Spannende strijd bij beide kwalificaties in de Supercar Challenge
Een flink oliespoor neergelegd door een Historische Alfa uit een andere raceklasse zorgt voor een kwartier vertraging voor de eerste kwalificatie van de Supercar Challenge. Als eerste gaan de Supersport 2 en Sport divisie de baan op in hun 20 minuten durende tijdtraining.
In het seizoen 2021 gaat de nieuwe BMW M2 Cup van start als aparte divisie binnen de Supercar Challenge. Berry van Elk voelt deze nieuwe racewagen tijdens dit Gamma Racing Day aan de tand en plaatst de wagen gelijk in de top van het klassement.
Harold Wisselink pakt in de openingsfase de snelste tijd, die hem echter wordt afgepakt vanwege het negeren van de track limits. De BMW E90 coureur gaat er daarna gelijk weer voor zitten en pakt nu op een legale manier de leiding, gevolgd door Van Elk en equipe Bernard Blaak en Lars Blaak in de Zilhouette, uitkomend in de Sportklasse. Berry van Elk laat de potentie van de nieuwe BMW zien en gaat naar de snelste tijd voor Wisselink, die al rallycrossend door het grind de pits in komt.
Max Tubben verdringt met zijn Zilhouette Blaak naar de tweede plaats in de Sport divisie, maar ook hier vecht Blaak terug en herpakt de leiding. Opvallend is de snelheid van equipe Estella van de Wiel-Jim Ringelberg, die met hun rappe Golf 6 GTi in de top drie van de Sport divisie te vinden zijn.
Het is stuivertje wisselen bij de Zilhouettes. Tubben en Blaak verwisselen weer van positie, met Jan Berry Drenth op de derde positie.
In de Sport divisie twee blijft Berry van Elk aan de leiding voor Harold Wisselink, die echter in de slotseconden van de kwalificatie alles uit zijn BMW E90 perst en Van Elk van een zekere snelste tijd berooft.
Ook in de Sportklasse valt de beslissing bij het vallen van de vlag. Equipe Estella van de Wiel-Jim Ringelberg trappen nog alles uit hun Golf en verwijzen drie in Groningen gebouwde Zilhouettes naar de plaatsen twee, drie en vier, met respectievelijk Tubben, Blaak en Drenth achter het stuur.
Na de kwalificatie van de Sport en Supersport 2 divisies, is het de beurt aan de snellere klassen van de Supersport 1, GT en Prototypes. Net als in de vorige kwalificatie worden een flink aantal ronden door de wedstrijdleiding afgenomen vanwege het te kort afsnijden van de bochten.
Equipe Berg-Cascatau zijn het snelste in de beginfase, gevolgd door Tim Joosen, allebei in de snelle Norma M20FC. Routinier Cor Euser heeft nog weinig van zijn snelheid ingeboet en ligt derde algemeen en eerste in zijn GT klasse.
Max Weering volgt de Marc II V8 echter op de voet met zijn Lamborghini Super Trofeo. Daarachter strijden de beide Porsches van Huub van Eijndhoven en John de Wilde, met daarachter Hein Koopman in zijn BMW BMW Z4 GT3.
In de Supersport 1 is het Lorenzo van Riet die zijn Hyundai i30N aan de leiding heeft gebracht voor Bart Arendsen (BMW 1 Serie GTR) en de Leon Cupra van René Steenmetz. Daarachter doen de coureurs er alles aan om in te lopen op het leidende drietal. Marcel van de Maat komt er dichtbij maar twee van zijn snelste ronden worden afgenomen vanwege de track limits.
In de GT divisie moet uiteindelijk Cor Euser buigen voor de jonge Max Weering, die de snelste tijd overneemt. Vooraan bij de prototypes zijn de verschillen minimaal maar equipe Berg-Cascatau blijft de bovenliggende partij, ondanks alle pogingen van Tim Joosen. Derde algemeen en eerste in de GT divisie wordt Max Weering voor een weer indrukwekkende Cor Euser. Huub van Eijndhoven wordt derde voor De Wilde en Koopman.
In de Supersport 1 divisie start morgen equipe De Borst en Lorenzo van Riet vanaf de beste startpositie voor Bart Arendsen en heel dicht daarachter René Steenmetz. Equipe Gräper-Zumbrink wordt met hun Leon Cupra vierde voor Marcel van de Maat en equipe Van Vliet-Van der Zweerde.
Ook deze sessie is met in totaal elf afgenomen ronden in verband met overschrijden track limits weer een goede les voor veel rijders dat zij het morgen in de race beter moeten doen om straffen te voorkomen.