Supercar

Renata Aartsen, powerwoman van de Supercar Challenge

11:02 06-07-2019

Coureurs, teams, wedstrijdleiding, fotografen, journalisten ..., eigenlijk niemand kan tijdens de races van de Supercar Challenge om Renata Aartsen heen. Tijdens een raceweekend altijd druk bezig om het iedereen naar de zin te maken. En daar slaagt ze doorgaans wel in, ze wordt niet voor niets door iedereen op handen gedragen. Wie is deze powerwoman en hoe is ze in deze bijzondere functie terecht gekomen?

Leuke vacature
In februari 2014 maakt een goede vriend van Renata haar attent op een 'leuke vacature' bij V-Max Racing Management, organisator van ondermeer de Supercar Challenge. Zij heeft met haar HBO vrijetijdsmanagement de juiste papieren en hoewel ze geen ervaring heeft met autosport besluit ze te solliciteren. Tot haar verrassing wordt ze samen met nog vijf andere dames uitgenodigd om op gesprek te komen.

Gekozen
Het gesprek verloopt uitstekend. Dick van Elk ziet tot zijn genoegen dat ook zijn rechterhand Renate Berendsen en Renata samen een goede klik hebben. Naamsverwarring is weliswaar vrijwel onvermijdelijk, maar Renata is echt de beste keuze en ze wordt tot haar blijde verrassing aangenomen. "Ik kon eerst niet geloven dat zij uit al die kandidaten mij hadden gekozen voor deze unieke baan. Ik voelde me zo vereerd, echt geweldig!"

Samen alles regelen
Een mooie periode breekt aan, waarin Renate en Renata samen alles regelen. Die situatie veranderde toen Renate moeder werd. "Zij woont in Heerlen en op den duur bleek het moeilijk om het moederschap, het reizen en deze drukke baan te combineren. Sinds twee jaar doe ik dit vanuit V-Max Racing nu alleen. Natuurlijk niet echt alleen, want er staat een heel team paraat om me te helpen als ik het alleen niet red. We hebben een geweldige groep mensen met heel veel ervaring die er alles aan doen om de races zo goed mogelijk te laten verlopen", legt Renata uit.

Wanneer vindt Renata het een goed weekend?
"Als ik blije en tevreden gezichten zie. Ik bereid van te voren alles zo goed mogelijk voor, maar op het circuit komt er echt van alles op je af. Mensen die dingen nodig hebben of iets willen weten. Het is een heel aparte wereld, er moet van alles gepland worden. Dat is goed te doen, want dat is een kwestie van logisch nadenken. Maar op het circuit moet je echter improviseren, zorgen dat iedereen tevreden is en dat is soms best moeilijk. Zeker wanneer er strijd is tussen teams of coureurs moet je erg goed opletten dat je de juiste beslissing neemt. Daar zit ook mijn grootste angst, ik vind het verschrikkelijk als mensen niet blij zijn. Als alle races voorbij zijn maak ik altijd nog een rondje langs alle teams om te zien of iedereen tevreden is. Ik ben dan altijd heel erg opgelucht als men aangeeft dat ze een gezellig weekend hebben gehad. Want dat is ook waar de Supercar Challenge voor staat, plezier beleven met autosport."

Duizendpoot
De functie van Renata laat zich moeilijk omschrijven, omdat haar taken heel divers zijn. Om er maar wat te noemen: Ze verzorgt de inschrijvingen van alle V-Max klassen, dus de Supercar Challenge, de GT&Prototype Challenge, de Mazda MX-5 Cup en de Ford Fiesta Sprint Cup. Ze doet de inkopen voor het eten en drinken in de hospitality voor alle gasten en checkt dit ook gedurende de maaltijden. Tijdens de pit window checkt ze of de rijders een legitieme pitstop maken en communiceert hierover met de wedstrijdleiding, verzorgt de standen en na het weekend factureert ze alle betrokkenen. En dat is nog maar een tipje van de sluier, Renata is een echte duizendpoot, van alle markten thuis!

"Tegenwoordig word ik tijdens de events geholpen door Laura Fliek en dat is echt heel fijn. Laura heeft bij ons stage gelopen en dat ging zo goed dat ze er tijdens de evenementen ook bij is."

  

Zelf racen
Op de vraag of Renata zelf een racelicentie heeft begint ze verlegen te lachen. "Ik heb drie jaar geleden een keer zelf gereden op Circuit Zandvoort, dus ik begrijp de sensatie van het racen zeker. Maar een racelicentie heb ik niet."

Net op dat moment schuift Dick van Elk bij het gesprek aan. "Daar moeten we aan gaan werken, Renata moet echt een racelicentie gaan halen. Enerzijds word je er sowieso een betere automobilist van, maar het geeft haar ook veel meer inzicht in wat coureurs drijft", zegt Dick serieus. "Wordt dus vervolgd!"