Podiumplaatsen voor rijders uit Supercar Challenge tijdens Syntix Nieuwjaarsrace

17:31 07-01-2014

De Syntix Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd van het Syntix Winter Endurance Kampioenschap 2013-2014, is gewonnen door Luc en Max Braams. Na vier uur racen werd de vader-zoon combinatie, rijdend met een Renault Mégane Trophy van Equipe Verschuur, als eerste afgevlagd. Een hoofdrol in de verschillende divisies was er ook in deze race weer voor bekende namen uit de Supercar Challenge.

Voor de zevende maal in de historie werd het laatste deel van de Nieuwjaarsrace in het donker verreden. De kwalificatie, geprogrammeerd op zaterdagmiddag, werd een mooie strijd om de poleposition tussen de Radical Sportscar van Henk Thuis en Pim van Riet en de Renault Mégane Trophy van Luc en Max Braams. Pas bij het verstrijken van de laatste seconden pakte de Radical van Thuis en Van Riet definitief de poleposition, met een voorsprong van 0,4 seconden op vader en zoon Braams. De snelste tijd in Divisie II werd genoteerd door Eric van den Munkhof en Henry Zumbrink in de BMW Z4. In Divisie III klokten Renault Clio-rijders Melvin de Groot en Michael Bleekemolen de snelste tijd, terwijl Sanne Braams samen met Jan Joris Verheul naar de beste startplaats in Divisie IV trainde.

De start van de race werd gedomineerd door Luc en Max Braams. De Renault Mégane Trophy reed als eerste de Tarzanbocht in, terwijl het Radical duo Thuis/Van Riet, na een spin in de opwarmronde, kortstondig genoegen moest nemen met de tweede plaats. Cor Euser reed samen met neef Pieter Euser een solide beginfase, waarbij zij telkens deel uitmaakten van de top vier. Gedurende de wedstrijd bleven de equipes Braams/Braams en Thuis/Van Riet aan elkaar gewaagd, waarbij ook de Radical regelmatig het veld aanvoerde. Toch bleek de Mégane het betere strijdwapen in de vier uur durende wedstrijd. Met een ronde voorsprong zagen Luc en Max Braams als winnende equipe het zwart-wit geblokt. Henk Thuis en Pim van Riet finishten als tweede, gevolgd door Cor en Pieter Euser in de Marcos Mantis.

In Divisie II werd er volop gestreden om de klasse zege en de punten. Hoofdrolspelers in de deze strijd waren Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink met de BMW Z4, Marco Poland en en Jochem van Amsterdam (Drilling Service BMW E46 GTR) en MDM Metalak-coureurs Bas van de Ven en Simon Knap. Van den Munckhof en Zumbrink behielden aanvankelijk de leiding, maar zowel de Drilling Service BMW, als de MDM Motorsport BMW equipes behielden de aansluiting. Later in de race mengde ook de MDM Red Biscuit BMW van Rob de Laat en Theo de Prenter zich in de strijd, maar de equipe viel in de eindfase van de race terug in de ranglijst. Van de Ven en Knap pakten uiteindelijk de zege, met een voorsprong van drie ronden op de JR Motorsport BMW van Dennis de Groot en Dziugas Tovilavicius. Van den Munckhof en Zumbrink pakten de laatste podiumplaats.

“Het is erg mooi om met een nieuwe auto direct een derde plek te pakken,” liet Eric van den Munckhof na de race weten. “De BMW is zeer snel en dit biedt perspectieven voor aankomend jaar. Niet alleen voor de laatste race in het Winter Endurance Kampioenschap, maar ook voor de Supercar Challenge. Na de pech van 2013 hoop ik dat 2014 meer autosportgeluk brengt.”

Aan Dziugas Tovilavicius uit Litouwen en Dennis de Groot de taak om de eer van JR Motorsport te verdedigen. Het duo kwalificeerde zich op een mooie achtste stek van de 43 deelnemer, een derde tijd in de klasse. Het was Tovilavicius die de start voor zijn rekening nam. De rappe man uit Litouwen kwam met de BMW E90 slecht uit de startblokken en maakte een foutje in de Tarzanbocht. Het gehele veld raasde de onfortuinlijke coureur voorbij en hij kon achteraan aansluiten. “Bij de start maakte ik een foutje,” lichtte Tovilavicius het incident in de eerste ronde toe. “Deze BMW is onbekend voor mij en mijn start was niet goed. Daarbij spinde ik van de baan en zag iedereen aan mij voorbij komen. Nadat ik achteraan sloot kon ik aan een inhaalrace beginnen.”

