Review Jimmy Adriaenssens en David Nye

21:52 29-05-2012

Afgelopen weekend stond op voor de derde en vierde ronde van de Supersport-klassen der Supercar Challenge. Het Spork Racing Team dat voor deze Duitse uitstap naar de Nürburgring niet minder dan twee Seat Leon Supercopa's inzette, kan met tevredenheid terugblikken op hun prestaties. Supercopa n° 323 bemand door Jimmy Adriaenssens en David Nye mocht opnieuw tweemaal in de prijzen delen, Supercopa n° 325 bemand door Jonas De Kimpe en alsook Jimmy Adriaenssens volgde op de voet maar miste helaas net het podium.

"Doordat het Spork Racing Team, mits de afwezigheid van Vincent Van Paemel, geen tweede piloot kon selecteren voor de Duitse beproeving viel ik mee in op de tweede Supercopa. De nummer 323 ging ik alvast zeker delen met mijn Engelse collega David Nye maar mijn zitje op wagen 325 kwam eerder als een verassing. Een oppurtuniteit die ik met beide handen greep uiteraard en waar we achteraf ook zeker met een tevreden gevoel op kunnen terugblikken!" aldus Jimmy Adriaenssens.

\"\"

De planning werd zo opgesteld dat Jimmy de start van de eerste race zou nemen in zijn eigen wagen, n° 323, met andere woorden dus de wagen waarmee hij voor het puntenklassement zou strijden. Van zodra dat het pit window voor de pilotenwissels geopend zou worden, zou de jonge Antwerpse vechthaan onmiddelijk het stuur doorgeven aan David en de Petronas-Supercopa van Jonas De Kimpe opwachten. "Althans dat was de bedoeling, de realiteit lag echter anders. Ik was de eerste race goed begonnen en zag Jonas op enkele meters achter mij mooi mee aansluiten. Op dat moment leek alles een kwestie van treintje rijden tot aan de pilotenwissel om dan uiteindelijk de race te vervolmaken. Op een gegeven moment, denkelijk een viertal ronden na de start, zag ik Jonas achter mij in de eerste haarspeldbocht fors aan het spinnen gaan, later bleek dat hij aangetikt werd door een andere rijder en zo de controle over het stuur verloor. Exact één ronde later zag ik enkele bochten verder een gele vlag, tot mijn grote verbazing stond de Petronas-Supercopa in de grindbak. Ook hier weer was Jonas opnieuw aangereden met het staken van de race tot gevolg." deelde een verontwaardigde Jimmy Adriaenssens ons na zijn stint mee. David Nye, die Supercopa 323 in perfecte staat en tweede stelling ontving diende nog een half uur te vervolmaken. Hij zette zijn ervaring aan het werk en loodste de Super'SPORK'Copa mooi naar de tweede plek in het nieuwe Supercopa-klassement.

De tweede race, ingepland op zondag zou in omgekeerde formatie verlopen. Jimmy die in race 1 startte op zijn eigen wagen, zou nu zij aan zij strijden met zijn eigen wagen in de Petronas-Supercopa. Doordat de Petronas-wagen in race 1 geen resultaat behaalde diende hij achteraan te starten op P37. "Dat was echt een kolfje naar mijn hand, achteraan vertrekken en je dan helemaal opwerken naar de best mogelijke plaats is iets waar volgens mij elke piloot volop van kan genieten. Je krijgt echt zo dat Herbie-gevoel waarin je overal tussendoor fietst en zonder moeite de snelste bent. Stelselmatig voel je het niveau groeien en na enkele ronden bereik je je eigen peleton waarin alle wagens je bij voorkeur in hun spiegels zien. Dan kan het vechten pas echt beginnen en stapelen de spectaculaire inhaalmanoeuvres en aanvallen zich op. Pure adrenaline giert er door je lijf en de race kan echt niet meer stuk. Althans zo voelde dat, want op een bepaald moment was ik op slag nuchter. Ik remde een tragere BMW uit, hing volledig naast hem en plots kreeg ik zijdelings een harde duw. Later bleek dat deze BMW hard werd aangetikt achteraan door een andere BMW waardoor hij de balans verloor en op mijn rechtervoorwiel inbeukte. Doorheen de gehele F1-chicane vreesde ik dat de uitlijning vooraan geraakt was maar ik kon al snel opgelucht ademhalen. De wagen reed nog mooi rechtdoor en ik kon mijn triomftocht verderzetten. Langzaam maar zeker vergrootte het aandeel van mijn Petronas-Supercopa in het klassement en op een vijftiende plaats algemeen gaf ik het stuur door aan Jonas." aldus AJ.

\"\"

De stint van AJ op zijn eigen Supercopa sprak tot meniger verbeelding. De jonge belofte kreeg de Supercopa keurig afgeleverd op een derde plek in het Supercopa -klassement. David Nye wist tijdens zijn stint duidelijk hard van zich af te bijten en kon zelfs de fysisch snellere Supercopa van Marc Rooker afhouden. Na de pilotenwissel kwam Jimmy met een kleine voorsprong van vier seconden voor Marc Rooker de baan op. Hij wist dat de Supercopa van FerryMonsterAutosport hem van het podium kon stoten en de motivatie groeide bij elke meter dat de Nederlander naderde. Na een kleine twee ronden kon men er prat op gaan dat de dubbelrijder die net de Petronas-wagen aan kant had gezet, zijn ritme stevig bijschaafde. Tijdens zijn derde pitwall-pass klokte Jimmy reeds een snellere tijd als in de kwalificatie. De eropvolgende ronden waren van hetzelfde laken een broek en met een gemiddelde van 0,5 seconden per ronde wist de Belgische rijder zich los te maken van de Nederlander. Na een vijftal ronden bedroeg de voorsprong reeds vijf seconden en kwam Jimmy vast te zitten achter de BMW M3 E90 GT4 van het duo Van Rijswick-l'Ortye. "Ik kon enkel het verschil maken in de bochten. In de remzone en rechte lijnen moest ik het steeds afleggen waardoor ik terug 0,5 seconden per ronde verloor op de Nederlandse Supercopa. Tal van uitrempogingen ondernam ik maar hoewel ik echt op het tandvlees van mijn wagen zat raakte ik niet voorbij aan de GT4. Tot plots de BMW zich verremde en rechtdoor ging. Ik was opnieuw gelost en langzaam maar zeker kon ik de voorsprong op beide Nederlanders terug uitbouwen!" Met een schriele voorsprong van amper twee seconden wist het Belgische team zich te onderscheiden en reserveerden onmiddelijk een plekje op het podium! Vreugde alom binnen het Spork Racing Team, temeer omdat zij met een iets minder geëvolueerde wagen nog steeds keihard meestrijden in de top en een mooie zevende en achtste plek veroverden in het algemeen klassement. De Petronas-wagen van De Kimpe - Adriaenssens werd vijfde in de Supercopa's en dertiende algemeen.

Nu wordt het uitkijken naar de volgende afspraak op Belgische bodem. De vijfde en zesde ronde van de Supersport-divisies zullen bestreden worden op de Ardeense omloop van Spa-Francorchamps. Eén der trotse 'thuiscircuits' van de Belgen waar het Spork Racing Team opnieuw zal deelnemen met drie Seat Leon Supercopa's.