Drivers news

Raceverslag BGDC Magny Cours - BS Racing

18:38 30-04-2019

Exact een halfjaar geleden stonden de laatste races van het seizoen van 2018 voor de deur. De Hankook Finale Races op ons thuiscircuit in Assen. Het circuit waar Marcel en Peter nog volop hebben gestreden voor het kampioenschap binnen de Supercar Challenge en uiteindelijk de derde plaats in het algemeen klassement van de Supersport 1 klasse wisten veilig te stellen. Een fantastisch resultaat waarmee ook meteen de doelstelling voor dat seizoen werd bereikt. Een veelbewogen seizoen met podia op bijna alle circuits waarop we in actie zijn gekomen, met als hoogtepunt hierin natuurlijk het dubbele podium op het circuit van Zolder in België.

In de daarop volgende maanden is er veel, heel veel gebeurd. Ruim vijf maanden lang werd er minstens 2 keer in de week gesleuteld aan de oranje BMW M3 om deze weer in optima forma te laten verschijnen aan de start van seizoen 2019. De auto is van boven tot onder en van links naar rechts helemaal uit elkaar geweest en gereviseerd daar waar nodig. Van pauze is er achter de schermen absoluut geen sprake geweest, al was er op het circuit natuurlijk geen actie. Tot de testdag van 21 maart jl. in Zolder, België. Alles verliep er prima en ziet er veelbelovend uit voor de eerste race op het Circuit van Magny Cours in Frankrijk.

Zoals u al heeft meekregen tijdens de teampresentatie 30 maart, ziet de teamsamenstelling er dit jaar iets anders uit. Marcel gaat in zijn eentje proberen de 3de plaats van vorig jaar te prolongeren of nog te verbeteren. Verder zijn er binnen het team wat verschuivingen geweest, maar al met al ook nu weer een mooie samenstelling voor 2019. Het officiële afscheid van Peter op de baan zal nog volgen tijdens de Blancpain World Cup races op Zandvoort, maar nu is het eerst tijd om te vertrekken naar het Franse Nièvre voor de races tijdens de BGDC.

Op woensdagmiddag vertrekt het eerste deel van het team met de truck en de volgeladen trailer richting Frankrijk, later rond de avond vertrekt ook het tweede deel en zal er in de omgeving van Parijs en overnachting worden georganiseerd. Zo is de reis voor donderdag een stuk korter, waarna ook het laatste deel van het team volgt en iedereen donderdagavond veilig is aangekomen in La France om zich voor te bereiden op de trainingen en kwalificatie van morgen.

Vrijdag is het vroeg dag om deel te kunnen nemen aan de trainingen. Helaas verloopt dat nog niet helemaal volgens plan. Na slecht een paar rondes blijkt dat er een probleem is met het race-ABS, waardoor de auto eigenlijk niet meer bestuurbaar is. Er wordt dan ook besloten om de auto naar de pits te halen en in de hospitality verder uit te zoeken waar het probleem ligt.

Een kleine twee uur later staat de tweede training op de planborden en, met dank aan onze geweldige monteurs, kan ons bolide gewoon weer aan deelnemen. Marcel is er weer klaar voor en gaat vol goede moed te baan weer op. Ook nu is ons helaas geen lange training beschoren. Al vrij vlot blijkt dat er bouten van de linker voor remklauw zijn afgebroken. Er wordt meteen weer snel gezocht naar een oplossing, want er volgt nog maar 1 korte training voor de kwalificatie later vandaag op de planning staat.

Nog voor de derde training begint, is ook nu de BMW weer gereed om op jacht te gaan naar de eerste echte kilometers op het Franse circuit. Gelukkig blijkt drie keer vandaag scheepsrecht te zijn en kan Van de Maat veel rondes rijden in het laatste vrije halfuurtje. Hij weet elke ronde zich te versnellen wat uiteraard vertrouwen met zich meebrengt voor de kwalificatie, welke over slechts 30 minuten al aan zal vangen.

Van de Maat is er klaar voor en ook de monteurs staan al klaar in de pits en langs de muur. Het blijft uiteraard toch altijd spannend om te zien hoe de auto zich ook nu gedraagt op de baan. Zoals hier boven al te lezen viel, hebben we helaas niet zoveel rondjes kunnen maken als gehoopt werd, maar we gaan er gewoon vol gas voor. Marcel laat ook nu zien dat er veel progressie in de BMW zit en weet uiteindelijk een ronde neer te zetten die ruim 4 seconden is dan zijn snelste ronde in de laatste training. Hiermee sleept hij een vijfde startpositie voor race 1 en een 6de startplek voor race 2 binnen. De tijden van de Supersport divisie liggen erg dicht bij elkaar.

Nu is het eerst tijd om even rustig aan te doen, te bespreken wat er moet gebeuren voor morgen en te genieten van een oer-Hollandse avondmaaltijd met aardappelen, spinazie en een gehaktbal. Een goed gevulde maag is immers altijd belangrijk om goed te kunnen nadenken! Daarna gaat men op tijd naar bed, want ook morgen kan er niet echt worden uitgeslapen, daar de BMW om half 10 klaar moet staan op de grid. Voordat de ogen gesloten worden, wordt de auto gereed gemaakt voor de eerste race op zaterdag.

