Schade en podiums voor Lammertink Racing tijdens Racing Festival

18:14 16-10-2012

De Lammertink Porsches werden voor het weekend van 123 en 14 oktober naar het volgens velen mooiste circuit van de wereld verplaatst. De coureurs maakten zich op voor twee races op het 7.004 meter lange circuit van Spa-Francorchamps dat zich door de heuvels en bossen van de Belgische Ardennen slingert. Een van de toeschouwers die de Lammertink mannen de potentie van hun Duitse racebolides zag benutten was Damon Hill, voormalig Formule1 coureur en wereldkampioen in 1996. De  Engelsman was op het circuit ter aanmoediging van zijn zoon Josh die belangrijke stappen op de internationale autosportladder aan het zetten is in de Formule Renault 2.0. Naast de klasse met jonge talenten stond de Supercar Challenge dit weekend geprogrammeerd, wat voor Lammertink Racing een mooie kans was om haar Porsches even uit te laten.

Gedurende de kwalificatie aan het begin van de zaterdagmiddag legde Daan Meijer beslag op de derde positie in de GTB divisie, hij had 2:33.896 nodig om de 7.004 meter asfalt af te leggen. Dirk Schulz had met 2:46.244 iets meer tijd nodig en pakte zo de achtste plek in de GTB divisie. René Wijnen en Charlie Frijns werden niet geklasseerd en zouden de eerste race achteraan moeten starten zonder een tijd te hebben gezet.

Ondanks een zeer spannende start van de race voor de Porsche coureur René Wijnen en Charlie Frijns, reden de mannen naar een geweldige derde positie aan het einde van de race die nat finishte. De race startte spannend omdat er een geleende auto moest worden ingezet voor de heren omdat hun race bolide kapot aan de kant stond. Een kwartier voor aanvang van de race stond de leen Porsche nog op de trailer en kwam net op tijd nog op de startopstelling aan om naar de derde plek te razen, een zeer sterke prestatie van Wijnen en Frijns. Dirk Schulz reed in de eerste race op de befaamde Ardenner baan naar een keurige zesde positie en vermaakte zich weer uitstekend achter het stuur van de sterke Duitse bolide met de opvallende geel blauwe kleurstelling. Na de eerste race verklaarde Schulz dan ook: “Ik kijk uit naar de volgende race, dit is een mooi circuit en ik heb het erg naar mijn zin in de auto. Ik heb zin om weer met de rest van de coureurs sportief te kunnen vechten.” Voor Daan Meijer verliep de race tot slot dramatisch slecht. Al na één rondje was het voor de Lammertink coureur uit Nieuw Vennep over en uit. Nog geen zeven kilometer kon hij afleggen voordat het mis ging en zijn wagen met technisch malheur aan de kant moest zetten.

Voor Daan Meijer kon het weekend niet slechter verlopen dat het dit weekend deed, het Spa Racing Festival was de Nieuw Venneper niet goed gezint. Tweemaal viel de sympathieke rijder uit met technische problemen. De tweede race duurde welgeteld drie ronden voor hem. In totaal komt daarmee het aantal kilometers op nog geen dertig in dit weekend. Hij liet optekenen: “Dit was echt een ellendig weekend voor mij. Als de auto rijdt, dan kan ik echt vooraan meestrijden. Maar het bekende autosportgezegde luidt: To finish first, you first have to finish! En daarmee is mijn weekend eigenlijk wel samengevat.” Zijn teamgenoot bij Lammertink Racing, Dirk Schulz, had een aanzienlijk beter gevoel over het weekend.

Hij reed in de tweede race in relatief ontspannen omstandigheden (voor zover mogelijk in een racebolide met hoge snelheid op de spannende baan door de Ardenner bossen) naar de zevende positie en deed het daarmee weer prima. Tot slot het duo René Wijnen en Charlie Frijns. De twee snelle mannen wisten hun Porsche 997 tijdens de zondagse tweede race prima naar de vierde plaats te sturen en misten daarmee nipt het tweede podium van het weekend. Dat had voor de heren zeker loon naar werken geweest. Na de tegenslag van eerder in het weekend en de beker in de eerste race was een herhaling van hun prestatie in de tweede race erg mooi geweest, maar zover kwam het helaas niet. De mannen reden evenwel een prima race en pakten met de vierde positie weer belangrijke punten in de kampioenschapsstrijd.

'het weekend begon voor ons niet zo goed omdat we in de vrije training op vrijdageen harde crash mee hebben gemaakt. De auto brak uit in La Source, hierdoor kwam de auto na 180 graden hard tegen de pitmuur en daarna belandden we hard in de banden stapel. De Porsche was zwaar beschadigd en Charlie had het even erg moeilijk. Terug in de pits besloot het team om direct een andere auto te laten komen om het kampioenschap niet in gevaar te brengen. De nieuwe Porsche was ook een 997 GT3 maar met een lichtere motor. We moesten de eerste race van achteraan starten maar reden een prima race en kwamen als 3de over de finish. Charlie voelde zich niet zo lekker en besloot een check te laten doen in het ziekenhuis, later bleek hij een lichte hersenschudding te hebben, erg goed dat hij toch nog de race heeft gereden, chapeau! in de avond besloot het team om de motor in de leen auto toch maar te vervangen van onze eigen auto die geen schade had opgelopen. De tweede race zijn we vierde geworden dit is een goed resultaat en dit betekend dat we nog steeds meestrijden om het kampioenschap. Met 11 punten achterstand op Kees Kreijne is nog alles mogelijk voor de laatste races in Assen! met dank aan Lammertink Racing hadden we dit nooit kunnen bereiken' aldus een tevreden René Wijnen.