Porsche-coureur Biense Dijkstra keert terug in Supercar Challenge met Tom Coronel als teamgenoot
Veel volgers van de Supercar Challenge zullen zich de naam van Biense Dijkstra nog wel herinneren. Dijkstra verscheen namelijk in 2008 meerdere races aan de start met een schitterende Porsche 997 GT3 RSR. Het was destijds de eerste RSR die in Nederland verkocht was en in combinatie met de schitterende livery trok de auto zeer veel aandacht. Daarna kwam Dijkstra door zijn drukke agenda niet veel meer in raceverband met zijn RSR in actie, maar voor komend seizoen heeft de Friese ondernemer weer plannen om een paar races in de Supercar Challenge mee te rijden. De RSR van Dijkstra is inmiddels na een paar upgrades nog sneller geworden en bovendien heeft de Porsche-coureur een snelle teamgenoot leren kennen, namelijk niemand minder dan Tom Coronel!
De grote vraag is dan natuurlijk, hoe komt Dijkstra bij een coureur als Tom Coronel terecht? Die link kwam tot stand via Lammertink Racing, tijdens een testdag op het Spaanse Circuito de Jerez. “Destijds hebben we de RSR in hoogtoerige originele uitvoering met 115 dB getest op Jerez waar Tom Coronel voor TOYO banden testte. Daar heb ik Tom leren kennen, een fantastische coureur die in no-time de limiet van de auto weet te verkennen en mij waardevolle tips and tricks wist mee te geven”, verklaart Dijkstra, die daarna meer en meer is gaan samenwerken met Coronel. “Inmiddels zie je ons bedrijf dan ook prominent op zijn vizier staan de komende WTCC races.”
Dijkstra heeft vorig seizoen door zijn drukke agenda slechts eenmaal in competitieverband in een Porsche gereden.“Ik heb verleden jaar nog een gastrace mee mogen rijden samen met Wolf Nathan en Jaap van Lagen bij Land Motorsport in de Porsche Supercup op Spa. Jeroen Mul kreeg toen voor onze neus een zware crash, maar Jaap wist daar toen als derde te eindigen.”
Door zijn drukke agenda gaat het Dijkstra ook dit jaar niet lukken om aan alle races van de Supercar Challenge deel te nemen. Daarnaast moesten ook data gevonden worden waarbij Tom Coronel, ondanks zijn drukke racekalender in onder andere het FIA WTCC, mee kon rijden. “We hebben afgesproken 29-09 en 20-10 samen te rijden in de RSR. Op Zandvoort 08-09 had ik al graag samen willen starten maar dan is hij al onderweg naar Amerika voor het WTCC”, legt Dijkstra uit. “We gaan nog zoeken naar een andere mogelijkheid. We moeten ons testprogramma ook nog afronden, ik denk dat we dat binnenkort op Assen gaan doen.”
Dat testprogramma is nodig omdat de Porsche 997 GT3 RSR van Dijkstra inmiddels flink is aangepakt door Lammertink Racing. Zo is de motor voorzien van turbo’s, die niet alleen zorgen voor meer vermogen maar ook voor een langere levensduur. “De motor is geheel gereviseerd, opnieuw opgebouwd en verder aangepast door Lammertink. De motor is inmiddels laagtoerig ( geen 9400 tpm meer ), bi-turbo, de koeling van de radiatoren gaat door zijpanelen ( om de originele RSR carrosserie in tact te laten) en de inlaten van de turbo's zitten als airducts met roosters in het achterraam”, somt Dijkstra op, die uitlegt wat naast meer vermogen de andere voordelen van deze modificaties zijn. “De auto maakte te veel lawaai voor op de Europese circuits, met de turbo's ná de rebuild is hij veel stiller. Daarnaast moest de rebuild van het originele blok binnen 30 draaiuren plaatsvinden, bij onze laagtoerige variant verwachten we het dubbele aantal draaiuren te kunnen halen.”
Dat de modificaties werken blijkt wel uit de rondetijden die nu tijdens testdagen met de RSR gereden zijn. “Inmiddels hebben we testdagen met Jaap van Lagen achter de rug op Spa Francorchamps die erg goed verliepen. Ook het onderstel hebben we geoptimaliseerd met Öhlin dempers en vering. Jaap reed 2:19 op Spa waar ik bleef steken op 2:24. Maar ja wat wil je ook met mijn aannemersachtergrond”, aldus Dijkstra.
Dijkstra beschouwt zichzelf dan ook echt als Gentlemen Driver. “We doen natuurlijk niet mee voor het kampioenschap maar ik realiseer me goed dat ik de remmende factor van ons combinatie ben. Dat lijkt me plezierig voor de rest van de deelnemers zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de uitstekende prestaties die Tom natuurlijk gaat laten zien”, vertelt Dijkstra. “Daarnaast geeft het ons wel de mogelijkheid om ook eens te vergelijken in een startveld waar inmiddels fantastische teams en wagens staan ingeschreven. Ook zal het voor de toeschouwers interessant zijn om Tom aan het werk te zien in een bom van een bolide op Belgische en Nederlandse bodem!”