Op de zaterdagochtend is het zonnetje al op tijd aanwezig en voelt het aangenaam warm. Hopelijk wordt onze race net zo mooi als de weersomstandigheden. Als het aan Marcel ligt, is dit uiteraard het geval. Het team vertrekt enigszins gespannen naar de pits, maar is helemaal klaar voor de strijd. Zodra de opwarmronde is geweest, is het tijd voor de eerste rollende start van het jaar!

Het is meteen een kwestie van duwen en trekken en Van de Maat besluit om in de eerste bocht eieren voor zijn geld te kiezen en het gevecht met Van den Berg een klein beetje te staken. In de buurt zit ook de BMW van Van Loon en een race is natuurlijk niet in 1 ronde gereden. Marcel weet de aansluiting bij zijn voorgangers te houden en komt uiteindelijk op de 6de plaats binnen voor de verplichte pitstop. Hier blijkt helaas al snel dat we 1,9 seconden te laat zijn binnen gekomen en hierdoor de officiële pitwindow niet meer was geopend. Dit resulteert in een tijdstraf van 20 seconden.

Marcel laat zich echter niet op zijn kop zitten en vecht, ondanks deze strafseconden, alsnog voor een plek binnen de top 3 en dus het eerste podium. Helaas blijkt het niet mogelijk om deze veilig te stellen, omdat hij 14 seconden voor Van Loon eindigt. Hij weet ook een gat van meer dan 20 seconden te rijden op de SEAT van Nabuurs en Van Riet. Hiermee sleept hij de 4de plaats binnen, waar we zeker tevreden mee kunnen zijn! Tevens was dit het beste resultaat dat we ooit in een eerste race met de BMW hebben gereden. Een mooi vooruitzicht dus voor morgen.

Voordeel van de vroege race is dat we nu nog een groot deel van de dag hebben om te sleutelen aan de auto, zonder dat er tot erg laat in de avond moet worden doorgewerkt. Sterker nog, er kan ’s middags nog wel even genoten worden in T-shirt en korte broek van een verse Franse Baguette, waarna we niet veel later ineens overvallen worden door een flinke regen- en onweersbui. Gelukkig kunnen we schuilen in onze hospitality waar ondertussen alle data verzameld en gecheckt word, waardoor we precies kunnen zien waar het nog sneller kan en de winst te behalen valt. De dag wordt afgesloten met een gezellige barbecue georganiseerd vanuit de Supercar Challenge. Al met al een hele mooie zaterdag!

Zondag is het wederom vroeg dag, want ook nu begint onze race alweer rond de klok van 10en. Door het wegvallen van het team van HBR, mag Marcel ook vandaag uiteindelijk de race als 5de gaan starten. Omdat er gisteren uiteindelijk geen podium is gereden, hebben we voor vandaag geen resultaatseconden in te lossen tijdens de verplichte pitstop. In dit geval een klein gelukje bij een ongeluk. Zoals gebruikelijk wordt er ook nu een opwarmronde gereden, waarna een rollende start volgt.

Van de Maat zit er goed bij en weet de aansluiting binnen zijn klasse goed te behouden. Het gevecht met Van Loon weet hij te winnen en ook de aansluiting bij de voorliggende SEATS kan hij goed behouden. Na de stop weet hij zelfs terug te keren op plek 3. De equipe Van Riet – Nabuurs maakt een klein foutje, waarna Marcel de tweede plaats over weet te nemen.

Hij wordt echter op zijn hielen gevolgd door de Seat van De Borst en Van Oord. Dit is een gave strijd voor 10 ronden lang. Echter door oponthoud van achterliggers kon Van Oord aansluiting vinden. 3 ronden voor het einde van de race moest Marcel echter zijn meerdere herkennen in dit team. Van de Maat ligt dan nog steeds op een keurige derde plek en lijkt deze ook lange tijd nog te kunnen bemachtigen. Als de klok op 0 staat, ligt hij nog steeds op podiumkoers. Helaas duurt de race toch net 4 bochten te lang, want bij het zwaaien van de vlag komt hij als vierde over de streep. Een touche zorgt ervoor dat hij moest afwijken van zijn racelijn en voorbij wordt gereden, toch zijn we zeker niet ontevreden. Ook nu zijn er weer 15 punten binnengesleept en blijkt dat er nog voldoende progressie te boeken valt gedurende de races.

Na de race keert het team terug naar de paddock en wordt de auto door de Supercar Challenge gecontroleerd, zoals gebruikelijk. Wij kijken trots en tevreden terug op ons debuut op het Franse Circuit van Magny Cours, maar kijken vooral ook alweer uit naar de volgende krachtmeting op het circuit van Zolder in België. Zoals waarschijnlijk wel bij u bekend, is dit het circuit waar onze BMW altijd sterk uit de verf komt, helemaal nu we geen resultaatseconden meenemen. Op naar weer twee hele mooie races tijdens de Würth Superprix het eerste weekend van juni! U bent er toch ook (weer) bij?