Na het moeilijke begin kon Tovilavicius zijn draai vinden. De BMW E90 wist behendig langs de langzamere deelnemers te steken. Het team van JR Motorsport was aan een ware opmars bezig. Na 1 uur racen van de totaal 4 uur reed het team al op de veertiende stek rond.

Dennis de Groot nam het stuur van de Litouwer over juist toen de regen de Zandvoortse duinpiste teisterden. Het team besloot direct de regenbanden te monteren. Een tactiek die goed uitpakte en hiermee werd het gat naar de concurrentie kleiner. Geholpen door de snelle rondetijden van De Groot meldde het team van JR Motorsport zich koplopers in Divisie II.

Met de invallende duisternis werden de lichten ontstoken. Voor Dziugas Tovilavicius extra lastig, omdat het circuit van Zandvoort onbekend terrein is voor de Litouwer. Het team – met veel nachtelijke race-ervaring – had de BMW prima geprepareerd en uitgerust met extra verlichting. Het rijdersduo deerde deze moeilijke omstandigheden helemaal niet. Het podium kwam in zicht. “De auto doet het heel goed,”  liet Dennis de Groot voor zijn laatste stint weten. “Wij hebben ons teruggeknokt naar een vierde plek en het podium is nu binnen bereik.”

In de slotminuten van de race voegde De Groot de daad bij het woord. Door zijn goede stuurmanskunsten reed hij in het pikkedonker naar een podiumplek. Het was echter niet de derde plek, maar hij reed terwijl het vuurwerk boven de baan werd aangestoken naar een tweede stek. Een geweldige prestatie van het gelegenheidsduo. “In mijn eerste race voor JR Motorsport een podium behalen is prachtig,” liet Dziugas Tovilavicius na het vallen van de vlag weten. “Volgende week rij ik voor het team in Dubai en hopen wij deze prestatie te herhalen.”

Ook de teamleiding van JR Motorsport keek meer dan tevreden terug op de eerste race van 2014 waar het team direct een podiumplaats bemachtigde. “Door de spin in de eerste bocht moesten we vanaf achteruit beginnen. Dan een podium pakken is prima,” aldus Fred Cavanagh. “We kunnen tevreden zijn,” vulde Joost Ursem hem aan. “Volgende stop is Dubai, waar wee aankomend weekend racen.”

Ook Marco Poland, ditmaal met teamgenoot Jochem van Amsterdam, was naar Circuit Park Zandvoor afgereisd voor de Nieuwjaarsrace. De goed geprepareerde BMW werd voor de wedstrijd voorzien van een nieuwe kleurstelling. Ook werd op vrijdag gebruik gemaakt van de testmogelijkheden, omdat wagen optimaal af te stellen voor de Nieuwjaarsrace op Zandvoort. Goed waren de omstandigheden niet tijdens de testdag, de regen kwam met bakken uit de lucht.

In de kwalificatie behoorden Marco Poland en Jochem van Amsterdam tot de snelsten. Het duo reed naar een twaalfde tijd. Een goede plek om de race te beginnen, omdat er maarliefst 43 equipes aan de start stonden.

Het was Marco Poland die de eerste stint voor zijn rekening nam. In de drukte van jewelste wist hij buiten de problemen te blijven, geen garantie in een startveld met 43 bolides. “Mijn start was goed,” liet Marco Poland weten. “De derde en vierde versnelling werkten niet geheel vlekkeloos. We verloren daardoor iedere ronde wat tijd.” Desondanks wist de BMW zich vooraan te handhaven.

Jochem van Amsterdam die het stuur van Poland overnam wist zich te handhaven rondom de tiende plek. Ook hij is uit het juiste racehout gesneden en baande zich een weg door de achterblijvers. In een race met zoveel deelnemers een serieuze onderneming.

De donkere omstandigheden deerden Marco Poland en Jochem van Amsterdam niet. Een deel van de uitdaging was juist om in deze omstandigheden het gaspedaal tot de bodem in te drukken. Het circuit in de Noord-Hollandse duinen werd ook in deze omstandigheden in iets minder dan twee minuten gerond.

