Ronald van Loon richt vizier al op 2013
Ronald van Loon kende tijdens de Dunlop Finaleraces op het TT-circuit van Assen een weekend met ups en downs. Op vrijdag gooide een kapotte motor namelijk roet in het eten, waardoor het team in Breda een reservemotor op moest halen en die dezelfde dag nog in de auto werd gebouwd. Van Loon eindigde het weekend ondanks zijn pechvolle start goed, met een zevende plaats in de race op zondag. Inmiddels staat het vizier alweer op 2013, waarin Van Loon weer een stapje vooruit wil gaan zetten. Het BlueBerry Racing Team heeft bovendien weer wat updates voor de BMW M3 WTCC in de planning, waarmee kostbare seconden mee kunnen worden gewonnen.
Het was een koud maar droog weekend en daarom zou de BMW sneller moeten zijn dan eerder dit jaar tijdens de Gamma Racing Day. Zover kwam het echter niet. “Op vrijdag stond de dag gepland met twee vrije trainingen van een uur en een kwalificatie, maar helaas kwamen we daar niet aan toe”, verklaarde Van Loon. “Tijdens de eerste training kwam de motor regelmatig niet goed op toeren. Hij haperde waardoor we terug naar de paddock gingen om de zaken goed te controleren. Aan de bougies zagen we het al en na een inspectie met een scoop bleken er minimaal 2 zuigers hun beste tijd te hebben gehad. Na een korte rondgang en afweging van de mogelijkheden werd om 11.00 uur ‘s morgens besloten om het gehele motorblok te vervangen en het reserve motorblok uit Breda naar Assen te halen.” Uiteindelijk bleek een probleem met de benzinedruk de oorzaak te zijn geweest.
De monteurs van het BlueBerry Racing Team konden dus aan de bak, maar presteerden het om vrijdagavond het nieuwe motorblok alweer in de auto te hebben gebouwd. “De monteurs leverden inderdaad weer een puike prestatie, want ‘s avonds draaide de motor weer. We konden dus op zaterdagochtend 10.00 uur een kwartier meedoen aan de warming-up”, vertelde Van Loon. “Omdat de BMW M3 niet aan de kwalificatie had meegedaan werd er tijdens de eerste race achteraan gestart. Daar zijn we ondertussen reeds ervaren in dus dat ging prima. Na een half uur lagen we voorafgaand aan de verplichte pitstop al op een veertiende positie en met een half uur rijden zat een top 10 notering er wel aan te komen. Helaas ging het na veertig minuten mis. De motor haperde weer en omdat we geen zin hadden om twee motorblokken in een weekend te slijten meteen alles uit en naar de paddock voor een groot onderzoek.”
Wederom bleek de benzinedruk de boosdoener te zijn en nu werden alle leidingen, pompen, filters en sensoren aan een zeer uitgebreide inspectie onderworpen. De hoofdpomp was waarschijnlijk de boosdoener en werd vervangen naast een paar andere zaken in het benzine distributie netwerk.
Door deze actie op zaterdag mocht de BMW M3 op zondag tijdens de tweede race wederom achteraan starten. “De start ging na twee opwarmronden prima. Voor de eerste bocht was ik al een viertal collega's voorbij en na een ronde was de aansluiting al gevonden met de staart van de laatste supersport deelnemers”, aldus Van Loon. “De auto ging prima, de nieuwe motor in de BMW liep als een zonnetje en heel zuiver.”
Tijdens de pitstop lag de auto al op een tiende positie en door de late pitstop werd even de zesde plaats op het display getoond. “In de slotfase werd het nog even spannend omdat er achterop het circuit nogal wat olie lag maar uiteindelijk eindigde ik op een overall zevende plaats en dus ook zevende plaats in de Supersport-divisie. Punten dus!”
Van Loon keek uiteindelijk terug op een enerverend weekend: “Het was een weekend met nogal wat downs maar zeker op zondag veel up's. Een mooie afsluiting van het seizoen en een goede opsteker voor het gehele BlueBerry Racing Team, ook omdat Berry op zondag een mooie derde plaats wist te behalen in de Super GT klasse.”
Met de Finaleraces nog vers in het geheugen heeft Van Loon zijn vizier toch al weer op 2013 gericht. “Binnen het BlueBerry Racing Team hebben we er in ieder geval ervoor gekozen om volgend jaar ook weer met de BMW M3 in te schrijven”, begint Van Loon. “De investeringen van afgelopen jaar, zoals revisie motorblok, versnellingsbak, Intrax schokbrekers rondom, nieuwe FIA gekeurde stoel en brandstoftank lonen de moeite om dit project voort te zetten.”
In de wintermaanden wordt de auto weer helemaal gereviseerd en opnieuw opgebouwd. Daarnaast komen er ook weer wat updates op de BMW. “Naast de zeer noodzakelijke cosmetische renovaties (we hebben wel eens contact gehad...) gaat ook de sequentiële versnellingsbak in revisie”, vertelt Van Loon. “Daarnaast hebben we ervoor gekozen deze te gaan uitvoeren met flippers aan het stuur, zodat de pook niet meer gebruikt hoeft te worden. Dit moet als voordeel hebben dat de slijtage van de bak minder wordt en dat er snellere tijden neergezet kunnen gaan worden. Zeker op de circuits van Zolder en Assen, waar slechts enkele secondes meer zitten tussen in de uitslagen van afgelopen jaar ten opzichte van de top 3, moet dat de beoogde resultaten gaan opleveren.”
“Ook zijn de eerste contacten weer gelegd met de sponsoren, J&T Autolease, Van Oers Accountants en Polycom / Tiptel”, besluit Van Loon. “Uiteraard zullen de hoofd sponsoren Dunlop, Ooperon en Tadicom niet ontbreken, bij deze nog onze hartelijke dank voor de prettige samenwerking over het seizoen 2012 en op naar 2013!”