Drivers news

Ronald en Luuk van Loon racen met de 30-30-30 regel

12:38 14-10-2019

Ronald van Loon is al sinds de start van de Supercar Challenge in 2001 aan de succesvolle raceklasse van Dick van Elk verbonden. Aanvankelijk als sponsor met zijn bedrijf Ooperon Communicatie Oplossingen, maar na tien jaar sponsoring ook als coureur. Samen met zijn zoon Luuk bestuurt Ronald nu voor het derde seizoen de herkenbare blauwe BMW E46 M3 met startnummer 222 en daar blijkt de 30-30-30 regel van toepassing. Ronald glundert: "Luuk is 30 jaar jonger, is 30 kilo lichter en rijdt met 30 liter minder benzine, want hij rijdt altijd de tweede stint." 

Relatiemarketing
Met zijn bedrijf Ooperon verzorgt Ronald van Loon al 20 jaar lang professionele apparatuur voor persoonsbeveiliging. Dick van Elk was zijn oude werkgever voor Ronald voor zichzelf begon en zij bleven contact houden. Toen Van Elk vertelde dat hij een nieuwe raceklasse ging beginnen en dat dit voor zijn bedrijf een prima manier voor relatiemarketing zou zijn sloten zij een sponsordeal. Daarbij werd afgesproken dat de sponsoring en het bedrag dat daarmee gemoeid was gelijk zou blijven zolang beide partijen tevreden bleven. Dat deze deal ook in het 18e seizoen nog overeind staat zegt veel over het succes van de Supercar Challenge. En natuurlijk ook over het bedrijf van Van Loon, dat door de jaren heen flink is gegroeid.

Toch zelf
Het principe van relatiemarketing bleek voor Ronald prima te werken. Eerst had Ronald het erg druk met het opzetten van zijn bedrijf, maar af en toe knaagde het wel aan hem dat hij zelf ook graag zou racen. "Dat leek mij financieel niet haalbaar, maar na tien jaar sponsoring behaalde ik toch mijn racelicentie en bleek het allemaal best te doen. Ik ging samen met Esra, de dochter van Dick, in de Supercar Challenge rijden in een Mini. Toen Esra moeder werd en niet meer ging racen kocht ik de BMW E46 M3 waar we nu nog steeds in rijden. Met veel plezier reed ik mijn races in deze auto. Sinds drie jaar rijd ik nu samen met mijn zoon Luuk en dat bevalt ons beide erg goed."

Snelle auto's
De 24-jarige Luuk ging als kind wel eens mee naar de races en vermaakte zich daar altijd prima. Toen hij 15 werd behaalde hij op TT Circuit Assen zijn racelicentie. Vijf seizoenen lang reed hij met veel plezier in de Ooperon Cup van de ACNN. In 2015 was het tijd voor een nieuwe uitdaging en die vond Luuk in de snelle Lotus die hij samen met Jan van der Kooi ging besturen. "Jan heeft mij opgeleid om met zulke snelle auto's te kunnen rijden. De eerste race vielen we helaas uit, maar de laatste race wonnen we en dat was geweldig om mee te maken."

Ronald start
Drie jaar geleden gingen Ronald en Luuk samen rijden in de Supercar Challenge en dat doen zij nog steeds met erg veel plezier. "Degene die het snelste is in de vrije trainingen rijdt de kwalificatie", legt Luuk uit. "Maar ik start altijd als eerste in de race en Luuk rijdt de tweede stint", vult Ronald aan. "Ik kom altijd direct binnen als onze pitwindow open gaat, want Luuk is van ons twee inmiddels de snelste. Natuurlijk alleen maar door de 30-30-30 regel, anders weet ik het zo net nog niet", besluit Ronald lachend.