Terwijl het vuurwerk na vier uur wedstrijd werd ontstoken kwam het duo als vijftiende over de meet. “Ik heb mij erg vermaakt, “ liet Poland weten. “De auto verbruikte iets meer olie dan gebruikelijk, maar we hebben de finish gehaald.”

“Het donker is erg gaaf,” vulde Van Amsterdam zijn collega aan. “Een plek in de top 10 zat er niet in, terwijl we het tempo wel konden volgen. Jammer. Voor de rest was het een genot om in de auto te rijden. Vier uur met hoge snelheid het nieuwe jaar in, werkelijk prachtig.”

Daan Meijer behaalde samen met nieuwkomer Rody Postma tijdens de Syntix Nieuwjaarsrace op het Circuit Park Zandvoort een prima resultaat. Het duo reed in de door Koopman Racing geprepareerde BMW M3 Compact naar de vierde plaats in Divisie II en greep net naast het podium.

Daan Meijer heeft de afgelopen jaren de nodige ervaring in de racerij opgedaan. Voor Rody Postma was het echter zijn eerste autosport ervaring in wedstrijd verband. Postma kreeg dan op Zandvoort direct zijn vuurdoop. De Nieuwjaarsrace werd voor een groot deel in het donker verreden, niet de meest eenvoudige manier om te debuteren. 

In de kwalificatie was het duo Meijer/Postma direct snel. Ze wisten naar een dertiende stek te rijden, van de in totaal 43 deelnemers. Dit betekende een zevende startplek in divisie II. Deze snelle tijd was mede te danken aan de goede preparatie van Koopman Racing.

Het was de ervaren Daan Meijer die de start voor zijn rekening nam. Toen de lichten doofden werd hij opgehouden door de Hansen GTR en moest een aantal plekken prijsgeven. Die plekken kon Meijer door zijn goede tempo snel weer terugpakken en wist zich naar de mannen vooraan in divisie II te rijden. “Mijn start was niet goed,” blikte Meijer terug op het begin van de race. “Ik werd opgehouden en moest de koppeling intrappen, om een aanrijding te voorkomen. Gelukkig raakte ik niets, maar een vliegende start kun je het niet noemen.”

Voor Rody Postma waren de omstandigheden listig. Een kort maar hevig regenbuitje maakte het Zandvoorste asfalt glibberig. Dit ondervond Postma aan den lijve toen hij het gevecht aanging met de BMW van Van den Munckhof. “Op de baan had ik een mooi gevecht met de BMW Z4 van Eric van den Munckhof. Ik nam iets te veel risico en gleed van het natte asfalt. Hierdoor verloor ik de aansluiting, maar ongeschonden kon ik verder racen.”

Toen de duisternis over het Circuit Park Zandvoort viel waren het nog steeds Meijer en Postma die op de vierde plek reden. Hoewel beide heren het tempo er goed in hadden, bleek na vier uur racen het podium net buiten bereik. “We kwamen net te kort voor het podium, maar een vierde plek is een prima resultaat. Koopman Racing heeft de bolide perfect geprepareerd en we konden strijden met de toppers in onze divisie,”  liet Daan Meijer naar de race weten.

Debutant Rody Postma was begrijpelijkerwijs zeer tevreden met het resultaat. “Een mooie plek in mijn eerste race. Ik had al ervaring op het circuit, maar een wedstrijd rijden is toch wel even iets anders. Dan als vierde afsluiten is mooi.”

Teambaas Hein Koopman keek tevreden terug: “Het was voor het eerst sinds lange tijd dat wij aan een race deelnamen. Ondanks het gebrek aan race-ritme heeft iedereen prima werk afgeleverd. Niet alleen de heren achter het stuur maar ook de monteurs en pitcrew. Racen smaakt naar meer en het is dan ook de bedoeling dat wij de laatste race van het Winter Endurance Kampioenschap er weer bij zijn.”

Zaterdag 8 maart is alweer de laatste race van het Syntix winterkampioenschap, de Syntix Final 4. De toegang tot Circuit Park Zandvoort is ook dan weer gratis, parkeren is 6 euro per auto.