste maal dit seizoen tweemaal in de top tien eindigde.

Speedtec Motorsport kan dus terugkijken op een zeer goed weekend op TT-circuit Assen, Met een overwinning en een podium voor de Speedtec Zilhouette wordt de potentie van deze bolide meer en meer aangetoond. Daarnaast scoorde ook de Viper van het team twee overwinningen, wat de euforie bij het team compleet maakte.

Het volgende raceweekend waar de Speedtec Zilhouette in actie komt is in het voorprogramma van de 24h van Zolder in het weekend van 8 september.